Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,959   Posts: 1,558,194   Online: 1167

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    Multi Format

Slit Grade afdrukken: een nieuwe wereld

Dankzij het bericht van Les Mc Neal in deze thread, snap ik sinds vandaag hoe split grade printing nu juist in zijn werk gaat en ik moet zeggen: het resultaat is lichtelijk verbluffend!

(ik post dit snel ff in een afdruksessie door)
    Ik kan nu eindelijk een groot contrast in een afdruk stoppen en tegelijk ook een rijke toonschaal behouden.

Knappe techniek. Nu ga ik nog wat voortspelen.

Om de thread wat interessant te houden, wie gebruikt deze techniek en hoe lang reeds?

G

misschien toch nog tot zondag, 't vrouwtje heeft bijna haar fiat gegeven en aangezien ik net wat van haar bloemstukken afgedrukt heb...

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    mhmmm....

De resultaten van splitgrade afdrukken (1x zacht + 1 x hard) is ook in 1 belichting te bereiken. De verhouding in tijd tussen de zachte en het harde belichting bepaald het gemiddelde contrast. Dat gemiddelde contrast is ook in 1 belichting te doen! De totale som van beide belichtingen bepaald de dichtheid van de afdruk. Ook dat kan in 1 belichting.

Huib

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Huib
    mmmhhhh...
    Not quite correct Huib
    Het grote verschil is dat wanneer je doordrukt of terughoudt, het lokale contrast veranderd, iets wat alleen met VC papieren kan, en dat is nu juist het leuke van splitgrade printen.

Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    marc,

klopt, maar in mijn betoog beperkte ik mij tot de situatie dat het hele negatief afgedrukt wordt, dus geen delen doordruken/afhouden.

Shooter
    Medium Format
    Split grade techniek gebruik ik al sinds eind jaren tachtig. Inderdaad alleen mogelijk met VC papieren.
    Het Heiland split grade systeem is van veel recentere datum. Het is in NL pas sinds 1999 op de markt gekomen.

misschien toch nog tot zondag, 't vrouwtje heeft bijna haar fiat gegeven en aangezien ik net wat van haar bloemstukken afgedrukt heb...
    Fotohuis kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de evt. verstrekkende gevolgen van een APUG bijeenkomst.
    Voor gebruik, lees aandachtig dit forum.

Robert

Shooter
    35mm
    Images
    23
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Not quite correct Huib
    Het grote verschil is dat wanneer je doordrukt of terughoudt, het lokale contrast veranderd, iets wat alleen met VC papieren kan, en dat is nu juist het leuke van splitgrade printen.

Marc.
    Het groot verschil is dat met een filter je subtractief en met twee filters na elkaar additief afdrukt.
    Splitgrade is magenta en geel, let op het woordje en! dwz additief.
    Splitgrade wordt nog leuker als je de rood filtering erin gooit en alleen blauw en groen additief gebruikt. Een beetje complex?misschien, maar wel het meest zuiver.

Shooter
    Large Format
    aangezien ik net wat van haar bloemstukken afgedrukt heb..
    meestal geef je ze dan echte bloemen...toch...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin