Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,277   Posts: 1,534,817   Online: 836

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 38

Thread: voorbelichten

Shooter
    35mm

voorbelichten

Hallo,

Ik ben nog niet zo lang bezig met het vergroten van zwartwit foto┤s in de donkere kamer.
    Onlangs las ik iets over "papier kort voorbelichten".
    Kan iemand mij vertellen wanneer zoiets gedaan wordt, hoe men te werk gaat en welke verbetering men hierdoor verkrijgt.
    Alvast dank voor jullie replies.
    merce

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by merce
    Onlangs las ik iets over "papier kort voorbelichten".
    Kan iemand mij vertellen wanneer zoiets gedaan wordt, hoe men te werk gaat en welke verbetering men hierdoor verkrijgt.
    Als je wil voorbelichten pak je een vel papier en maak je een proefstrook op dit papier zodanig dat je een belichting vindt die net verschilt van "het wit van het papier" (kortom; vergoterkop omhoog, klein diafragma en niet te lang belichten). Vervolgens belicht je het vel papier met de tijd die nog net geen 'verkleuring' van het papier geeft alvorens je de 'eigenlijke' print gaat maken.

Wanneer te gebruiken: als je hoge lichten niet verschijnen bij een normale afdruk omdat ze niet sterk genoeg zijn om de 'drempelwaarde' van je papier te overschreiden... als het ware zorg je ervoor dat je papier meteen reageert als er ook maar een beetje licht op valt (dit is voornamelijk te zien in de hoge lichten, waar weinig licht door het negatief komt)... het heeft nauwelijks effect op de donkere partijen in je beeld.

Je kunt dit overigens ook op film toepassen... wordt vooral ook op diafilm (waar je niet kunt sturen met 'doordrukken' en 'tegenhouden') gedaan.
    Jeroen

P.S. Berlin?

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Pre-flashing noemt men het ook.
    Er bestaat een handig geriefje daarvoor: google eens op "Paper Flasher II" van "RH Designs".

Het geeft (in de doka) de 'belichte maar niet voldoende belichte' partijen een extra belichting om deze zichtbaar te maken. Het effect kan je zeer goed testen met het Stouffer negatief. Met en zonder pre-flashing. Het heeft effect op de hoge lichten, een beetje op de middentonen en niet op de donkere partijen in je print.

Of pre-flashen tot je de eerste sluier bekomt. Meestal neem je dan een tijd van 1/3 tot 1/2 van de sluiertijd.
    Pol Vandepitte noemde het ÚÚn van de sterkste en makkelijkste contrastbeheersing middeltjes...

En zoals Jeroen het zegt: je kan het ook toepassen bij de opname, op statief, eerst een je opname een voorbelichting geven.

mvrgr
    Fred

Shooter
    Medium Format
    "Voorbelichten" bij film en papier is eigenlijk spelen met je sensitometrische curve.
    (de "S"grafiek die je bij de info van film en papier vindt)
    Het doel is het papier/film van gradatie geheel of gedeeltelijk van gradatie te wijzigen.
    Zo krijg je bijv. met papier meer gradaties van grijzen, zoals bij een zachter papier maar behoudt je wel de oorspronkelijk hardheid.
    Papier kun je ook gedeeltelijk voorbelichten (flashing).
    Film voorbelichten wordt eigenlijk niet meer gedaan omdat de emulsies ruimte genoeg hebben en amls je het zone suysteem gebruikt alles wel met belichting-ontwikkeling kunt oplossen.

Voorbelichten is interessant maar eigenlijk met de huidige multigrade papieren overbodig geworden.

Jan

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Je kan ook voorbelichten als standaard procedure inbouwen.
    Gewoon elke afdruk eventjes pre-flashen.
    In je hoge lichten heb je meer info dan.

Of lokaal doordrukken met andere (meestal hogere) gradatie is ook een mogelijkheid.

Fred

mvrgr
    Fred

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred
    Er bestaat een handig geriefje daarvoor: google eens op "Paper Flasher II" van "RH Designs".
    Ik heb daarvoor naast mijn Laborator 1200 een simpel Opemusje staan. Met klok erbij heb je er op marktplaats er al eentje voor... niets!
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm

Bedankt

Bedankt aan jullie allen voor de nuttige antwoorden.
    Ik ben slechts een aantal maanden bezig met printen en al heel wat frustrerende uurtjes achter de rug.
    Het meest werk ik met multigrade papier, dus iets waarvoor preflashing eigenlijk overbodig is, zoals ik nu begrijp.

De groeten uit Berlijn.
    Ik kom zeker terug, want ik heb nog een pak vragen.
    Merce
    http://www.lichtmal.wolfgangfoto.de/

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by jankÚ
    ...film voorbelichten wordt eigenlijk niet meer gedaan omdat de emulsies ruimte genoeg hebben en amls je het zone suysteem gebruikt alles wel met belichting-ontwikkeling kunt oplossen...
    Met diafilm???

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Spitslichten...

Quote Originally Posted by merce
    Het meest werk ik met multigrade papier, dus iets waarvoor preflashing eigenlijk overbodig is, zoals ik nu begrijp.
    Die mening deel ik niet.
    Pre- of afterflash is nog wel steeds te gebruiken als je in geval van spitslichten of wanneer je bij het gebruik van het Zonesysteem de overige delen niet al te veel geweld wilt aandoen dan kies ik voor pre- of afterflash. Het zonesysteem is ook weer niet alleen zaligmakend. Soms kun je een perfect negatief volgens het Zonesyteem hebben waar toch nog net dat beetje "gevoel" in ontbreekt. Neem een landschapsfoto bij heldere blauwe lucht die normaliter een witte of nauwelijks zichtbare off-white laat zien. In zo'n geval preflash ik om de lucht wat meer "kleur" te geven. Hierdoor ontstaat er ook meer diepte in de gehele prent. In het andere geval met spitslichten die tijdens de opname op geen enkele wijze te omzeilen zijn preflash ik zelf plaatselijks om hier juist het overige weer niet te be´nvloeden. De techniek hoe je dat uiteindelijk doet met een extra vergroter of met andere hulpmiddelen zoals zaklampje of een ledje in een doosje met een stukje opaque plastic eroverheen maakt allemaal niet uit als de handeling maar reproduceerbaar is. Met andere woorden Multigrade is niet uw oplossing voor alle problemen. Maakt 't dat nou zo interessant om met "natte" fotografie bezig te zijn. Antwoord=
    harry

Release, the best you can do...

Actinic's Avatar
    Shooter
    35mm
    Voorbelichten gebeurde ook in zwart/wit printers papier met een gradatie van 4 werd dan afhankelijk van het negatief "voor belicht", het werd dan gradatie 1 - 2 of 3 daarna werd het gewoon belicht met het negatief

Max

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin