Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,708   Posts: 1,548,551   Online: 1169

Results 1 to 7 of 7
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Vlakke resultaten

Kan iemand me hierbij helpen:

Ik heb dikwijls wel erg vlakke resultaten, naar mijn persoonlijke beoordeling. Zwart is dan heel donkergrijs en wit dikwijls heel licht grijs. Ik kan toch moeilijk geloven dat dit enkel aan het negatief te wijten is... en als dat zo is - hoe kan ik dat dan corrigeren?

Wat kan de oorzaak zijn: die niet zo'n goede lens op de vergroter (ik ga nog even w8 en me binnen tegen het einde van het verlof goed uitrusten) of aan het papier? (tis tenslotte multigrade III die ik gekregen heb ipv IV, ik weet niet van welke tijd dus en of dit kwaad kan). Ik heb in ieder geval een heleboel agfa papier besteld. Of kan het door de multigrade ontwikkelaar zijn? (am 8008 ecomax is onderweg
    De randen door de vergrotingsmasker zijn wel mooi wit.... en een zeldzame keer heb ik wel mooie resultaten. Of werk ik volgens een verkeerde methode?

mvg Pieter
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Te weinig zwarting wijst erop dat je niet genoeg belicht of (minder waarschijnlijk) je ontwikkelaar is uitgeput. Grijs ipv. wit: meer contrast proberen. Maak eens een proefprint met G5.
    Het verschijnsel zou (post eens een scan van de print) op onderontwikkeling van het negatief kunnen wijzen.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Ik heb het zelf ook een keer ervaren.
    Papier was te oud en is gaan sluieren.
    Naar mijn weten wordt Ilford MGIII sinds de komst van versie 4 niet meer gefabriceerd en moet dus zeker zo´n 10 jaar oud zijn.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Welja ik d8 dat ook maar dan zou de witrand dit ook moeten vertonen....
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Contrastomvang

Quote Originally Posted by PieterB
    Welja ik d8 dat ook maar dan zou de witrand dit ook moeten vertonen....
    Neen, das niet juist. Het onbelichte "wit" en maximaal zwart veranderd niet alleen de contrastomvang en daar zit je mee. Kortweg de spreiding van de verschillende Zones zit te dicht op elkaar. Met dat oude papier heb je geen enkele referentie meer. Alles wat je daarmee doet is gokwerk. Als je niet gefrusteerd wilt worden gooi die troep weg en spendeer een paar centen aan vers papier. Verhoogt het genot van het maken van mooie prints en geeft je dan echt een "kick".
    harry

Release, the best you can do...

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ok ik begrijp het harry, dank je voor de uitleg. Maar het is echt raar dat ik toch heel wat mooie prints had ook, maar dat zal mss op het 'pearl' en niet op het 'glossy' papier geweest zijn (ik kan het me niet meer herinneren en die afdrukjes waren voor mijn broer...)

In ieder geval ik heb heel wat agfa 310 (pe) papier besteld waar ik nu woensdag omga,
    (+ecomax) dus als ik terug ben van ons chirokamp zal ik vlug weten of het aan het papier lag. (eerlijk: ik hoop het want onderontwikkelde neg. zijn erger aangezien het dan mijn fout is )

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Quote Originally Posted by Lismore
    Ik heb het zelf ook een keer ervaren.
    Papier was te oud en is gaan sluieren.
    Naar mijn weten wordt Ilford MGIII sinds de komst van versie 4 niet meer gefabriceerd en moet dus zeker zo´n 10 jaar oud zijn.
    Inderdaad; ik heb afgelopen weekend ook wat papier tevoorschijn gehaald wat 10+ jaar oud is (en niet al te geconditioneerd bewaard), Ilford gegradeerd papier, nog ouder dan MGIII; eerlijk gezegd viel het me al mee dat het nog *iets* deed, maar de resultaten zijn bedroevend: veel grijs, geen zwart. Wit lukt nog wel, maar verder ziet alles er grauw uit.

Mja, heb ook nog een 10 jaar oud pak MGIII liggen; kan ik ook nog wel eens proberen, maar eerlijk gezegd denk ik dat dat voor de "interne tests" is, en dat ik gewoon maar een nieuw pak papier moet gaan kopen voor het echte werk. Ben anders iets TE zuinig bezig... (Mja, Zeeuw, he?)

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin