Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,894   Posts: 1,520,886   Online: 1040

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    Multi Format

Langere belichtingstijd voor bariet?

Je leest her en der wel dat je voor een barietafdruk de belichtingstijd ong. 10-12% moet inkorten tov. een RC proefstrook omdat het bariet donkerder uitdroogt.

Ik merk de hier thuis het omgekeerde: het is bij mij nodig de belichtingstijd ong. 20% te verlengen om tot een vergelijkbare RC afdruk te komen! Ik doe er geen seleniumtoning op, dat zou beter zwarten, maar ik heb me daar nog niet mee bezig gehouden.

Ik maak mijn proefstroken om MGIV RC pearle, barieten zijn MGFB warmtone glossy (allebei Ilford).

Ligt het misschien aan de combinatie van verschillende afwerkingen van het papier? Glossy FB warmtone vs. pearle RC?
    Ik heb hier een paar dozen pearle staan omdat die finish me het meeste bevalt bij RC, glossy RC vind ik maar niks. Bij bariet vind ik glossy net wel leuk omdat het gebroken wordt door de structuur van het papier.

G

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Bariet droogt donkerder op. Je moet nooit een RC proefstrook gebruiken, maar gewoon een bariet proefstrook. De waarde die je met de barietproefstrook vind, daar moet je 10-15% vanaf trekken.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Geert,

Google eens op 'dry down' effect.

En ook een oplossing is: Je echtgenote overtuig je van een nieuwe haardroger te kopen, want de oude werkt niet meer, en die neem je dan stilletjes mee naar de doka"

Je bariet proefstrookjes na een korte spoeling 'haardrogen'.

(ps: de selenium toning geeft ook nog een ietsje meer densiteit...)

En dan onder het juiste licht (bvb helder diffuus daglicht) beoordelen.
    Of nog beter: onder 'dat' licht beoordelen daar waar de foto gaat 'hangen'.

Bariet afdrukken, inderdaad, een ware ambacht.

Fred

Shooter
    Multi Format
    Allez, bariet proefstrookjes dan maar. Het dry-down effect kende ik al, maar een mens weet nooit alles hé.

Kwestie van haardrogers, daarvan hebben we er hier genoeg en eentje daarvan is al aangeslagen voor in de DOKA.

G

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus
    Je leest her en der wel dat je voor een barietafdruk de belichtingstijd ong. 10-12% moet inkorten tov. een RC proefstrook omdat het bariet donkerder uitdroogt.

Ik merk de hier thuis het omgekeerde: het is bij mij nodig de belichtingstijd ong. 20% te verlengen om tot een vergelijkbare RC afdruk te komen! Ik doe er geen seleniumtoning op, dat zou beter zwarten, maar ik heb me daar nog niet mee bezig gehouden.
    Je bent appel met peren aan het vergelijken.

Bariet en RC hebben beiden een drydown effect. Dat heeft eigenlijk niks met het papier te maken en alles met natuurkundige wetten. Want een foto weerkaatst meer licht als hij nat is. Als jij een kamerplant nat maakt worden zijn kleuren en contrasten ook intensiever. Omdat barietpapier meer water opneemt dan RC is dit effect bij bariet beter zichtbaar.

Ook al zit er dezelfde emulsie op, reageert RC papier anders dan bariet. Dus je kunt de resultaten van RC niet zonder meer gebruiken voor bariet. Je kunt hoogstens snel een RC afdruk maken om een idee te hebben van wat je wilt. Bijvoorbeeld om te weten hoeveel je door moet drukken. Daarna kun je dat op bariet reproduceren, maar dan moet je wel opnieuw proefstroken maken met dat barietpapier.

Ik maak mijn proefstroken om MGIV RC pearle, barieten zijn MGFB warmtone glossy (allebei Ilford).
    En dit kan natuurlijk al helemaal niet. Hier gebruik je de resultaten van een neutraaltoon halfmat papier met die van een warmtoon glanzend papier. De rij-eigenschappen van een kever vergelijk je toch ook niet met die van een porsche?

Kortom, stop met het vergelijken van appels en peren. Dat zal je een heleboel ergernis besparen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred
    Je bariet proefstrookjes na een korte spoeling 'haardrogen'.
    Ansel Adams droogde zijn proefstroken in een magnetron.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Kortom, stop met het vergelijken van appels en peren. Dat zal je een heleboel ergernis besparen.
    Ik had al zo'n vermoeden, gisterenavond.
    Bedankt voor de input, ik heb weer wat bijgeleerd!

G

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin