Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,557   Posts: 1,545,173   Online: 1058

Results 1 to 7 of 7

Thread: zwart-wit

Shooter
    35mm

zwart-wit

Dag ik ben nieuw op juille forum.
    Ik zal naar met de deur in huis vallen.
    Mijn vrouw en ik volgen les in z-w fotografie.Mijn probleem is nu in school gebruiken we z-w vergroter naar thuis hebben we een vergroter met een kleurenkop.Nu de vraag is hoe moet ik die kop instellen voor z-w afdrukken te maken.Bestaan er daar voor geen lijsten voor om de gradatie in testellen.
    Mijn vergroter is een durst M605 color.

Met dank Krulle

Shooter
    35mm

kleurenkop

De instellingen voor een kleurenkop staan altijd in de gebruiksaanwijzing van het papier.
    Meestal bijgevoegd, anders wel te downloaden van de site van de fabrikant.
    Succes.

Shooter
    35mm
    Dank u
    Ik ben al een heel stuk verder.
    In de doos gekeken en uitleg gevonden.
    Ik gebruik een durst vergroter en er staan twee tabellen op met filtering en ik weet niet wat dat juist wel zeggen.
    Papier dat ik gebruikt is ilfod multigrade.
    Waar kan ik die filtering meten of zien.
    Dank u Krulle.

Shooter
    Multi Format
    Bekijk deze even:
    http://www.ilford.com/html/us_english/pdf/Cont.pdf op pagina 3.

De bijsluiter van ilford vermeld 4 groepen vergroters, kijk waar jouw type vergroter bijstaat. (Durst dus...)

Je past de filtering toe door de knoppen voor yellow en magenta evenveel in te draaien als vermeld wordt in de tabel en die je nodig acht om je afdruk OK te krijgen.

G

Shooter
    35mm
    De uitleg is mij zeer goed van pas gekomen.
    Nu kan ik ook aan de slag thuis.
    Ik ben nog naar een beginner dus ik zal julli nog niet veel kunnen helpen naar ben wel van plan veel te experimenteren.
    Dan zal ik julli met tijd ook wel kunnen helpen.(Dat hoop ik toch)

Groetjes krulle.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by krulle
    De uitleg is mij zeer goed van pas gekomen.
    Nu kan ik ook aan de slag thuis.
    Ik ben nog naar een beginner dus ik zal julli nog niet veel kunnen helpen naar ben wel van plan veel te experimenteren.
    Dan zal ik julli met tijd ook wel kunnen helpen.(Dat hoop ik toch)

Groetjes krulle.
    De bedoeling van dit forum is dat we (belangeloos) enthousiastelingen met interesse voor de monochrome fotografie op weg helpen. Daarbij maakt het niet uit of je beginner bent of een gelouterde fotograaf. Beide groepen, zoals je kunt lezen op dit forum, komen dagelijks eigenaardigheden of andere problemen tegen die ons voor raadselen plaatsen. In zo'n geval is het prettig dat je dit met anderen kunt delen en door dit in breder verband te brengen een oplossing vaak eerder voorhanden is dan dat je zelf blijft doormodderen.
    Veel plezier gewenst en we hopen van je vorderingen te zullen horen.
    harry

Release, the best you can do...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    bij een goed ontwikkeld negatief zal je rond de gradatie 2 1/2 zitten, is 20M in mijn geval. Zijn je negatieven te slap (onderbelicht of te kort ontwikkeld) dan moet je op een hogere gradatie BV 50M om nog zwarting te krijgen in je afdruk.

Zijn je negatieve nte hard ontwikkeld door overbelichting c.q. te lang ontwikkeld, dan wordt de gradatie lager en moet de Magenta knop op 0 staan en dien je de Yellow te gebruiken om een lagere gradatgie te selecteren.

Mate van zwarting is wel een smaak van de doka werker. Druk een foto af, drogen en bekijk deze bij daglicht (daglicht tl-balkje) om te beoordelen.

Veel succes.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin