Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,916   Posts: 1,521,785   Online: 1057

Results 1 to 8 of 8

Shooter
    4x5 Format

Inns and Outs hoogglans en eiglans

Hoogglans met bariet hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, allereerst moet de plaat vetvrij zijn, en de regel is liever een lage temperatuur dan
    een hoge temperatuur, en hoe langer het duurt (lage temp) hoe beter het is
    grofweg kan je zeggen dat 70 graden de ideale temperatuur is. Voor je de foto op de glansplaat legt moet hij eerst een badje ondergaan in bijv.glans-
    spul, in ieder geval iets waarmee je de oppervlakte spanning verminderd.
    Dan voorzichting afkwetsen en dan in een beweging van links naar rechts
    of van boven naar beneden op de plaat, en glanzen maar. Te heet glanzen
    geeft altijd schelpjes, en zorgt ervoor dat de gelatine niet gelijkmatig smelt.
    Dus kortom geduld is een schone zaak.

Voor eiglans leg je de foto op een glasplaat, bruine postpaketten tape er
    omheen en drogen maar. Voor de zekerheid met een wisser de emulsiekant
    af vegen (let op zwarte strepen) en stofvrij wegzetten. Ook in dit geval zorg je ervoor dat de glasplaat schoon is (geen lijmresten van de tape) want anders blijft de foto gegarandeerd plakken. Soms is het handig bij
    ruimte gebrek de plaat rechtop te zetten, en anderis liggen ook goed. In het laatste geval krijg je zeker geen druppelvorming ( zakkers).
    Als de foto droog is dat merk snel genoeg, snij hem dan los met een mesje
    en de foto is zo strak als het zijn kan. Persen met een warme pers kan e-
    ventueel daarna nog, maar zal niet snel nodig zijn.
    Andere tips ?

René de Caluwé

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Emulsie up

René,
    leg je bij ei-glans de print met de emulsie naar boven?
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Om de ei-glas te krijgen, moet de emulsie-zijde aan de lucht drogen en niet aan de glasplaat.

Vraag ik mij nog wel steeds af: waarom op het glas tapen? René?
    Oost West, Emulsie het best

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Om hem mooi vlak te houden?
    Trouwens: is het niet beter aquarel-tape te gebruiken. Die bruine tape is echt wel een vuil goedje....
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Ik gebruik een zeemvel om de afdruk van het meeste water te ontdoen. Uiteraard wordt dit zeemvel nergens anders voor gebruikt, zodat het vrij blijft van vuiltjes die de print kunnen beschadigen.

G

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus
    Ik gebruik een zeemvel om de afdruk van het meeste water te ontdoen. Uiteraard wordt dit zeemvel nergens anders voor gebruikt, zodat het vrij blijft van vuiltjes die de print kunnen beschadigen.

G
    Ja inderdaad het bruine tape is een beetje tricky, maar als je het niet al te nat maakt dan is het goed te doen, lijmresten moeten vooral niet aan de drager zijde terechtkomen anders laat de foto niet los van de glasplaat.
    Tape niet al te nat maken, voorzichtig aandrukken met de nagel rondom de contouren van de foto en drogen.

René de Caluwé

Shooter
    4x5 Format
    Vraag ik mij nog wel steeds af: waarom op het glas tapen?

Je moet de foto op glas tapen om een zo strak mogelijke droging te krijgen.
    Anders moet je nadien weer gaan persen en dat is weer zonde van je tijd.
    Deze methode werkt voor mij perfect.

René de Caluwé

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Andere methode

Zoals elders al gememoreerd heb ik inmiddels een aantal barieten geproduceerd. Voordat ze te drogen werden gelegd heb ik ze door de wringer gehaald om het water eraf te kwetsen. Dan zijn ze al bijna droog. Verder laten drogen op oude kranten en de volgende ochtend zijn ze dan klaar. Haal ze even over de rand van de grondplank en klaar is kees. Niks moeilijk persen, dat lukt prima als het apier nog niet te hard is.
    harry

Release, the best you can do...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin