Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,931   Posts: 1,556,955   Online: 1034

Page 4 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 31 to 40 of 41

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

bariet versus digitaal

jed , met deze zin bedoelde ik maar dat als men fotografeerd met hetzelfde materiaal . Of beter gezecht, heb het zelf mee gemaakt . Een vroegere vriend is ooit met mij begonnen samen met de nikon 801 , ik fotografeer mijn kleinbeeld nu met f 90s en hij heeft de hele weg uitgedaan met elk volgend toestel f4 , f5, f6 en nu een d2 in digitaal. maar als je zijn werken nu bekiijkt zijn ze nog altijd zeker niet beter dan andere.
    Waarmee ik dus maar bedoel men moet het zien, heb in mijn beginperiode een bepaald landschap gemaakt in de provence , hij vond dat heel mooi en vroeg me waar ik het had gemaakt , ggf hem een goede beschrijving ,hij er naar toe , heeft er met zijn neus opgezeten maar heeft de compositie niet gezien, het was een driehoek compositie met drie bomen en lijnen van de lavendel.
    Dat is maar dat ik bedoelde met mijn frase.
    En zoal ik al vroeg in mijn vorig bericht, wie heeft er info over carbon prints?
    Ludo

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Recent heb ik digitale ZW afdrukken gezien op Hahnemuehle Fiber (Mat). Ik moet toegeven dat de dmax beter is dan een gewone bariet, zelfs met selenium toning.

NB. Ik vermoed dat daarom, Carbon prints (alt. procedé) zo indrukwekkend zijn.
    Dus je vond het eindresultaat beter dan met een goede barietprint mogelijk is?
    Enig idee van het kostenplaatje? De tijd die erin kruipt?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Pieter, ik doe geen digitaal :-) maar wat ik weet is dat het kostenplaatje deftig is: ik dacht dat dat papier ong. 80€ per 50 (A4) kost, en de print die ik gezien heb was met een epson2400 gemaakt met speciale Zw/W inkten.
    Mijn eigen bescheiden experimenten deden me concluderen dat er véél werk in steekt alvoor je een deftige afdruk hebt (gemiddeld 5 blad proef) en bijgevolg heb ik de methode opgegeven.
    Het (professioneel) laten doen kost ongv. 70€ per m2
    -M-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    De titel van deze draad klopt niet meer. Inmiddels gebruikt men bij het digitale printen ook fiber based papier en papier met een bariet coating. Bariet is immers alleen maar een witte coating. Een vriend van me werkt met een Canon 5D en print zwart/wit met de Epson 3800 op dergelijk papier en ik moet zeggen dat de resultaten verbluffend zijn. Hoewel de feel van een analoge afdruk wordt niet gehaald
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Breunes View Post
    ... Hoewel de feel van een analoge afdruk wordt niet gehaald
    We spreken dan ook van een "silver gelatine print".

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Breunes View Post
    De titel van deze draad klopt niet meer. Inmiddels gebruikt men bij het digitale printen ook fiber based papier en papier met een bariet coating. Bariet is immers alleen maar een witte coating. Een vriend van me werkt met een Canon 5D en print zwart/wit met de Epson 3800 op dergelijk papier en ik moet zeggen dat de resultaten verbluffend zijn. Hoewel de feel van een analoge afdruk wordt niet gehaald
    Wat is het verbluffende dan, als de feel niet wordt gehaald? Het komt mij voor dat dat het gene is waar het om gaat. De vraag is vervolgens wat de oorzaak is dat de feel niet wordt gehaald? Is het de camera, het printproces of is het onderwerp niet zo geschikt voor een digitale representatie?
    De specificaties zullen dit kunnen uitwijzen. De specificaties van digitaal liggen momenteel onder die van analoog. Maar dat betekent niet dat je situaties zult hebben dat digitaal, analoog zou kunnen benaderen. Het hangt van de situatie af. Zo zal een kleine digitale print van een onderwerp zonder detail in de buurt kunnen komen van analoge print.
    Neem je nu een gedetailleerd landschap, vergroot op een vierkante meter, dan blijft de digitale werker nergens meer. Een hoge D-max heeft dan geen betekenis, want het contratst is onder die omstandigheden al verloren voordat er gedrukt wordt.
    Je zou heel eenvoudig een dergelijke vergelijking in de praktijk kunnen maken. En, deze vergelijkingen zijn ook gemaakt, met het te verwachten resultaat.
    Het is een oud gegeven: je moet je materialen en procedures af stemmen op het doel wat je wil bereiken. Maar als digitaal om de hoek komt kijken komt er een zeer hoog kostenplaatje bij, nog afgezien van de mogelijkheid om detectoren te wisselen. En wat is de keuze in papieren en inkten? En wat is vaardigheid in de calibratiemethoden? En hoe maak je een werkelijke zwart-wit (licht) opname ( dus geen simulatie vanaf een kleurendetector)?
    Een digitale werker heeft mij wel eens gezegd:'het handige van digitaal is dat er geen keuzes gemaakt kunnen worden´. Zo kun je het ook bekijken.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by leicam5 View Post
    Beste Michiel,

Bij gebrek aan een scanner kun je ook filmmateriaal reproduceren met een digitale camera, een dichtbijlens en een lichtbak, zoals slideduplicating in de goede oude tijd (sic). Dit is niet altijd even goed als met een scanner, maar in afwachting is dit wel een noodoplossing en geen formaatbeperking.
    Net als Argentic heb ik beide systemen, maar ook een eenvoudige scanner (Epson 4880), net goed genoeg voor mijn toepassingen.

Philippe
    Bedankt voor de tips.

Ik werk ook op negatief op 6x6 (hassie) en heb ook digitaal Fuji S2 pro en Kodak pro/slrn. Ben ook weer op zoek naar een Nikon F5. Die heb ik ooit verkocht (stom,stom,stom).
    Zal het eens uitproberen met een diacopier.

Groetjes,

Michiel

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Met de digitale fotografie is men nog steeds doende met de contrastoverbrugging. Aan de CONTRASTOVERDRACHT moet nog begonnen worden en daar gaat het bij de vergelijking tussen digitaal en analoog in de eerste plaats om.
    Jed
    Jed, kun je voor een simplon als mij eens uitleggen wat je hier exact mee bedoelt? Met voorbeelden bijvoorbeeld?
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Jed, kun je voor een simplon als mij eens uitleggen wat je hier exact mee bedoelt? Met voorbeelden bijvoorbeeld?
    De feel van een foto is deel van beeldkwaliteit. Op het moment is een thread vergrotingsmaatstaf lopende.http://www.apug.org/forums/forum72/5...tml#post709504. In die thread wordt de optimalisatie van het fotografische proces besproken. Stoebel geeft, terecht aan hoe dat in zijn werk gaat. Op gelijke manier kun je het digitale proces vergelijken met het analoge proces. Dat heb ik gedaan met genoemd resultaat. Het beste lijkt mij dat je eerst in de genoemde thread kijkt, en dat we daarna op jouw verzoek terugkomen.

Jed

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    MTF, helderheidsverschil, contrastverschil, contrastoverbrugging, contrastoverdracht, beeldoverdracht en beeldkwaliteit ?? En dan ook nog het menselijk oog . . . Zelfs na enkele keren lezen zie ik helaas door de bomen het bos niet meer.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 4 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin