Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,955   Posts: 1,586,017   Online: 678

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 26

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Heiland SPLITGRADE

Hallo meer ervaren mede DoKa bezoekers,

Zoals wellicht bekend ben ik aan het grasduinen in de wereld van de bariet. Veel ervaring heb ik nog niet en ben dan ook allerlei technieken en invalshoeken aan het bekijken. Zo kwam ik dan ook via het internet op de Heiland Splitgrade.

Ik vroeg mij af of dit apparaat voor *echte* DoKa werkers eigenlijk geen heiligschennis is?! Is het niet zoiets als een automatische belichting, zoals soms ook te vinden is op een camera?! Of in ieder geval een gemiddelde over een 'multi-spot' meting...

Mijn vraag is eigenlijk: "Heeft het zin, voor iemand die nog veel uren moet leren in de DoKa, zo'n apparaat aan te schaffen... of zijn de beste prints eigenlijk nog steeds alleen 'handmatig' te maken en leer je met zo'n Heiland in feite zeer weinig?"

Ben benieuwd naar jullie reacties!
    Jeroen

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Hallo meer ervaren mede DoKa bezoekers,

Zoals wellicht bekend ben ik aan het grasduinen in de wereld van de bariet. Veel ervaring heb ik nog niet en ben dan ook allerlei technieken en invalshoeken aan het bekijken. Zo kwam ik dan ook via het internet op de Heiland Splitgrade.

Ik vroeg mij af of dit apparaat voor *echte* DoKa werkers eigenlijk geen heiligschennis is?! Is het niet zoiets als een automatische belichting, zoals soms ook te vinden is op een camera?! Of in ieder geval een gemiddelde over een 'multi-spot' meting...

Mijn vraag is eigenlijk: "Heeft het zin, voor iemand die nog veel uren moet leren in de DoKa, zo'n apparaat aan te schaffen... of zijn de beste prints eigenlijk nog steeds alleen 'handmatig' te maken en leer je met zo'n Heiland in feite zeer weinig?"

Ben benieuwd naar jullie reacties!
    Jeroen
    Beste Jeroen,

Hierbij mijn stelling...

Wil je overleven in al het huidige digitaal workflow geweld, dan is de Heiland Splitgrade en de Alalyser Pro voor je routine werk een zegen.
    Het bespaart je tijd en papier.
    En éénmaal onder de knie, geeft het je uitstekende resultaten, zonder proefstroken te maken.
    Bovendien leer je werken in de doka met stops en niet denken in vaste tijden. Dat heeft het voordeel dat voor doordrukken en tegenhouden bij elke vergrotingsmaatstaf je ook in dezelfde stopwaarden kan werken/denken.

Voor je 'muurafdrukken' is uiteraard meerder afdrukken aangewezen.

Een probleem bij de Heiland is dat alle distributors met Heiland een afspraak gemaakt hebben om de Heiland aan een vaste prijs te verkopen (niet een richtprijs maar een vaste prijs!). Korting, dat weten ze niet wat het is.
    Het voordeel is dat je op een zeer goede service kan rekenen.
    Of het strookt met de Europese wetgeving ben ik nog aan het uitzoeken.

Het is echter voor mij een uitgemaakte zaak dat zowel met de Splitgrade als met de de aanlyser Pro je in snelheid en kwaliteit kan concureren met de digitale zwart-wit workflow alternatieven.

Fred

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ik heb na jaren 'zuiver manueel' doka werk, één maand geleden gekozen voor de RH Designs Anapro, en niet voor de Splitgrade (ff de prijs buiten betrachting gelaten - mijn oplage is te gering om het vanuit een commerciele basis te verantwoorden.) omdat dat de Anapro meer opties heeft dan de Splitgrade en dat ik nog altijd 'under control' wil blijven. Mav. het is mijn perceptie van de 2 producten dat de Anapro een startpunt is voor het betere afdrukwerk, terwijl de Splitgrade een eindpunt is. bv. Het draadje overcalibreren: men argumenteert dat dit een minpunt voor de Anapro is, maar ik vind dat juist een voordeel: de visualisatie gebeurd door mij, en niet door gegeven fabrieksinstellingen.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Beste Jeroen uit het zuiden des lands,

Split grade is een belichtingstechniek die ook met de hand is uit te voeren.
    De praktijk leert echter dat dit bijzonder tijdrovend is waardoor je vaak meer met techniek en rekenen bezig bent dan met creatief afdrukken.

Split grade haalt het maximale uit VC-papieren en past zowel belichtingstijd als gradatie optimaal aan het gebruikte negatief.
    Maar ook met een verkeerd belichte en ontwikkelde film kan zo'n systeem niet uit de voeten.
    Het slimme aan het systeem is dat de split grade controller in één meting de maximale contrastomvang van zowel film als papier in elkaar schuift.

Dit is mogelijk omdat in de split grade controller wesenlijke sensiometrische gegevens van zowel film, papier als ontwikkelaar is opgeslagen. Omdat deze gegevens in de loop van de tijd kunnen veranderen, kunnen Heiland gebruikers deze gratis via de PC-upgraden. Momenteel Versie 2.3

Daarnaast biedt split grade alle creatieve mogelijkheden om met de hand aan te passen en uiteraard naar eigen wensen de calibratie van eigen creatie's op te slaan.

Split grade is leverbaar voor 31 verschillende vergroters, al dan niet met ombouw. Je vergroter is dan alleen nog te gebruiken voor z/w.
    Gemiddeld kost een split grade systeem bijna Eur. 1000,00 en is dus kostbaar in aanschaf.

Uiteindelijk kom je met de hand of met een goed ingeijkte doka analyser misschien ook tot een dergelijk eindresultaat, maar hierdoor verlies je meer tijd en afhankelijk van je ervaring kost het je veel testmateriaal.
    De split grade van Heiland staat garant voor een 98% perfecte afdruk zonder calibratie, in één keer.

Voor een demonstratie of voor het aanvragen van informatie, kan iedereen die interesse heeft contact met ons of Heiland in Wetzlar opnemen.

Misschien een goede raad elders op dit forum een aantal suggestie's over analysers en het split grade systeem door te nemen alvorens je Eur. 500,00 of Eur. 1000,00 uitgeeft en de voor-en nadelen eens goed op een rijtje te hebben.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

(o.a. Heiland importeur)

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Ik kan het niet laten hierop even te reageren...

Quote Originally Posted by Fotohuis
    Uiteindelijk kom je met de hand of met een goed ingeijkte doka analyser misschien ook tot een dergelijk eindresultaat, maar hierdoor verlies je meer tijd en afhankelijk van je ervaring kost het je veel testmateriaal.
    Ja, je eerste werk afdruk heb je met de heiland sneller te pakken, inderdaad geen proefstroken.

Quote Originally Posted by Fotohuis
    De split grade van Heiland staat garant voor een 98% perfecte afdruk zonder calibratie, in één keer.
    De uitspraak dat de heiland garant staat voor perfecte afdrukken werp ik ver mij vandaan.

Ten eerste: wat is een perfecte afdruk?

Er zijn velen die negatieven straight afdrukken en nooit iets doordrukken of tegenhouden of wat dan ook. Dan is de heiland een heel fijn apparaat!

Maar voor mij en velen met mij begint dan pas het zoek proces naar de 'perfecte' afdruk, de interpretatie: misschiens de lucht wat doordrukken? de voorgrond iets afhouden, hier wat meer contrast misschiens en daar wat minder? of toch overall harder afdrukken en hier en daar minder ingrijpen en ga zo maar door.

Een perfecte afdruk bestaat niet uit een sensiometrische/geprogrammeerde afdruk die de gemeten densiteiten in het negatief middels belichting en contrast zo aanpast dat ze binnen de grenzen van het papier kan worden weergegeven.

Ik heb bij vrienden uitgebreid met de heiland mogen werken, en ja de eerste werk afdruk heb je heel snel te pakken, daarna verdween voor mij het voordeel van de heiland heel snel. Uiteindelijk was de tijdbesparing op 1 uur die ik aan een afdruk besteed heb slechts 5 minuten en 1 vel papier.

Nogmaals samenvattend: of de heiland een fijn apparaat is hangt af van wie je bent en wat je wilt doen in de doka. Of de heiland de oplossing is hangt van je probleem af. Het is geen Heiland.

Groet,

Huib

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Uit de bovenstaande antwoorden concludeer ik dat het voornamelijk een handig apparaat is dat je een goed toonbare print oplevert in een korte tijd (zonder al teveel materiaal te verspillen).

Mmm, aangezien ik mijn barietjes niet aan de lopende band hoef te maken denk ik dat ik het voorlopig even 'handmatig' blijf doen, voor 1000 euro kan ik redelijk wat test-papier aanschaffen dacht ik zo, en als het even 'tegenzit' ga ik over op middenformaat en kan ik mijn investering in mijn Leitz V35 redelijk als 'afgeschreven' beschouwen :-).

Nee, alle gekheid op een stokje, ik ben het eigenlijk wel met Huib eens:

Quote Originally Posted by Huib
    Een perfecte afdruk bestaat niet uit een sensiometrische/geprogrammeerde afdruk die de gemeten densiteiten in het negatief middels belichting en contrast zo aanpast dat ze binnen de grenzen van het papier kan worden weergegeven.
    ... alleen al om de print 'uniek' te houden blijf ik nog maar even prutsen met proefstrookjes enzomeer.

Maar even voor de duidelijkheid, waarschijnlijk produceren jullie veel betere prints met jullie Analysers & Split Grade apparaten dan ik op 't moment... voor mij is het voornaamste dat ik weet dat het niet komt omdat iedereen die apparaten zou gebruiken en ik niet. Ik ga me voorlopig bezig houden met flink afdrukken... zonder me zorgen te hoeven maken dat ik iets verkeerd aan het doen ben!

Thanks everybody,
    Jeroen

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ja, je eerste werk afdruk heb je met de heiland sneller te pakken, inderdaad geen proefstroken.

Er zijn velen die negatieven straight afdrukken en nooit iets doordrukken of tegenhouden of wat dan ook. Dan is de heiland een heel fijn apparaat!
    Huib,
    ik ben het roerend met je eens. Een straight afdruk maken lukt met de heiland begrijp ik maar ook met de AnaPro. Die laatste heb ik net na de kerst in gebruik genomen. Al bij de eerste proef met "out of the box" instellingen kwam er een verrassend goed resultaat uit. Maar wil je meer met je negatief spelen dan blijkt nu na een aantal weken expirimenteren dat er over de werkwijze van de AnaPro toch wel degelijk goed nagedacht is. Ingebruikname, als je tenminste zelf de calibraties wilt aanpassen, is even doorbijten maar als dat achter de rug is ben je een fantastisch apparaat rijker waarbij je één proefdruk of -strook nodig heb voor een goed "lijkende" print en ... voor less money en ... kan rechstreeks bij de producent besteld worden.
    harry

Release, the best you can do...

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Ik ga me voorlopig bezig houden met flink afdrukken... zonder me zorgen te hoeven maken dat ik iets verkeerd aan het doen ben!
    Ach, behalve de voor de hand liggende dingen bestaat er bij het afdrukken (en de fotografie in het algemeen) eigenlijk niets dat je als fout zou kunnen bestempelen. Overbelicht? als je het bewust nastreeft is dat geen fout. Te donker afgedrukt? geen punt als je dat mooi vindt. Scheve horizon, so what!, nog nooit van de gulden snede gehoord? wees blij! Bij protretten niet de voorkant maar de achterkant fotograferen? heel interessant! Dinkey-Toys in vuilnisbakken fotograferen? waarom niet?

De kunst zit hem er juist in om de regeltjes op het juiste moment te breken of bewust toe te passen.

Je moet vooral een eigen visie/beeld ontwikkelen, zowel aan de opname als aan de weergave kant, iets waar je zelf over te vreden bent. En als anderen je werk kunnen waarderen is dat mooi meegenomen.

Huib

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

...

Maar voor mij en velen met mij begint dan pas het zoek proces naar de 'perfecte' afdruk, de interpretatie: misschiens de lucht wat doordrukken? de voorgrond iets afhouden, hier wat meer contrast misschiens en daar wat minder? of toch overall harder afdrukken en hier en daar minder ingrijpen en ga zo maar door.
    Huib
    Voordeel van Analyser Pro, of Stopclock of Heiland Splitgrade is dat deze analysers voor jou het berekenwerk in stops doen: je drukt de lucht 1/3 door, de voorgrond 2/3 stop...
    Dat lijkt me toch wel wat tijdsbesparing.

...

Nogmaals samenvattend: of de heiland een fijn apparaat is hangt af van wie je bent en wat je wilt doen in de doka. Of de heiland de oplossing is hangt van je probleem af. Het is geen Heiland.

Groet,

Huib
    Gelijk heb je Huib.
    Het is zeker geen Heiland, het maakt je routinewerk veel aangenamer.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

...

Maar even voor de duidelijkheid, waarschijnlijk produceren jullie veel betere prints met jullie Analysers & Split Grade apparaten dan ik op 't moment... voor mij is het voornaamste dat ik weet dat het niet komt omdat iedereen die apparaten zou gebruiken en ik niet. Ik ga me voorlopig bezig houden met flink afdrukken... zonder me zorgen te hoeven maken dat ik iets verkeerd aan het doen ben!

Thanks everybody,
    Jeroen
    Er is geen enkele garantie dat door middel van welke analyser dan ook je betere prints maakt dan met je manuele methode. Integendeel, alles hangt af van je geduld, doorzettingsvermogen, inzet...

mvrgr
    Fred

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin