Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,745   Posts: 1,515,656   Online: 768

Results 1 to 8 of 8
    fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

test strip printer

Voor een afdruk 24/30 is de test stripprinter die gebruikt maakt van een 13/18 testpapier ruim voldoende.

Echter, éénmaal dat je naar een formaat 50/50 of 50/75 gaat zou een teststripprinter die tot het dubbele formaat aangewezen zijn.
    Dus eentje die gebruik maakt van een 20/24 papier bvb.

Harry? geen zin om er nog twee te produceren??? :-)

mvrgr
    Fred

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Fred dit gaat volgens mij wel erg in de richting van een afdruk fobie. Je hebt je Split Grade van Heiland, een Anapro en nu ook een teststripprinter. Volgens mij moet je gewoon foto's gaan afdrukken. Met de Split Grade durf ik gewoon een afdruk te maken van 50/60 zonder proefstrook.

Ben

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Hé Ben,

De Anapro gebruik ik (haast) niet... Wel Philippe die met jou kleur 670 in combinatie met de Anapro werkt. Na 6 maanden loopt het nog niet lekker en blijft het eerder een giswerk.
    Alleen loop ik dan met een frustratie rond. Ik heb iemand een Anapro aanbevolen (zonder dat ik weet had van de Heiland). En de firma Rh designs geeft amper support ivm de calibratie.

Een ander verhaal is het werken met de Heiland: dat is een droom.
    Haast alle printjes 13/18 worden juist gemeten en uiteraard ook de grotere formaten.
    Eenmaal je begint met de formaten 24/36cm en groter tot 50/50 en 50/75 dan controleer ik graag met proefstroken.
    Bovendien het doordrukken en tegenhouden en het plaatselijk contrast...

Wat ik ervaar is , Ben, dat ik gedurende vele jaren te weinig aandacht gegeven heb aan het afdrukken. Die achterstand probeer ik in te halen.

mvrgr
    Fred

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by fred
    Wat ik ervaar is , Ben, dat ik gedurende vele jaren te weinig aandacht gegeven heb aan het afdrukken. Die achterstand probeer ik in te halen.
    wel de noten gespeeld maar geen muziek gemaakt?

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

the print

Quote Originally Posted by Huib
    wel de noten gespeeld maar geen muziek gemaakt?
    Zoiets hé Huib... :-)

Ik denk dat ik het in '"The Print" gelezen hebt.
    De afdruk/print heeft een veel nauwkeuriger belichting nodig dan de film.

En met de splitgrade kom ik tot de ontdekking dat je van negatieven waarvan ik vroeger zei, nee dat beeld druk ik niet af, wel interessante beelden kan maken.
    wel met de nodige tijd in de doka.

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    De afdruk/print heeft een veel nauwkeuriger belichting nodig dan de film.
    yep, zeer zeker!

En met de splitgrade kom ik tot de ontdekking dat je van negatieven waarvan ik vroeger zei, nee dat beeld druk ik niet af, wel interessante beelden kan maken.
    wel met de nodige tijd in de doka.
    je bedoelt dat je door de splitgrade nu wel de moeite neemt om die afdruk te maken omdat die eerste werkafdruk wat sneller op papier staat?

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Huib

je bedoelt dat je door de splitgrade nu wel de moeite neemt om die afdruk te maken omdat die eerste werkafdruk wat sneller op papier staat?
    precies!

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

WERKPRINT

Voor een afdruk 24/30 is de test stripprinter die gebruikt maakt van een 13/18 testpapier ruim voldoende.

Echter, éénmaal dat je naar een formaat 50/50 of 50/75 gaat zou een teststripprinter die tot het dubbele formaat aangewezen zijn.
    Dus eentje die gebruik maakt van een 20/24 papier bvb.

Harry? geen zin om er nog twee te produceren??? :-)

mvrgr
    Fred
    Beste Fred,
    Afgezien van het feit of ik er nog twee wil maken, werk ik als volgt met de teststripprinter; alle interessante negatieven druk ik sowieso af op een werkprint formaat altijd even groot en voorzien van alle relevante gegevens als zijnde focus, tijd en S-Grade en eventuele correcties in f-stops. Uiteraard met behulp van de HSG en bijna altijd een goed beeld wat de foto in zich heeft. Vervolgens bestudeer ik deze printen en leg er een kalkeerpapier overheen en geef aan waar ik wat ga doen om bepaalde zones te verbeteren cq te accentueren. Dit is mijn definitieve werkplan voor het maken van de vergroting. Met alle gegevens genoteerd kan het zijn dat ik nog niet precies weet hoeveel extra- of minder licht een bepaald van belang zijnd gedeelte moet hebben. In zo'n geval gebruik ik de teststripprinter en maakt een strook met zeven belichtingen allemaal van hetzelfde gedeelte. Anders heb je geen vergelijk. Dat doe ik dan wel op de werkprint formaat instelling want deze informatie kan ik dus door gebruik makend van de f-stop methode één op één overzetten naar het gemaximaliseerde formaat. Daarna wordt het serieuz en eerlijkheidshalve dien ik te vermelden dat de eerste print op groot formaat niet altijd meteen bingo is. Maar try and error en er komt een steeds beter resultaat op tafel. Geweldig leerproces, overigens niet alleen om te zien maar ook om te doen, hoe de uiteindelijke print waarover je tevreden bent er tenslotte uit komt te zien zoals je je het [in de pre-visualisatie] had voorgesteld.
    harry

Release, the best you can do...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin