Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,751   Posts: 1,515,813   Online: 1061

Page 8 of 13 FirstFirst ... 2345678910111213 LastLast
Results 71 to 80 of 121

Shooter
    35mm
    Voor de bariet liefhebber heb ik 3 glazen ruiten over van 5mm dik 70 x 130 cm. Op de lange kant zit smalle plastic pofiel en de korte kanten zijn geslepen. Het werkt idiaal voor bariet en gratis af te halen in Zoetermeer.

Gr Sip

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Wat kan gebeuren als je de bariet prints direkt na het spoelen opspant is dat het papier nog te nat is en de aquareltape hierdoor de lijm doordat water naar onderen gaat de lijm meeneemt en verspreid tussen het papier en de glasplaat.

Neem een rand die minimaal 1 cm breed is tussen de aquareltape en de afbeelding.
    alvorens de print op te plakken deze met een trekker van overtollig water ontdoen of de print voordrogen voordat je hem opplakt.

Shooter
    Multi Format
    Wat kan gebeuren als je de bariet prints direkt na het spoelen opspant is dat het papier nog te nat is en de aquareltape hierdoor de lijm doordat water naar onderen gaat de lijm meeneemt en verspreid tussen het papier en de glasplaat.
    been there, done that...
    Of een kwartiertje wachten alvorens het vel op te plakken (zoals Annemarieke zegt).
    Over bariet drogen, kunnen we ook blijven ****** hÚ ;-)

G

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik zie ook duidelijk verschil of het aquareltape nat is of vochtig. (Nogal logisch is vochtig tape beter.)

Ik maak fouten, dom-dom-dom, en als ik het hier vertel leert misschien iemand deze les zonder dezelfde fout te maken. Ik deed foto's in een vlak van 2 bij 2 op een glasplaat en zette deze rechtop weg om te drogen. Het te natte tape van de bovenste foto droop daarbij op de onderste. Dűűűh :o...hoe blond! Opnieuw spoelen dan maar. Zonde van alle moeite. (Ja, en jouw fouten dan?)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Multi Format
    Al is het maar om onszelf te behoeden voor weer eens dezelfde fout... eigenlijk zou deze thread sticky moeten zijn :-)

G

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Kortom...

Tricky sticky. Een sticky rook je om high te worden. Maar zonder off-topic te willen worden: bij een lange draad is het misschien goed een samenvatting te maken.
    Samenvatting van deze draad:
    • Voor een prachtige eiglans kan je een barietafdruk nat op een glasplaat plakken met aquareltape en zo laten drogen. Neem een rand die minimaal 1 cm breed is tussen de aquareltape en de afbeelding.
    • Leg daartoe de achterzijde van de print op het glas.
    • Eerst overtollige water afstrijken met raamtrekker.
    • Even aandrogen (plusminus 20 minuten) en dan vastplakken.
    • Gebruik vochtig, maar niet nat tape.
    • Het glas is minstens 4 mm dik, de kanten liefst afgerond en met schilderstape meerdere malen over de randen geplakt, of met afgeronde kanten van een goedkope wissellijst.
    • De tape na het drogen afsnijden met een scherp mesje, de glasplaat in water om de tape los te weken. Lijmresten goed verwijderen (met warm water).
    • Op plexiglas plakt aquareltape niet zo goed als gewoon glas.
    • Het nadeel van op glas drogen is dat het papier niet in oorspronkelijke vorm opdroogt. Papier zet in natte toestand uit, papier heeft een 'richting', en zet mÚÚr uit in die richting. Het nadeel van een glanspers is dat elk vlekje op de glansplaat ook in je foto wordt 'gedrukt'. Als je ze te heet gebruikt, kan de emulsie weer beschadigen.
    • Je kunt natte prints vervoeren door bij de DHZ zaak PVC riool/regenwater buis halen met twee doppen of een tweede hands JOBO drum, of die barietprints gewoon tegen elkaar en dan in een plastic zakkie en dan op de fiets door de regen naar huis, en ze daar weer verder spoelen en drogen.
    • Het enige wat telt is dat je barietafdruk niet knikt in natte toestand. Liggend vervoeren ook: staat hij rechtop, dan kan het binnenste vel naar binnen buigen.
    • Als je de afdruk toont, moet hij uiterst goed gespoeld worden voordat je hem vervoert. Veel toners tonen namelijk na.
    • Twee foto's op ÚÚn glasplaat plakken kan wel, maar dan moet je de foto's wel liggend drogen, anders loopt het vocht van de ene foto op je andere foto. Of doe de andere print op de achterkant van het glas.
    • Je hebt meer last hebt van dry-down als je het papier gewoon laat drogen dan wanneer je op glas plakt.
    • Je kunt een doka hebben op je toilet...
    • Je kunt prints ook op je slaapkamerraam plakken...
    • Je kunt ze ook eerst door de wringer te halen en naturel drogen op oude kranten. Volgende morgen droog en vervolgens over een ronde zijde van de tafelrand even heen en weer.
    Nuttig toch?

Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Hallo,
    ik heb maar enkele van de voorgaandeberichten gelezen over het drogen van barietpapier en heb hier een kleine bedenking...

Hebben jullie ooit de gebruiksaanwijzing die in dezelfde doos van het papier zit gelezen?
    Bijvoorbeeld in de gebruiksaanwijzing van Ilford kun je lezen dat de aanbevolen droogwijze hetvolgende is: Het papier na spoelen, washing aid, toning enz.. met enige druk afwissen (met bijvoorbeeld een ruitenwisser) of door een wringer halen voor het overtollige water weg te nemen en dan met DE BEELDZIJDE ONDERAAN het op houten platen te drogen te leggen.
    Je kunt ze als alternatief met de beeldzijde onderaan op acrylzeven leggen.

(dit is ook de manier die Ansel Adams beschrijft, de manier waarop het lab van Salgado en zowat elk prof lab werkt)

Ik zou zeggen, probeer het eens uit.

Groeten

Jan

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by jankÚ
    ...en dan met DE BEELDZIJDE ONDERAAN het op houten platen te drogen te leggen...
    Wat voor hout dienen we daarvoor te gebruiken... ik neem aan iets onbewerkts en zeker geen spaanplaat?!

M.v.g.,
    Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Zelf gebruik ik "blokplaat". Dat is plaat die aan de buitenzijde met beuk bekleedt is en binnenin, bevinden zich blokjes hout, die kruiselings gelegd zijn tegen het trekken van het hout.
    Eigenlijk kun je zowat alle soorten hardhout gebruiken of zachthout zoals berk, maar dan moet die wel volledig harsvrij zijn. (hardhout heeft het voordeel dat het een meer gesloten structuur heeft en van naure gladder is) Beuk heeft ook als voordeel dat het waterbestendig is. (een houten keukenplankje is van beuk)

Als je kiest voor zeven, kun je experimenteren met vliegengaas opgespannen op een schildersraam of kun je het aankopen via leveranciers die aan zeefdrukkerijen leveren.
    groeten

Jan

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    De droog methode is op kunststof vliegengaas en met de beeldzijde naar beneden op dat gaas laten drogen. Gewoon zelf ramen maken met spul vanuit de DHZ winkel. De foto droogt dan gelijkmatig op en vertoont dan minder bobbels.

Ben

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin