Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,964   Posts: 1,523,310   Online: 1221

Results 1 to 8 of 8

Thread: Sepia toning

Shooter
    Multi Format

Sepia toning

Ik zou heel graag beginnen met het verkleuren van afdrukken. Zonder twijfel hebben de meeste van jullie dit al gedaan.

Voor dat ik ermee begin, had ik graag wat tips gekregen over de workflow.

Edit:
    Mijn belangrijkste vraag was ik bijna vergeten!
    Tonen op een vers afgedrukte en nog natte foto of mag je dat een paar dagen later ook nog doen?

Bedankt!

G

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by argus
    Ik zou heel graag beginnen met het verkleuren van afdrukken. Zonder twijfel hebben de meeste van jullie dit al gedaan.
    Yep, zie voorbeeld

http://www.apug.org/gallery/showphot...cat=500&page=1

Voor dat ik ermee begin, had ik graag wat tips gekregen over de workflow.
    Er bestaan directe toners (stinken naar rotte eieren - moet je ervoor overhebben) als bv. Agfa Viradon. Betekent gewoon de foto in de oplossing onderdompelen. Werkt goed bij alle warmtone papieren. Viradon kan ook als indirecte toner gebruikt worden, op niet-WT papieren (als in het voorbeeld)
    Er zijn ook indirecte toners zoals Amaloco T10. Deze hebben een bleekbad, en met een tweede bad wordt dan de toning uitgevoerd. Stinkt niet, en gaat meestal met alle papieren.

Mijn belangrijkste vraag was ik bijna vergeten!
    Tonen op een vers afgedrukte en nog natte foto of mag je dat een paar dagen later ook nog doen?
    De foto mag nat zijn, maar moet VOLLEDIG gespoeld zijn en moet vrij zijn van fixeer. Anders krijg je vlekken. Er is geen probleem om te tonen met een al droge foto. Best even nat maken, lijkt me iets efficienter.

hth, Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    ULarge Format
    Ik ben ongeveer een jaar geleden ook begonnen met het omkleuren van foto's met Amaloco T10, soms in combinatie met seleniumtoning. Met het tonen probeer ik een extra dimensie aan mijn foto's te geven die ze zeggingskracht vergroot, zonder perse uit te zijn op effectbejag.
    Mijn ervaring is dat de verschillende papieren elk op een andere manier reageren en dat je moet experimenteren om te zien welk effect je precies krijgt en of dat is wat je zoekt. Wees daarbij niet te snel tevreden!
    Wat ik merkte was dat de toning van tint veranderde naarmate de avond vorderde. De eerste drukken hadden een paars-bruine tint die na een afdruk of vijf veranderde in een meer geel-bruine tint. Wat ik ook merkte was dat toonschaal van de foto's wat korter werd. Luchten bleekten makkelijk uit en de zwarten werden een aanzienlijk minder dieper bruin. De afdruk wat donkerder maken door 15 - 20% langer te belichten bleek te helpen.
    Voor wat ik zocht (een niet al te nadrukkelijke bruintint waarbij de donkere tinten min of meer in stand bleven) kwam ik tenslotte uit op agfa multicontrast bariet. Daarna het beeld slechts gedeeltelijk bleken (de helft van de tijd in een 3 maal te sterke verdunning van de bleek) en dan wel volledig tonen.
    Tonen kun je op een verse en natte afdruk, maar ook met een die al langer ligt. Je moet hem dan wel eerst weer goed nat maken.

Shooter
    Medium Format
    Een en ander kan ik wel bevestigen, behalve met het tonen van seleen. Hierbij wordt de toonschaal groter, de diepe zwarten gaan nog iets verder na een seleen behandeling. Het effect van een toner is inderdaad zeer sterk afhankelijk van het soort papier.

Het effect met Agfa multicontrast bariet heeft te maken dat dit papier van huis uit bijna een warmtoon papier is.
    Vergelijkende resultaten krijg je met Fomatone classic MG en is derhalve ook zeer geschikt voor lithprinting (Moersch easy lith of SE-5 master kit).

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

Shooter
    Multi Format
    Ik ben nog niet met bariet bezig, misschien is het wel het ogenblik om de stap te zetten maar ik denk dat ik eerst nog wat meer ervaring moet opdoen met het printen.

Ik vermoed dat tonen ook lukt op RC papier? Ik ben nogal een fan van Ilford pearle.

...en is derhalve ook zeer geschikt voor lithprinting ...
    Niet alles tegelijk he ;-)

G

Shooter
    Medium Format
    Ik vermoed dat tonen ook lukt op RC papier? Ik ben nogal een fan van Ilford pearle.
    Het is algemeen bekend dat Ilford MG IV RC/PE met toners minder effect heeft dan elk ander bariet papier.
    Maar nogmaals: Elk papier reageert anders op een omkleuring.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Het is algemeen bekend dat Ilford MG IV RC/PE met toners minder effect heeft dan elk ander bariet papier.
    Maar nogmaals: Elk papier reageert anders op een omkleuring.
    Ha Robert,

Ik denk dat je over het algemeen kunt stellen dat waar het gaat om beeldbe´nvloeding met papierontwikkelaar (warm, koel, etc.) of toners, barietpapieren veel sterker reageren dan pe-papieren. Of andersom gezegd, pe-papier reageert daar maar nauwelijks op (voor zover ik weet).

Groet, Paul.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by argus
    Met de llford MG IV RC Warmtone gaat Viradon vrij goed.
    M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin