Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,900   Posts: 1,584,403   Online: 735

Page 1 of 5 12345 LastLast
Results 1 to 10 of 41

Shooter
    4x5 Format

Bariet versus Digitale print

Naar aanleiding van het vervoeren van " natte barietprints " en sommige reactie's daarop, wil ik toch iets zeggen.
    Een digitale print in zwart/wit is abosluut geen optie t.a.z. van een Bariet of misschien wel een PE druk. Als eerste wanneer we de digitale techniek onder de loep nemen spreken we nog altijd over het feit dat 256 bits 1 KB is, m.a.w. meer dan 256 " grijswaarden of tonen zoals je wilt " is gewoon-
    weg niet te realiseren. Dat maakt exact het verschil tussen analoog en digitaal. Een analoge druk heeft meer gevoel,diepte etc. dan een digitale print, als je beide naast elkaar legt, dan mis je wat gevoelsmatig. Bovendien is het zo dat een barietafdruk een veel langere toonschaal bezit m.a.w. meer grijswaarden van wit naar zwart, dat is digitaal bijna niet te bereiken, bovendien als dat wel zou kunnen ( het aantal bits blijft hetzelfde al worden we allemaal 250 jaar oud) dan heb je ook vele potjes verschil-
    lende inkt nodig ( hogere kosten ! ). Een analoge barietdruk kost uren niet meegerekend misschien 3,50 tot 5 Euro een digitale ook al doe je hetzelf een veelvoud daarvan. Conclusie: gewoon analoog blijven werken. Ik was afgelopen september in Keulen ( Photokina) bij de stand van Maco. Zij lieten mij twee afdrukken zien een analoog opgenomen en gedrukt en een analoog opgenomen, gescand en geprint op het Seagull Grafica papier ( dat heeft een bariumsulfiet emulsielaag maar geschikt voor inktjet ) Toegege-
    ven de laatste was mooi, maar haalde het niet ook volgens de man van MAco bij de barietafdruk ( moet ik nog meer argumenten geven !) Dames en Heren verspil uw tijd niet en blijf gewoon analoog fotograferen en drukken ( en ik zeg dat niet als leverancier van materialen ), uw vastbera-
    denheid zal beloond worden. Kijk maken we een print voor rond de 5 Euro digitaal met dezelfde kwaliteit als analoog, dan gooi ik direkt de DOKA bij de kringloop of shredder. Graag Uw reaktie, ook al zit ik uit mijn nek te zwatelen.

René de Caluwé
    Kunstfotografie en papierimport
    Delft

Shooter
    Multi Format
    Is het die Duitste firma die beweert digitale barietafdrukken te maken? Ik had er hier eerder al eens link naar gepost.

Ik doe het hele fotografiegebeuren (terug) analoog omdat ik eens wat anders wil dan hele dagen/avonden aan de PC te zitten. Dat ik daarmee dan nog eens afdrukken maak die mooier en echter zijn, is leuk meegenomen.
    Ook al wordt een digitale print ooit goedkoper dan het natte DOKA werk, mij krijg je er niet meer uit.

G

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus
    Is het die Duitste firma die beweert digitale barietafdrukken te maken? Ik had er hier eerder al eens link naar gepost.
    Ja het is de Duitse firma MACO die dat materiaal in de verkoop heeft. Zij
    zijn het die het Grafica papier importeren, het vreemde is hier in de NL
    heb ik er weinig over gehoord. Misschien heeft het alweer een stille dood
    gestorven.

René de Caluwé
    Last edited by argentic; 11-12-2008 at 09:48 AM. Click to view previous post history.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Wat mis je digitaal nog meer

Las ik kortgeleden in een Duits fotoblad en vond ik wel een erg mooie...

"Warscheinlich erreicht das Quietschen eines Tintenstrahldruckers nie die Ästhetik und Faszination der Genesis eines Bildes in der Entwicklerschale."

Daar kan ik me helemaal in vinden met Dave Brubeck op de achtergrond.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Als je gaaat kijken wat je in je doka hebt zitten aan geld en uren (en ervaring) en je stopt dat allemaal ook in je digitale workflow dan denk ik dat er een hele mooie digitale zwartwitprint haalbaar is. Of ie de vergelijking met een barietdruk kan weerstaan weet ik niet, maar ik heb al wel verdomd mooie dingen gezien (en ja, ik was ook bijzonder sceptisch). Maar veel mensen vergeten gemakshalve dat de overstap nar digitaal niet klein is. Het vraagt een investering en er zit een behoorlijke leercurve aan. Niet lang geleden sprak met een pionier op digitaal gebied en die liet me prints zien, gemaakt met een dslr en een digi-achterwand en vervolgens geprint met een Epson 7600. Ik vond het zeer indrukwekkend. Maar het was geen bariet en ik denk dat het ook niet de bedoeling is om bariet na te gaan maken, want dat lijkt me een omweg. Om barietprints te maken hebben ze immers barietpapier uitgevonden. Maar dat digitaal zwartwit erg mooi kan zijn, daar ben ik inmiddels van overtuigd.

Shooter
    Multi Format
    Maar dat digitaal zwartwit erg mooi kan zijn, daar ben ik inmiddels van overtuigd.
    Dat geloof ik best maar ik doe het vooral om de niet-digitale workflow. Ik wil ook de eerste zijn om toe te geven dat een digitale print er best wel goed kan uitzien, maar ik heb er tot nu toe nog geen gezien.

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Inktjet printjes

Quote Originally Posted by Frits Flits
    Om barietprints te maken hebben ze immers barietpapier uitgevonden.
    Om je uit die droom te helpen, er zijn inmiddels laboratoria (met name in de Heimat) die digitale foto's op barietpapier afdrukken. Bah ik moet er niet aan denken...
    Het blijven inktjetprintjes.
    Last edited by hka; 04-26-2005 at 08:19 AM. Click to view previous post history.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Large Format
    zoveer ik weet printen ze een digitaal aangeleverde foto dmv een laser op een normaal barriet papier, hetgeen dan normaal ontwikkeld en gefixeerd wordt. Dwz dat er geen speciaal papier aan te pas komt. De contrast omvang van barriet papier is (dacht ik 6-7) stops hetgeen met een digitale kamera (die gemiddeld 8-10 stops halen) ook te bereiken is

PS sinds div labs en ook printers digitale z/w afdrukken van goede kwaliteit kunnen leveren (zie ook black&white photography), lijkt alleen Barriet nog het laatste bastion is voor de analoog adepten. Langzaam maar zeker kruipt digi meer en meer dichterbij, want een paar jaar terug was ook een PE print nog superieur. (Nee...., ik heb ook een M6 en die blijft echt nog wel een tijdje)

Shooter
    4x5 Format
    PS sinds div labs en ook printers digitale z/w afdrukken van goede kwaliteit kunnen leveren (zie ook black&white photography), lijkt alleen Barriet nog het laatste bastion is voor de analoog adepten. Langzaam maar zeker

Waarom zou men een belichter (koker) hebben uitgevonden om digitale bestanden te belichten op traditionele papieren ( bariet), toch niet omdat
    de kwaliteit zo slecht is, denk ik. Als men met inktjet goed prints zou krij-
    gen zou men helemaal niets ontwikkelen op dat gebied. Neen, het duurt nog heel lang voordat een inktjet maar in de schaduw kan staan van een barietafdruk ( als het al gebeurd, lees het betoog bovenaan de thread maar eens door ).

René de Caluwé

Shooter
    Medium Format
    Tja, iedereen dacht ook dat het vreselijk lang zou gaan duren voordat digitaal uberhaupt in de buurt van analoog kon staan, maar wat betreft de kleurenfotografie heeft digitaal het al een heel eind gewonnen. De contrastoverbrugging is nog niet helemaal hetzelfde (hoewel je met een D2x of een S3 of een Kodak DCS14 toch al ver komt), maar voor de rest is de kleurenfilm zeker niet meer superieur aan het digitale beeld, ook al bevat een kleurennegatief meer informatie.

Page 1 of 5 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin