Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,925   Posts: 1,556,755   Online: 1037

Page 3 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 21 to 30 of 41

Shooter
    Medium Format
    Je haalt wel fouten weg en je kunt poetsen zoals je nog nooit hebt kunnen doen. Maar blijft boven water, een digitale print zal waarschijnlijk nooit een barietprint worden en dat is ook niet het streefdoel. Ik ben soms als een kind zo blij met mijn digitale handel en dan kan ik weer enorm genieten van de mogelijkheden van digitaal. Eigenlijk leven we in een fotografisch zeer luxe tijd.

Shooter
    Medium Format
    Hoi, Ik ben Michiel en pas lid van dit forum.
    Ik zit dit met veel interesse te volgen. Ik heb een vraag, die misschien ergens anders thuis hoort, maar allee.

Welke scanners wordt er door de leden gebruikt? Ik werk op middenformaat, maar misschien breidt ik wel uit naar 4x5".

Ben zeer benieuwd....

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Frits Flits View Post
    Tja, iedereen dacht ook dat het vreselijk lang zou gaan duren voordat digitaal uberhaupt in de buurt van analoog kon staan, maar wat betreft de kleurenfotografie heeft digitaal het al een heel eind gewonnen. De contrastoverbrugging is nog niet helemaal hetzelfde (hoewel je met een D2x of een S3 of een Kodak DCS14 toch al ver komt), maar voor de rest is de kleurenfilm zeker niet meer superieur aan het digitale beeld, ook al bevat een kleurennegatief meer informatie.
    Met de digitale fotografie is men nog steeds doende met de contrastoverbrugging. Aan de CONTRASTOVERDRACHT moet nog begonnen worden en daar gaat het bij de vergelijking tussen digitaal en analoog in de eerste plaats om. Dan lijkt digitaal nergens op. Dus, in opnamen waar de contrastoverdracht niet belangrijk is, kun je zo je wilt digitaal in zetten. Dit alles in de veronderstelling dat je alleen kleur wil weergeven, want dat is het enige dat de digitale detector registreert. Het tonal lichtspectrum wordt niet geregistreerd. Er zijn dus genoeg beperkingen aan digitaal, die aan de hand van harde specificaties zijn aan te geven.
    Ben je in een situatie dat die beperkingen geen rol spelen, dan kan digitaal ingezet worden.

Jed

jelke's Avatar
    onlangs heb ik van de amerikaanse fotograaf cole thompson de foto "angel gabriel" gekregen

http://www.colethompsonphotography.c...brielStory.htm

van mij heeft hij een barietdruk gekregen en dit was zijn reactie..

Hi Jelke, how are you? I received your print and thank you so much, it is
    very, very beautiful. I love the paper too, a very nice surface, I wish
    that they had this in inkjet papers.

ik moet toegeven dat zijn foto's adembenemend mooi zijn maar dat de uiteindelijke (inktjet) print die ik in mijn hand heb het niet haalt bij een "echte" barietdruk, zoals mijn neefje opmerkte over mijn barietdrukken; dit zijn echte foto's!

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hamakimi View Post
    Hoi, Ik ben Michiel en pas lid van dit forum.
    Ik zit dit met veel interesse te volgen. Ik heb een vraag, die misschien ergens anders thuis hoort, maar allee.

Welke scanners wordt er door de leden gebruikt? Ik werk op middenformaat, maar misschien breidt ik wel uit naar 4x5".

Ben zeer benieuwd....
    Ik werk zowel digitaal (D300) als analoog (6x6 en 4x5). Waarom zou ik scannen?
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Recent heb ik digitale ZW afdrukken gezien op Hahnemuehle Fiber (Mat). Ik moet toegeven dat de dmax beter is dan een gewone bariet, zelfs met selenium toning.

NB. Ik vermoed dat daarom, Carbon prints (alt. procedé) zo indrukwekkend zijn.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Beste Michiel,

Bij gebrek aan een scanner kun je ook filmmateriaal reproduceren met een digitale camera, een dichtbijlens en een lichtbak, zoals slideduplicating in de goede oude tijd (sic). Dit is niet altijd even goed als met een scanner, maar in afwachting is dit wel een noodoplossing en geen formaatbeperking.
    Net als Argentic heb ik beide systemen, maar ook een eenvoudige scanner (Epson 4880), net goed genoeg voor mijn toepassingen.

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

bariet versus digi

De paar kleuren foto's die ik laat maken, maak ik eerst op velvia film en daarna doe ik die dia's naar een prof labo, waar ze ingescand worden en dan afgedrukt. Hoe het komt weet ik niet maar mijn prints zijn wat de kleur betreft toch wel iets anders dan de meeste digitale prints die ik te zien krijg. Ik kan geen verschil zien met mijn vroegere prints. Ik betaal misschien wel wat meer per print, maar vind dat zeker niet erg, omdat ik kwaliteit krijg.
    Voor de rest voor mij niets beter dan een echte bariet,bij ons in de club ben ik nog de enige die analoog werkt en dat stoort me zeker niet.
    Tot nu toe drukte ik altijd af op 30x40, maar ga nu zelfs groter gaan.
    Marc had het over carbon afdrukken, kan iemandt me daar een woordje uitleg over geven.
    IK GELOOF NIET DAT APPARATUUR DE FOTO MAAKT OF BREEKT
    HET GAAT OM HET OOG DAT HET ZIET.
    LUDO.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Even een reaktie vanuit ecuador...
    ik zeul al 3 weken met mn hasselblad door ecuador met een groep waar enkel mensen met digitale kameras rondwandelen.

digitaal heeft nog steeds een ander karakter dan analoog.
    over enkele weken heb ik prachtige z/w platen aan de muur hoop ik.
    maar wel op bariet...

Ik geloof ook niet dat men met meer dan 400dpi kan printen en dan zo dat je
    met een loep de verschuiving van de kop niet kan zien.}
    Het blijft een mechanisch proces.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by van eynde ludo View Post
    De paar kleuren foto's die ik laat maken, maak ik eerst op velvia film en daarna doe ik die dia's naar een prof labo, waar ze ingescand worden en dan afgedrukt. Hoe het komt weet ik niet maar mijn prints zijn wat de kleur betreft toch wel iets anders dan de meeste digitale prints die ik te zien krijg. Ik kan geen verschil zien met mijn vroegere prints. Ik betaal misschien wel wat meer per print, maar vind dat zeker niet erg, omdat ik kwaliteit krijg.
    Voor de rest voor mij niets beter dan een echte bariet,bij ons in de club ben ik nog de enige die analoog werkt en dat stoort me zeker niet.
    Tot nu toe drukte ik altijd af op 30x40, maar ga nu zelfs groter gaan.
    Marc had het over carbon afdrukken, kan iemandt me daar een woordje uitleg over geven.
    IK GELOOF NIET DAT APPARATUUR DE FOTO MAAKT OF BREEKT
    HET GAAT OM HET OOG DAT HET ZIET.
    LUDO.
    Nou, ik weet wel hoe het komt. We praten hier over kleur en jij gebruikt velvia. Dat is het optimum in contrastoverdracht dat er te krijgen is. Als ze dan overeenkomstig scannen en drukken, dan krijg je goede resultaten. Zelfs op internet gepubliceerd 'springen ze er uit'. Ik schreef het hier al eerder: de contrastoverdracht bij digitale fotografie BIJ DE OPNAME is beperkt. Deze beperking is bij het printen niet noodzakelijkerwijs aanwezg. De eentonigheid in het kleurenpalet kun je als een bezwaar zien.

DUS, WAT HET OOG ZIET IS VOORWAARDE VOOR EEN GOEDE FOTO. MAAR ALS DE APPARATUUR EN PROCEDURE NIET GOED ZIJN, KRIJG JE NOG NIETS. DEZE REGEL IS VAN TOEPASSING IN DE FOTOGRAFIE EN DAARBUITEN, ZOALS .SCHILDERKUNST.

Jed

Page 3 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin