Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,524   Posts: 1,543,882   Online: 966

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

midden formaat afdrukken

Ik ga nu echt starten met mijn middenformaat camera negatiefen te vergroten.
    Een vraagje , daar ik tot nu toe alleen met kleinbeeld heb gewerkt , is het nodig het negatief tussen glas te steken of kan het zonder zoals bij kleinbeeld , ik werk met 6x4.5 negatief.
    Bedankt op voorhand , ludo.

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Het kan zeker zonder, mits je goede maskers hebt (liefst 6x4.5, maar 6x6 kan ook) en mits je vergroter niet zoveel warmte produceert dat het negatief 'popt' (i.e. vervormt zodanig dat het niet meer bij benadering vlak is).

Naast goede maskers en weinig IR op het negatief, kan flink afstoppen van de vergroterlens (f/11-16) helpen. Zorg ook dat je vergroter goed uitgelijnd is (vlak van het objectief parallel aan dat van het negatief).

Combinaties zijn trouwens populair: glas boven, metalen masker onder. Dat glas kan dan het beste anti-Newton zijn, hoewel sommige mensen met succes 'gewoon' helder glas gebruiken.

Wat voor vergroter heb je? Diffusor of condensor? In het laatste geval is een goede warmteafvoer (passief) belangrijk.

Sander

a stan's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Moet je ook een 80mm objectief hebben? Dacht dat dit voor grootbeeld nodig was.
    Olympus Pen Ft / Canon A1 / Mamiya 645s

maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    wij werken momenteel tussen glas, maar ga eens ombouwen met glas boven en (uitgevijld) frame onder.
    (negatief tss 2 glasplaten is een beetje "pain" wegens 3 mogelijke stofvlakken)
    we gebruiken een 105mm lens voor 6x6, wat de afstand tss papier en vergroter meer werkbaar maakt.
    de uitlijning is alleszins een punt waar je moet op letten.
    succes!

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    a stan
    Lenzen heb ik genoeg , bij de aankoop van mijn vergroter waren er verschillende lenzen bij , nl. 80 , 105 , en 150mm , ik kan vergroten tot 4x5 inch.
    Dus heb nog ruimte genoeg om groter tegaan , maar voorlopig 6x4.5 cm.
    Ze hebben me altijd verteld van niet te ver te springen in een keer.
    ludo.

EASmithV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Blog Entries
    4
    Images
    122
    your medium format's AF is drunken?
    www.EASmithV.com

"The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera."— Dorothea Lange
    http://www.flickr.com/easmithv/
    RIP Kodachrome

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    'Afdrukken' is a Dutch verb meaning 'to print'. Language can be funny, I suppose.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin