Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,923   Posts: 1,585,007   Online: 1082

Results 1 to 9 of 9
    fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

Tip: Beoordelen Barietprints

een tip:

Bij het beoordelen van een barietprint is men steeds ook geïnteresseerd wat er in het negatief van 'info' aanwezig was...

Om daar een idee over te hebben: leg gewoon de print op je lichtbak of hou hem voor één of andere lichtbron in je doka.

Kan je onmiddellijk een idee vormen welke informatie het negatief bevatte en welke interpretatie de 'printer' aan het negatief gaf.

mvrgr
    Fred

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Fred, ik zie dat niet als een tip, maar stap 1 bij het afdrukken van een negatief.
    Zou je trouwens dit niet onder je andere draadje zetten met hetzelfde onderwerp, anders wordt deze lijst wetenswaardigheden wel erg lang.

Ben

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Breunes
    Fred, ik zie dat niet als een tip, maar stap 1 bij het afdrukken van een negatief.
    Zou je trouwens dit niet onder je andere draadje zetten met hetzelfde onderwerp, anders wordt deze lijst wetenswaardigheden wel erg lang.

Ben
    Gelijk heb je Ben, maar zelf weet ik niet hoe ik dit moet uitvoeren.

Als stap 1 van je eigen prints, zeker...
    maar ook als een stap in het beoordelen van de prints in bvb de 'barietuitwisseling', waar je het negatief niet naast jou liggen hebt.

ps: Prachtige 'opname' van Gilbert hier 'intact' toegekomen (de buitenstaanders wat nieuwsgierig maken... )

mvrgr
    Fred

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred
    Prachtige 'opname' van Gilbert hier 'intact' toegekomen
    Dat is natuurlijk ook een ander draadje in dit forum, maar inderdaad, ik raakte bij het zien van zijn print direct in een grafstemming. Mijn doka is pas over een maand ofzo functioneel en het kriebelt al behoorlijk om af te drukken. Ik heb gelukkig een deadline, of doodlijn als je het ook over draadje hebt. Zo kom ik van grafstemming naar doodlijn, het is weer fijn filosoferen vanavond...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Merlin
    Dat is natuurlijk ook een ander draadje in dit forum, maar inderdaad, ik raakte bij het zien van zijn print direct in een grafstemming. Mijn doka is pas over een maand ofzo functioneel en het kriebelt al behoorlijk om af te drukken. Ik heb gelukkig een deadline, of doodlijn als je het ook over draadje hebt. Zo kom ik van grafstemming naar doodlijn, het is weer fijn filosoferen vanavond...
    Nou als je hem (de print van Gilbert) op de lichtbak legt, komt er heel wat te voorschijn... .

Dus over zijn interpretatie is heel wat te zeggen.

Word vervolgd.

Fred

Shooter
    Multi Format
    Nou als je hem (de print van Gilbert) op de lichtbak legt, komt er heel wat te voorschijn..
    Wel, is dit dan de bedoeling? Volgens mij moet je een print beoordelen op de manier waarop de fotograaf/afdrukkder die gemaakt heeft, ttz, de techniek wordt op een bepaald vlak ondergeschikt aan de interpretatie.

Ben benieuwd om die print eens te zien.

G

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argus
    ...
    Ben benieuwd om die print eens te zien.

G
    Volgende barietuitwisseling Geert?

mvrgr
    Fred

Shooter
    Multi Format
    Ga ik zeker doen!
    Vorige keer had ik nog een map met RC'tjes erin, nu heb ik toch al een aantal barieten waarover ik wel trots ben :-)

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Ik mag ook trots zijn...

Quote Originally Posted by argus
    Ga ik zeker doen!
    Vorige keer had ik nog een map met RC'tjes erin, nu heb ik toch al een aantal barieten waarover ik wel trots ben :-)

G
    Afgelopen weekend mijn eerste ervaringen na 30 jaar weer met bariet gemaakt. Had al een aantal negatieven daarvoor geselecteerd en de spullen had ik er ook voor in huis. Alleen de 'durf' ontbrak me nog een beetje. Niet dat ik angst ervoor had maar het was meer de ombouw van de doka terug naar schalen. Dat tijdperk ligt dus ook zolang en waarschijnlijk nog verder terug. Zoals je wellicht weet ben ik een trommelaar. Maar goed de voorgaande dagen heb ik met vreugde en plezier mijn eerste barieten door de sapjes gehaald en ben zeer enthousiast over de resultaten. Kon het niet laten om toch even de drums te gebruiken en de resultaten zijn er niet minder om. Dus kan ik ook blijven trommelen. De speciale behandelingen doe ik dan in de schaaltjes als ik daar aan toe kom. Mijn weekend was dus bijzonder vruchtbaar en ik loop als een aap met zeven staarten, zo trots ben ik, om de printjes heen om ze van alle kanten te bekijken.
    harry

Release, the best you can do...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin