Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,956   Posts: 1,522,906   Online: 1182

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 26 of 26
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Je kunt je beter focussen op je beeld en wat je wilt uitdragen dan fixeren op je apparatuur.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Merlin
    Je kunt je beter focussen op je beeld en wat je wilt uitdragen dan fixeren op je apparatuur.
    Dat klinkt oprecht dapper Merlin, maar ik ben er langzamerhand achter gekomen dat het tweede (apparatuur maar vooral techniek) een beslissende bijdrage aan het eerste kan leveren - of niet, en dan kun je je foto doorgaans meteen in de prullenbak mikken.

Groet, Paul.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Ik gebruik sedert een half jaar een Splitgrade van Heiland op m'n Devere 504, die daarvoor speciaal omgebouwd is in Duitsland. De reden voor mij was tijdswinst. Ik ben nu in staat om 4 goede bariet vergrotingen in een uur te maken. Daarvoor haalde ik 2 per uur, en soms was ik daar niet tevreden erover. Met de weinige tijd die ik beschikbaar heb is dit voor mij een goede oplossing. Voorheen gebruikte ik de StopClock Pro, een prima apparaat, wat al veel verbetering gaf tov een gewone timer.
    Iemand interesse in de Stopclock Pro?? :-)

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by paulmat
    Denk het niet, die 'amateurrommel' zoals je het noemt, is je (en mijn) leerschool geweest. Ook ben ik er om principiële redenen tegen dat beginnende amateurs de allerduurste handel om hun nek hangen, maar da's weer een andere discussie :-)
    Het is ook mijn leerschool geweest. Maar veel van de apparatuur die ik de laatste twintig jaar gekocht heb bleek uiteindelijk goedkope of dure rommel die in de praktijk niet functioneerde. Om een voorbeeld te noemen: korrelkijkers. Er bestaan allerlei plastic modellen met twijfelachtige optische eigenschappen en zonder handleiding. Direct na de aanschaf van een Peak heb ik er een tiental vergeleken. Sindsdien vraag ik me af hoe ik met die slecht gecalibreerde wazige amateurmodellen ooit scherpe afdrukken heb kunnen maken. Ik had beter meteen in goede apparatuur kunnen investeren. Dat had me een hoop ergernis en papier bespaard.

Originally Posted by argentic
    Ik vind deze hele draad over de Heiland splitgrade en de Analyser Pro een beetje onzinnig.
    Niet voor mensen zoals ik die (nog?) niet met zo'n systeem werken. Ik vind deze hele discussie meer dan boeiend namelijk.
    De sterke en zwakke kanten van vergelijkbare apparatuur vergelijken, liefst in een vergelijkende test, is natuurlijk niet onzinnig.

Ik bedoelde met mijn opmerking dat discussieren over welke apparatuur het beste is een onzinnige onderneming is. Want dat hangt vaak meer af van de fotograaf dan van de apparatuur.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by argentic
    Ik bedoelde met mijn opmerking dat discussieren over welke apparatuur het beste is een onzinnige onderneming is. Want dat hangt vaak meer af van de fotograaf dan van de apparatuur.
    Ah, dan ben ik het volledig met je eens.

Maar deze discussie heeft er wel toe geleid dat ik me nu serieus afvraag of een ZoneMaster II, het kleine broertje van de Analyser Pro, mij inderdaad iets te bieden heeft - en waarom. Dan ga je toch weer over je zwartwitpraktijken nadenken en dat is op zichzelf een goede zaak. Met dank aan Apug. Jammer dat die Gallery niet meer vrij toegankelijk is. Groot inspirerend gemis.

Groet, Paul.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Zonemaster II

Ah, dan ben ik het volledig met je eens.

Maar deze discussie heeft er wel toe geleid dat ik me nu serieus afvraag of een ZoneMaster II, het kleine broertje van de Analyser Pro, mij inderdaad iets te bieden heeft - en waarom.
    Het grote voordeel van de Zonemaster II is dat hij een stuk goedkoper is, en net zo goed werkt als de analyser pro. Je moet alleen de aangegeven belichtingstijd met de hand instellen op een aparte belichtingsklok. Als je er de Stopclock Pro naast hebt, worden alle tijden automatisch doorgegeven.

Ik heb in het begin nogal wat moeite gehad om aan dit apparaat te wennen. Maar als je hem eenmaal gecalibreerd hebt is het een zegen. Je wordt gedwongen om in F-Stops te denken, wat het afdrukken een heel stuk voorspelbaarder maakt. Het is een analyser die aangeeft welk resultaat je bij dat negatief+die belichting+die gradatie kunt verwachten. Maar hij kan nog veel meer. Hij maakt automatisch logarithmische (F-Stop) proefstroken rondom je aangegeven tijd. Het is het een heel nauwkeurige negatief densitometer, wat het doortesten van films veel gemakkelijker maakt. Hij geeft exact aan hoeveel je door moet drukken. enz. enz. Na mijn vergrotingslenzen is het een van de beste investeringen in de doka die ik ooit gedaan heb.
    Last edited by argentic; 05-18-2005 at 12:20 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin