Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,523   Posts: 1,572,307   Online: 834

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 26
    Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by fred
    je drukt de lucht 1/3 door, de voorgrond 2/3 stop...
    Ach afdrukken is bij mij een lang zoekproces naar de balans in contrast en dichtheid maar ook de grijswaarden in relatie tot elkaar. Ik denk daar niet in stops of seconden, denk daar in termen van 'als ik dit donkerder maak, dan moet ik hier ook wat doen anders klopt het weer niet', dan druk ik de lucht door b.v. om de wolken beter doortekend te laten zijn maar dan is de lucht tot de voorgrond weer b.v. te homogeen waardoor ik de voorgrond weer lichter afdruk maar ja dan is de lucht toch 'te zwaar' en neem ik daar ook gas terug, mhmm, dan hang ik een kwartier boven de afdruk en probeer een escape route te vinden. Misschiens de lucht met wat minder contrast en de voorgrond met meer contrast, en zo blijf ik ronddraaien, zoekende naar de fragiele balans. Fouten die bij het afdrukken maak (te zwaar doordrukken b.v.) zijn niet erg, ze zijn juist vaak heel verhelderend om te zien waar de limit is.

Huib

Shooter
    Medium Format
    en ... kan rechstreeks bij de producent besteld worden.
    Split grade kan ook rechtstreeks bij de fabrikant besteld worden. Gaat niet sneller maar wordt wel internationaal verzonden.
    (en wij weten precies waar dat ding in NL naar toe gaat)

M.b.t. aanpassingen: Split grade laat elke persoonlijke aanpassing toe zowel op het gebied van de belichting als de gradatie. Doordrukken tegenhouden, split grade doordrukken en tegenhouden, alles is mogelijk.

Maar inderdaad er zijn dokawerkers die dit alles zo in de vingers hebben, die hebben kennelijk geen 98% startpunt nodig en kunnen binnen 2-3 proefstroken de perfecte print produceren (reproduceren??).

Werken dus helemaal zonder analyser. Echter in wat productie werk en bariet (moet tenslotte weer gespoeld en droog zijn voor een volgende beoordeling te kunnen maken) kan het zeer veel tijd besparen. Voor sommige is tijd=geld, voor een gemiddelde amateur weegt dit natuurlijk veel minder zwaar.
    Het is maar net wat voor einddoel je voor ogen hebt.

redelijk als 'afgeschreven' beschouwen
    Hangt ervan af wat je volgende vergroter is, sommige modules zijn op een aantal vergroters uitwisselbaar: b.v. Leitz I/IIc, varioscope Agfa, Dunco II 66/67.
    Verder kan de split grade controller 3 vergroter systemen aansturen.

Maar nogmaals alles wat een split grade kan, is in principe ook mogelijk met een goede analyser, mits je weet hoe je het moet hanteren en zelfs met de hand als je daar zoals Huib aangeeft, bijzonder "gevoel" voor hebt en het niet erg vind 1 goede print per avond te produceren.

Groetjes,

Robert

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Huib
    Ach afdrukken is bij mij een lang zoekproces naar de balans in contrast en dichtheid maar ook de grijswaarden in relatie tot elkaar.
    Ten eerste moet ik bekennen dat deze discussie(s) over de AnaPro en die Heiland-dingen me bijzonder boeit(en).

Ik ben iemand die geregeld - gisteren en vanmiddag bijv. - vier of zes sproefstroken maakt, alvorens de eerste druk te maken. Dan lokaal weer een paar proefstroken, tot ik uiteindelijk de eerste echte druk maak. Resultaat: per dokasessie maak ik één of twee foto's. Dit is, naast alle eerlijke, groene eco-ambachtelijkheid, ook wel eens frustrerend. Als ik dan meermalen lees dat die analysers echt schijnen te werken, spits ik toch mijn oren.

Tegelijkertijd ben ik geboeid door de vraag: wat kan zo'n apparaat nou beter dan ik? En waarom? Als ik op deze laatste vraag een eenduidig antwoord weet te geven, hoef ik misschien zo'n analyser niet meer te kopen! :-) Waarom denken jullie dat een analyser beter werk levert dan jullie zelf kunnen produceren? Ideeën hierover? Ik zal ze met belangstelling lezen.

Groet, Paul.

Shooter
    Medium Format
    Beste Paul,

Als ik op deze laatste vraag een eenduidig antwoord weet te geven, hoef ik misschien zo'n analyser niet meer te kopen!
    Deze opmerking ligt niet zo heel ver van de waarheid.
    Elke analyser is een hulpmiddel om sneller en beter naar het uiteindelijke doel te komen: Een perfecte afdruk, voor zover die dan subjectief bestaat.

Als je de techniek van het belichten en ontwikkelen van een z/w film zover beheerst dat je de contrastomvang van film en papier bijna 1:1 over kunt brengen dan ben je natuurlijk al heel ver op weg.
    Helaas op een K.B. of rolfilm lukt dit bijna nooit in z'n geheel.

Optimale verwerking gaat met een VC papier en met een (liefst variabele) VC sturing. Een kleurenkop of VC-kop of een split grade belichting kunnen allemaal naar het gewenste resultaat leiden. Voor de een misschien wat gemakkelijker dan de andere en dit geldt dus ook voor een FEM-Kunze SWA2000 analyser, RH analyser of split grade systeem van Heiland.

Hoe snel of gemakkelijk wil je een bepaald eindresultaat halen en wil je daar een x bedrag voor uitgeven.
    En als je het niet erg vindt om een avond in de doka te staan, meer proefstoken dan afdrukken te maken, dan koop je helemaal niets want op het einde van de avond ben je toch weer "happy" dat je in ieder geval je ultieme afdruk voor elkaar hebt gekregen.

Robert

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    .....zelfs met de hand als je daar zoals Huib aangeeft, bijzonder "gevoel" voor hebt....
    Dat is te veel eer :-) voor mij moet ik in alle bescheidenheid bekennen :-) maar ik denk ook niet dat je het zo bedoelde gezien de aanhalingstekens :-)

Als ik beroeps zou zijn ging ik direct digitaal werken en een goed finishing bedrijf zoeken voor de afwerking. Modus Operandi: Zo veel mogelijk zelf factureerbare uren draaien en mijn dure tijd niet achter een PC verdoen.

Maar dat is een andere discussie.

Huib

Shooter
    Medium Format
    bijzonder "gevoel"
    Toch wel. Kijk, net zoals Jeroen de Wijs dokacursussen geeft en waarschijnlijk af en toe met kromme tenen toekijkt hoe een 805 carrier over de grond gaat of duimdikke vingerafdrukken op een glas AN-glas komen (zijn story), heb ik natuurlijk ook klanten die na 2 doka cursussen nog niet het verschil weten tussen belichtingstijd en kontrast.

Als die dan vragen welke doka-analyser ze moeten bestellen zal ik ze nooit een SWA-2000 aanraden, misschien een Heiland split grade en dan met het advies die vooral (lees alleen) op de geprogrammeerde instelling te gebruiken.

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat betreffende personen met veel plezier en toewijding hun eigen negatieven afdrukken met een eindresultaat welke nog veel beter is dan als ze hun z/w rolletje naar de Hema zouden brengen.

Maar goed, de discussie ging over analysers en split grade en ik heb er geen enkel probleem mee hierover uitgebreide informatie te verstrekken. Iedereen moet zelf maar uitmaken of datgene wat besproken is goed bij zijn werkwijze past en of dit voldoende meerwaarde en plezier geeft aan de hobby of misschien wel zijn/haar beroep.

Groetjes,

Robert

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Heiland & Analyser Pro in Bariet uitwisseling?!

Hangt ervan af wat je volgende vergroter is, sommige modules zijn op een aantal vergroters uitwisselbaar: b.v. Leitz I/IIc, varioscope Agfa, Dunco II 66/67.
    Ik druk af met een Leitz V35, ik weet dat de kop wel uitwisselbaar is... maar ik moet wel heel erg veel vijlen om daar een 6x6 negatief in te krijgen :-).

Maar nogmaals alles wat een split grade kan, is in principe ook mogelijk met een goede analyser, mits je weet hoe je het moet hanteren en zelfs met de hand als je daar zoals Huib aangeeft, bijzonder "gevoel" voor hebt en het niet erg vind 1 goede print per avond te produceren.
    Ik hoor nu nog bij de groep mensen die met 1 goede print heel erg blij is... sterker nog ik heb meestal maar 1 negatief op een rol van 36 die ik echt mooi vind :-). Dus dat past mooi in elkaar!
    Al heb ik gisteravond tot half vier 's nachts handmatig staan split-graden voor 8 prints van 4 negatieven... maar een groot deel van de tijd ben ik kwijt aan spoelen omdat ik geen 'wasmachine' heb :-). Gelukkig kwam er vanmorgen weinig licht door m'n raam omdat daar alle foto's opgeplakt waren... zzzzz

O ja, waar ik dan wel benieuwd naar ben (Argentic?!), hoe wordt er gedacht over het gebruik van dit soort apparatus voor de bariet uitwisseling?

Houdoe,
    Jeroen

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    O ja, waar ik dan wel benieuwd naar ben (Argentic?!), hoe wordt er gedacht over het gebruik van dit soort apparatus voor de bariet uitwisseling?

Houdoe,
    Jeroen
    Of je wel of niet een analyser gebruikt voor de bariet-uitwisseling maakt
    niet uit. Het is een werkinstrument. Niks meer en niks minder. Je kunt de
    allerduurste APO vergrotings-lens bezitten. Maar als je niet weet hoe je
    scherp moet stellen heb je er niks aan. Hetzelfde geldt voor analysers. Ze
    wordt pas handig als je ze niet meer nodig hebt D.w.z. voordat je een
    analyser echt goed kunt gebruiken moet je al redelijk af kunnen drukken, en
    zowel belichting als contrast goed kunnen beoordelen. En je moet vooral weten wat je met je foto's uit wilt drukken.

Zo'n analyser helpt je om sneller een goede standaardafdruk te bereiken. Maar mijn expositie-afdrukken zijn zelden standaard afdrukken. In de praktijk wil ik bijna altijd bepaalde beeldelementen meer of minder benadrukken, de sfeer beinvloeden etc.

Een goede analyser is een professioneel stuk gereedschap wat je werktempo kan verhogen, papier kan besparen en een stuk gemak in de doka betekent. In die zin is het een goed investering. Maar als beginner heb je zo'n analyser echt niet persé nodig.

Achteraf denk ik wel: Als ik al het geld wat ik door de jaren heen aan
    allerlei amateur-rommel heb besteed meteen in professionele apparatuur had
    gestoken, was ik veel eerder en goedkoper klaar geweest. Maar ja, zo gaat dat nou eenmaal.

Ik heb de Zonemaster II in combinatie met de Stopclock Pro. De Analyser Pro
    is die twee apparaten in één behuizing, waarbij enkele functies weg gevallen
    zijn. In feite zijn het dezelfde apparaten, waarbij elk zijn eigen voor- en
    nadelen heeft.

Ik vind deze hele draad over de Heiland splitgrade en de Analyser Pro een beetje onzinnig. In de praktijk zijn het beiden professionele precisie apparaten, met allebei uitstekende service van de fabrikant. Ze werken echter volgens verschillende filosofien. Dus hebben beiden hun sterke punten en zwakheden afhankelijk van je eigen voorkeur en werkmethoden. Je zult dus altijd fanatieke voor en tegenstanders blijven houden. Zoiets als de discussies over Nikon en Canon, of over Leica en Contax.

Houdoe
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Achteraf denk ik wel: Als ik al het geld wat ik door de jaren heen aan
    Klinkt waarschijnlijk bekend voor veel doka werkers, maar ja meestal groei je toch in je hobby.

Verder deel ik de conclusie's van Gibert over de diversen analysers.

Alaaf,

Robert

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by argentic
    Achteraf denk ik wel: Als ik al het geld wat ik door de jaren heen aan allerlei amateur-rommel heb besteed meteen in professionele apparatuur had gestoken, was ik veel eerder en goedkoper klaar geweest.
    Denk het niet, die 'amateurrommel' zoals je het noemt, is je (en mijn) leerschool geweest. Ook ben ik er om principiële redenen tegen dat beginnende amateurs de allerduurste handel om hun nek hangen, maar da's weer een andere discussie :-)

Quote Originally Posted by argentic
    Ik vind deze hele draad over de Heiland splitgrade en de Analyser Pro een beetje onzinnig.
    Niet voor mensen zoals ik die (nog?) niet met zo'n systeem werken. Ik vind deze hele discussie meer dan boeiend namelijk.

Groet, Paul.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin