Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,276   Posts: 1,534,786   Online: 823

Page 1 of 13 123456711 ... LastLast
Results 1 to 10 of 121

Shooter
    35mm

Drogen Barietpapier

Ik ben vorige week voor het eerst gaan vergroten op bariet, en ben erg tevreden. Ik heb de afdruk met aquareltape op een glasplaat geplakt om te drogen. Hoe doen jullie dit? Weten jullie of dit tape per se weer nat gemaakt moet worden, om de foto eraf te krijgen. En zo ja krijg ik dan niet weer rondbuigende hoekjes?

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Tommie,
    Nee, vooral niet natmaken!
    Ik snij de de foto los met een klein stanleymesje. De taperanden blijven gewoon op de barietafdruk zitten. In passepartout zie je daar niets meer van.

Daarna gaat de glasplaat met tape in bad om de tape los te weken.

Anne Marieke

Shooter
    35mm
    Dank je Annemarieke, maar jij droogt ze dus ook op een glasplaat?

Ik heb nog een oude electrische glansplaat staan. Is het niet mogelijk ze daar op te drogen? Zonder de stekker erin te doen, ivm de glans (die ik niet wil hebben).

Misschien een gekke vraag, maar ben niet zo bedreven in barietpapier

Shooter
    Medium Format
    Je kunt de foto ook omdraaien en met de emulsie op het linnen drogen, je krijgt dan geen hoogglans. Niet alle barietpapieren gaan even goed op zo'n barietpers met glansplaten.

Groetjes,

Robert

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by tommie
    Ja, Tommie, ik doe het al 12 jaar op die manier en het bevalt prima.

Ik heb nog een oude electrische glansplaat staan. Is het niet mogelijk ze daar op te drogen? Zonder de stekker erin te doen, ivm de glans (die ik niet wil hebben). Misschien een gekke vraag, maar ben niet zo bedreven in barietpapier
    Ik heb ook ergens zo'n ding, maar nog nooit gebruikt, dus ik zou het echt niet weten.

Succes,
    Anne Marieke

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Ik heb nog een oude electrische glansplaat staan. Is het niet mogelijk ze daar op te drogen? Zonder de stekker erin te doen, ivm de glans (die ik niet wil hebben).

Misschien een gekke vraag, maar ben niet zo bedreven in barietpapier
    Helemaal geen gekke vraag hoor. Ik heb wel eens gewerkt met zo'n glansplaat. Daar komen heel wat kneepjes van het vak bij kijken. Ik vind glasplaten veel gemakkelijker. Het duurt wel een nachtje voordat ze droog zijn, maar dan heb je ook een perfect gladde afdruk met een prachtige eiglans. Mijn glanspers staat nu stof te verzamelen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    2
    Ik heb het ook wel eens geprobeerd met glasplaten, maar bij mij waren de afdrukken na droging aan het glasoppervlak vastgekleefd. Hoe voorkom je dit?

Met vriendeljke groet,

Engelbert
    www.engelbert.org

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Ik heb het ook wel eens geprobeerd met glasplaten, maar bij mij waren de afdrukken na droging aan het glasoppervlak vastgekleefd. Hoe voorkom je dit?
    Bij drogen op een glasplaat dient de foto met de achterzijde op de glasplaat gelegd te worden.

Bij glanzen op een glansplaat wordt de foto eerst in een bad met glansspul gedaan (vaatwasmiddel om de oppervlaktespanning te verminderen) en dan met de glanszijde op de schone glansplaat gelegd. Hierna moet de combinatie met een roller behandeld worden om alle lucht weg te krijgen. Je krijgt dan een fraai hoogglans druk.

Gedroogde foto's die niet helemaal vlak zijn kunnen met de beeldzijde naar boven op de glanspers gelegd worden en nadat de foto goed warm is, dient deze geplet te worden tussen een stapel boeken. Na 2 dagen heb je dan een vlakke foto.

Ben

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik heb nog een stapel perspex van 2 mm dikte die ik voor het drogen wil gaan gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? Blijft dat plakken of is dat OK?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm
    Ik heb de foto los gemaakt, had hem ongeveer een week met de achterzijde op een glasplaat geplakt met aquareltape. Dit ook omdat ik nog wat vlekjes heb geretoucheerd. Afdruk bleef bij mij ook aan de glasplaat kleven. Omdat het de achterkant was heb ik dit voorzichtig met een mesje losgesneden. En dat is gelukt. Maar dat retoucheren. Pfffff

Page 1 of 13 123456711 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin