Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,686   Posts: 1,482,293   Online: 921

Page 4 of 4 FirstFirst 1234
Results 31 to 38 of 38

Thread: voorbelichten

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Ik weet niet hoe dik uw tekenpapier is, maar mijn tekenpapier is zeker niet afdoende dik om licht goed tegen te houden. Ik snap dat je met voorbelichten alleen de drempel opzoekt, maar ik kan me voostellen dat je de rest zo toch ook een "voorsprong" geeft. Ik gebruik - bij doordrukken en tegenhouden - meestal karton.
    daarnaast geeft wit papier rare effecten op de afdruk door de reflektie om de randen. Ik gebruik tevens zwart karton voor doordrukken & tegenhouden.

Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Nu gebruik ik een stukje melkwit perspex, direct onder de lens, negatief er nog in. Het perspex verstooid zodanig dat er egaal, zeer gedempt licht door heen komt,
    Ha nu weet ik waarom die witte filter die ik onder de lens kan draaien dient.
    Weer wat bijgeleerd, bedankt.
    :-)))))
    Luc

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Luc View Post
    Luc
    Witte filter? ik heb enkel een rode
    F4s + F5 /SB24/Nikon 28mm f2.8/Nikon 50mm f1.8/Nikon 85mm f1.8/Sigma 105mm f2.8 - Hassiesetje in uitbreidingsfase

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Luc,

Het hangt er vanaf wat voor wit filter het is; ik herinner me dat er een doka belichtings meter (van Philips?) was waarbij je eerst een soort diffuus wittig, ribbel filter voor de lens draat om een soort gemiddeld waarde van het gehele negatief (eenn soort middengrijs) te bepalen .

IK denk dat het het beste is om het filter te testen door het voor een negatief te draaien, en op het afdruk raam te meten (spot meter, doka licht meter oid, evt een afdruk op papier) of het egaal uitgelicht is.

mvgr,

Cor

Quote Originally Posted by Luc View Post
    Luc

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Ik weet niet hoe dik uw tekenpapier is, maar mijn tekenpapier is zeker niet afdoende dik om licht goed tegen te houden. Ik snap dat je met voorbelichten alleen de drempel opzoekt, maar ik kan me voostellen dat je de rest zo toch ook een "voorsprong" geeft. Ik gebruik - bij doordrukken en tegenhouden - meestal karton.
    Mijn papier is 120 g/m2. Best mogelijk dat het nog een spoortje licht doorlaat, maar dat is in ieder geval veel minder dan bij de delen waar geen papier ligt. Ik heb er in ieder geval nooit zichtbaar last van gehad. Het voordeel boven karton is dat je makkelijk complexe contouren kunt uitsnijden.

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    daarnaast geeft wit papier rare effecten op de afdruk door de reflektie om de randen. Ik gebruik tevens zwart karton voor doordrukken & tegenhouden.
    Doordat het papier op een vel gematteerd maar doorschijnend plastic ligt wordt licht dat door de rand van het papier weerkaatst wordt zodanig diffuus verspreid dat het niet zichtbaar is. Voor het gewone doordrukken en tegenhouden gebruik ik ook donker karton, om dezelfde reden als je in je mail aangeeft.

Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    IK denk dat het het beste is om het filter te testen door het voor een negatief te draaien, en op het afdruk raam te meten (spot meter, doka licht meter oid, evt een afdruk op papier) of het egaal uitgelicht is.
    Ik heb een Durst 370 en er was een mat wit en een rode doorzichtige filter bij.
    (ik dacht dat die mat witte voor lichtmeting ofzo kan dienen)
    Een van de volgende dagen ga ik eens testen of hij voor voorbelichten kan dienen.

Luc

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het mat witte schijfje werd in het verleden nog wel eens voor het meten van de kleurcorrecties gebruikt. Met name de oudere kleuranalyse systemen maten zodoende het gemengde opvallende licht op hun sensors. Want ook hier is het zo dat de kleurcorrectie plaats vindt op basis van het gemiddelde grijs. Het éénmalig zeer nauwkeurig inijken van deze analyser op je gehele systeem (vergroter/lens/film/papier, etc) was dus een vereiste. Vooral wanneer je in het begin niet zorgvuldig genoeg was geweest kreeg je dit later terug in sterk afwijkende kleuren in de print. Uiteindelijk heeft daarna menigeen het zelf vergroten van kleurenfoto's gestopt. Teleurgesteld als ze waren...
    harry

Release, the best you can do...

Page 4 of 4 FirstFirst 1234

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin