Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,001   Posts: 1,524,391   Online: 949

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 38

Thread: voorbelichten

Shooter
    Medium Format
    Hallo,

Ik heb pre-flashen wel gedaan en het gaat goed,ik deed dat zonder filter op MC papier.
    War ik me nu afvraag of er verschil is als je voorbelicht met filter 00 ipv zonder ( dus 2 )
    dit i.v.m. de hoge lichten die je het meest wil laten reageren.
    Iemand ervaring ??
    Of is dit theoretisch niet juist.

Ruud.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Filter maakt in dit geval niet uit. Je sensibiliseert de gehele emulsie en daarvan profiteren bij de definitieve belichting alleen de hoge lichten. Als je met filter 0 preflasht bijvoorbeeld zul je veel langer moeten belichten om het "off white" effekt te bereiken.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    ...knip knip....vergoterkop omhoog, klein diafragma en niet te lang belichten)...knip knip...
    Tot nu toe nog nooit dit systeem van voorbelichten gebruikt.
    Gisteren echter had ik er nood aan (opname was in volle zonlicht gemaakt, blauwe lucht zonder ook maar 1 wolkje).
    Gevolg laat zich raden: die lucht = wit, wit, wit. Geen verschil te merken tussen de lucht en de rand van het papier.

Jammer genoeg kon ik niet even mijn pc opstarten om info op te zoeken over het hoe. In mijn boeken kon ik ook niet direct info vinden.
    Dus maar zelf beginnen klungelen. 0.5 seconden voorbelichten gaaf 0,0 verschil met het originele beeld. 1 seconde was net iets te veel.
    Met filters zitten spelen, maar dit verschil leek me ook niet vermeldenswaardig.
    Nu lees ik hier net : diafragma aanpassen (ik was op diafragma 8 blijven werken voor deze voorbelichting :rolleyes: ).
    Zou f 11 voldoende zijn? of echt wel doorgaan tot f16? Ik vermoed dat f22 te klein zal zijn?

Nu, ik ga sowieso de 3 uitproberen. Als ik dan toch al aan het klungelen ben, dan kan ik maar beter eens goed doorklungelen en er een leersessie van maken.
    F4s + F5 /SB24/Nikon 28mm f2.8/Nikon 50mm f1.8/Nikon 85mm f1.8/Sigma 105mm f2.8 - Hassiesetje in uitbreidingsfase

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als je met f8 nog op 0.5 seconde zit zou je zeker wel f22 kunnen gebruiken. Dan heb je een meer beheersbare belichtingstijd. Neem het "voor", en "na"gloeien van de lamp en je hebt al een oncontroleerbare variabele. Met f22 zit je dan op zo'n 4 seconden. Dat is te doen... Let er wel op dat je altijd dezelfde afstand lens/papier aanhoudt anders veranderd je belichtingstijd ook.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Nu heb ik er spijt van mijn 2de, minder goede, vergroter te hebben weggedaan.
    Net om dezelfde afstand te houden tussen lens en papier.

Hoe ik het nu doe (na alles correct te hebben scherpgesteld): negatief eruit - even belichten - roodfilter eronder, klok uitschakelen om zeker niet per vergissing extra te belichten (men leert snel uit zijn fouten ) - negatief er opnieuw inbrengen - tijd instellen voor effectieve beeldbelichting en start.

Wat ik me afvroeg: kan het soms nodig zijn, door de voorbelichting, dat de filters al eens moeten aangepast worden om het contrast bv ietwat harder te maken tov een belichting zonder voorbelichting?

Mijn originele afdruk, zonder voorbelichting, werd op filter 2 gemaakt. De afdruk met voorbelichting heb ik ook met filter 2 gemaakt en eentje met filter 2.5.
    Nu heb ik de indruk dat, door de voorbelichting, een stukje van het contrast verloren gaat wat ik dan weer neiging heb te gaan compenseren met een hardere filter.
    Of sla ik de bal compleet ernaast met deze "vaststelling"?
    Last edited by Cookie; 07-20-2007 at 09:20 AM. Click to view previous post history.
    F4s + F5 /SB24/Nikon 28mm f2.8/Nikon 50mm f1.8/Nikon 85mm f1.8/Sigma 105mm f2.8 - Hassiesetje in uitbreidingsfase

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Cookie View Post
    Net om dezelfde afstand te houden tussen lens en papier.

Hoe ik het nu doe (na alles correct te hebben scherpgesteld): negatief eruit - even belichten - roodfilter eronder, klok uitschakelen om zeker niet per vergissing extra te belichten (men leert snel uit zijn fouten ) - negatief er opnieuw inbrengen - tijd instellen voor effectieve beeldbelichting en start.

Wat ik me afvroeg: kan het soms nodig zijn, door de voorbelichting, dat de filters al eens moeten aangepast worden om het contrast bv ietwat harder te maken tov een belichting zonder voorbelichting?

Mijn originele afdruk, zonder voorbelichting, werd op filter 2 gemaakt. De afdruk met voorbelichting heb ik ook met filter 2 gemaakt en eentje met filter 2.5.
    Nu heb ik de indruk dat, door de voorbelichting, een stukje van het contrast verloren gaat wat ik dan weer neiging heb te gaan compenseren met een hardere filter.
    Of sla ik de bal compleet ernaast met deze "vaststelling"?
    met een "stouffer" negatief en een flasher is voorbelichten makkelijk werken en je kan ook uitvissen wat de verschillende belichtingstijden veroorzaken aan je hoge, midden en andere tonen veroorzaken

vergeet ook je filters bij de opname van een blauwe lucht (geel, oranje)

Shooter
    35mm
    Stouffer, dat zijn de wedgesteps, niet?
    Onze docent had dit ook al eens vermeld vorig jaar n.a.v. het zonesysteem.

Je bedoelt vermoedelijk geel of oranjefilter niet vergeten?
    Die zouden inderdaad veel problemen uit de weg ruimen.

Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Dat heb ik ook gedaan, maar ik heb geen ruimte voor een tweede vergroter.
    Zou een gewone lamp die op meer dan een meter hangt ook niet werken?

Ik heb nog ergens een tweede timer, bij gelegenheid ga ik dat eens testen.

:-)

Luc

Shooter
    35mm
    Luc, dan ga je volgens mij het probleem hebben dat je volledige vel belicht is.
    M.i. is het enkel de bedoeling de "frame" waar je beeld inkomt even extra te belichten om op die manier een verschil te krijgen tussen de partijen die wit zijn en bv de rand van je foto, die wit moet blijven.
    Dat is de reden waarom ik wil voorbelichten : de lucht is volledig wit door een stralende zon en blauwe hemel.
    Dit maakt dat de rand van de foto op die plaatsen geen verschil maakt met de rand van de foto die ik wit laat (om later iets onder de passe partout uit te laten komen).
    Door voorbelichting geef je toch een verschil tussen die witte partijen en je rand die wit moet blijven.
    Als je het volledige vel gaat belichten, dan ben je die rand opnieuw kwijt.
    Daarom ook dat ik mijn afstand tussen vergroterkop en vel instel, scherp stel, dan mijn negatief er even uitneem voor de voorbelichting.

Nu, deze werkwijze was op gevoel af. Of het de juiste werkwijze is is een ander paar mouwen.

Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Hoi Cookie,

Ik heb (bijna) steeds ook de zwarte rand rond mijn foto's, voor mij is het verschil tussen de rand en het wit dus niet belangrijk. Ik zou voorbelichten om nog doortekening in de hoge lichten te krijgen.
    Volgens mij maak je echter een denkfout. Je moet voorbelichten zodat je net geen zwarting krijgt. Bij het belichten geeft het beetje licht dat door je negatief komt + de voorbelichting een beetje zwarting. Of de rand nu mee belicht is of niet het mag geen verschil maken.
    Succes
    ;-)

Luc

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin