Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,564   Posts: 1,573,382   Online: 963

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    Multi Format

Kleurenkop en neutrale densiteitsfilter

gisterenavond op een dun negatief gestoten dat wel afdrukbaar is, maar de afdruktijd mét voldoende diafragmeren was naar mijn zin (en een kleine burn-actie) veel te kort.

Aangezien ik voor splitgrade printen mijn Meopta met kleurenkop gebruik, dacht ik eraan om die te gaan misbruiken als neutrale densiteitsfilter door CMY knoppen eenzelfde hoeveelheid in te filteren.
    Het resultaat was bevredigend maar voor de goede orde vraag ik me af of mijn idee daarover correct is?

Cyaan komt niet voor in de standaard Z/W filters, kan ik enkel met deze ook een ND filter creëren of ga ik dan de mist in?

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

ND-Filter

Quote Originally Posted by argus
    gisterenavond op een dun negatief gestoten dat wel afdrukbaar is, maar de afdruktijd mét voldoende diafragmeren was naar mijn zin (en een kleine burn-actie) veel te kort.

Aangezien ik voor splitgrade printen mijn Meopta met kleurenkop gebruik, dacht ik eraan om die te gaan misbruiken als neutrale densiteitsfilter door CMY knoppen eenzelfde hoeveelheid in te filteren.
    Het resultaat was bevredigend maar voor de goede orde vraag ik me af of mijn idee daarover correct is?

Cyaan komt niet voor in de standaard Z/W filters, kan ik enkel met deze ook een ND filter creëren of ga ik dan de mist in?

G
    Als je alle drie de kleuren CMY in de stralenbundel plaats krijg je een soort grijsfilter. Dat heb ik ook wel eens toegepast bij dunne negatieven. Een andere optie is om nog een extra, ontwikkeld maar niet belicht strookje film over het andere negatief te leggen dan krijg je ook minder licht op de plank. Zult wellicht wel de kleurcorrectie nog iets moeten aanpassen. Soms ook niet.
    Door gebruik te maken van de CMY truuk, rekende je vroeger ook de verschillende Gründzahl emulsiecorrectie waarden om. Voorbeeld Gründzahl huidige pak papier is:
    20 - 60 - 00
    Gründzahl nieuwe pak papier is:
    00 - 30 - 40

Je ziet dat je 30 wel in mindering op 60 kan brengen maar op de 00 kun je geen 40 in mindering brengen. Hoe losten we dit op? Simpel door alle waarden met 40 te verhogen.

Dan krijg je dit:
    20 - 60 - 00 verhogen met
    40 - 40 - 40 +
    ------------
    60 - 100-40 = nu trekken we hier het nieuwe Gründzahl weer vanaf
    00 - 30-40 -
    ------------
    60 - 70 -00 =

Je had je analyser geijkt op een correctie van
    20 - 60 - 00, de nieuwe correctie is
    60 - 70 - 00, dat is een verschil van
    40 - 10 - 00, voeg deze 40Y en 10M toe aan de vorige ijking.
    Na het maken van een proefprint van het ijknegatief weet je dat je weer goed zit met dit pak papier.
    Met andere woorden je past hier ook een "ND-filter" toe.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Bedankt Harry, ik meen je uitleg zelfs te snappen :-)

Gebruik jij een anapro of heiland? Ik heb enkel een Philips PCA xxx staan maar gebruik die eigenlijk nooit meer.

Waar haal je dat Gründzahl eigenlijk? Staat dat op de verpakking (dacht ik niet) of bekom je dat na kalibratie met een densiteitsmeter? Ik vermoed dat je zonder densiteitsmeter niet ver komt om je systeem te kalibreren?

G

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    ND met cyaan regelen heeft geen zin: je regelt hiermee de hoeveelheid rood licht, en fotopapier is orthochromatisch: ongevoelig voor rood licht.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Geert.

indien je een kleurafdruk zou maken klopt de redenatie dat gelijke hoeveelheiden CMY identiek zijn aan neutraal grijs. Daarom ook die regel bij kleurafdrukken slechts 2 filters te gebruiken omdat drie filters geen ander effect hebben dan verlenging van de belichtingstijd. Vaak wordt dit dan vertaald naar 'don't touch cyan'

Voor ZW papier gaat dit niet op, ZW papier is rood-blind zodat cyaan filtering geen effect heeft: met cyaan toevoegen neemt het rood aandeel af, echter aangezien papier al rood ongevoelig is zal dit de belichtingtijd dus niet beinvloeden. Als dus als C-M-Y filtering 100-100-100 gebruikt wordt zal dit qua belichtingstijd geen verschil maken met 0-100-100 !

Huib

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Mijn uiteenzetting slaat op gebruik met kleurenafdrukken. Ik had ook even de indruk dat dat de kwestie was. Ben duidelijk op het verkeerde been gezet. Voor b&w gaat het NIET op! Het "Gründzahl" vindt je tegenwoordig niet meer op de verpakkingen. Zeker bij Fuji niet, heb zoëven zekerheidshalve nog even nagekeken. Agfa en Kodak gebruikten dat destijds wel. Deze gebruik ik al meer dan 10 jaar niet meer. Sorry Geert voor verwarring... Als laatste is het inderdaad zo dat ik een Heiland Split Grade in gebruik heb nadat ik al een tijdje met de AnaPro heb gewerkt. De laatse beviel mij ook zeer goed nadat wel eerst het inijken achter de rug was kon ik net als nu zonder verder nadenken snel "werkprints" maken van goede kwaliteit. Het SplitGraden daar was het 'm uiteindelijk om te doen dus...daar ga je...
    harry

Release, the best you can do...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin