Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,915   Posts: 1,556,327   Online: 946

Page 10 of 10 FirstFirst ... 45678910
Results 91 to 100 of 100
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    @Dat je de printen iets pittiger wilt heeft niets met het verschil tussen 2 en 2,5 te maken. Wat je hier doet is het Speed Point zoeken. Zwarter dan zwart wordt het niet. De SG vertaald het vervolgens wel naar de verschillende contrasten.
    @ De gaten moeten netjes in een cirkelvorm in het ronde plaatje zitten. Dit stukje metaal hoef je niet pal voor de lens te plaatsen en waarschijnlijk zal het niet de hele stralenbundel af te hoeven dekken.
    @ Heb je bij de tests met de verschillende f-standen wel telkens het negatief met die f-stand ingemeten of heb je gewoon tien tikken (f=0.1) of equivalent via de knoppen op de SG ingedraaid.
    @ Als laatste nog dit; is de ontwikkelaar die je gebruikt niet te vet??? Verdunning 1+7? Is dit sapje niet op 1+9 te gebruiken? Dit is maar vraag aangezien ik deze ontwikkelaar verder niet ken.
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Ik prefereer 2.5, ik houd van iets contrastrijkere afdrukken.
    Pittiger afdrukken moet je niet proberen met het vergrotercontrast te sturen, maar met je filmontwikkeling. De gradatiefilters zijn er alleen voor wanneer je negatief niet geworden is als je bedoeld had.

Yes, en ik krijg inderdaad een belichting met geel en een met magenta.
    Agfa Neutol (NE), 1+7 (eenmalig gebruik), 3 minuten, +/- 20 graden.
    Ik gebruik Neutol op 1+9. Ontwikkelt net zo goed, maar kost minder ontwikkelaar. 3 minuten is lang genoeg voor plastic papier. Voor bariet is het net genoeg, maar ik ontwikkel altijd wat langer voor de subtielste details in de hoge lichten.

Ik begrijp je hotspot bij f8 - f11 niet. Heb je een 6x6 negatief gebruikt? Dan moet de condensor van je M605 op 6x6 staan. Staat hij dat? Dat scheelt overigens ook weer in de lichthoeveelheid. Ik gebruik de 6x6 condensor zelfs voor mijn kleinbeeld negatieven, om de beste lichtverdeling te krijgen.

In Houten hebben we het er ook over gehad dat je i.p.v. een 100 Watt halogeen een 50 Watt halogeen kunt gebruiken. In combinatie met een ND 4x filter (wat ik ook in mijn M605 gebruik) verlies je dan drie stops. En dan komt je afdruktijd op 2,5 minus 3 stops = 20 seconden uit.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by hka
    @Dat je de printen iets pittiger wilt heeft niets met het verschil tussen 2 en 2,5 te maken. Wat je hier doet is het Speed Point zoeken. Zwarter dan zwart wordt het niet. De SG vertaald het vervolgens wel naar de verschillende contrasten.
    OK

@ De gaten moeten netjes in een cirkelvorm in het ronde plaatje zitten. Dit stukje metaal hoef je niet pal voor de lens te plaatsen en waarschijnlijk zal het niet de hele stralenbundel af te hoeven dekken.
    OK, maar ik heb nog even gekeken, ik heb zo goed als geen plek om zo'n plaatje te bevestigen.
    @ Heb je bij de tests met de verschillende f-standen wel telkens het negatief met die f-stand ingemeten of heb je gewoon tien tikken (f=0.1) of equivalent via de knoppen op de SG ingedraaid.
    Telkens opnieuw gemeten (tekens een contrast van 1.02) en kwam telkens met een andere tijd op G2.4 uit.
    @ Als laatste nog dit; is de ontwikkelaar die je gebruikt niet te vet??? Verdunning 1+7? Is dit sapje niet op 1+9 te gebruiken? Dit is maar vraag aangezien ik deze ontwikkelaar verder niet ken.
    Op de verpakking staat 1+7 voor 1-malig gebruik. Dus dat had ik aangehouden... hoe moet ik testen of 1+9 beter is?

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by argentic
    Pittiger afdrukken moet je niet proberen met het vergrotercontrast te sturen, maar met je filmontwikkeling. De gradatiefilters zijn er alleen voor wanneer je negatief niet geworden is als je bedoeld had.
    Maar bij 2.5 kun je zowel 2.5 stop naar boven als naar beneden... is dat niet handiger dan gradatie 2?

Ik begrijp je hotspot bij f8 - f11 niet. Heb je een 6x6 negatief gebruikt? Dan moet de condensor van je M605 op 6x6 staan. Staat hij dat? Dat scheelt overigens ook weer in de lichthoeveelheid. Ik gebruik de 6x6 condensor zelfs voor mijn kleinbeeld negatieven, om de beste lichtverdeling te krijgen.
    't Was een 6x6 negatief met mijn diffusor op 6x6.

In Houten hebben we het er ook over gehad dat je i.p.v. een 100 Watt halogeen een 50 Watt halogeen kunt gebruiken. In combinatie met een ND 4x filter (wat ik ook in mijn M605 gebruik) verlies je dan drie stops. En dan komt je afdruktijd op 2,5 minus 3 stops = 20 seconden uit.
    Kun je mij ook zeggen of ik er een willekeurige halogeenlamp in kan schroeven die dezelfde contactjes heeft... of moet ik nog ergens op letten?

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Antwoord van Mudar

Vandaag liet 'Mudar' mij in een private message weten:

Hoi Jeroen,

Nee het negatief is niet echt slecht!
    Iets gedekter had gemogen.
    Denk toch dat het probleem zit in de wat hoger gevoeligheid van het papier!

Grt,
    Jeroen

Dus... blijft de lamp over lijkt me dan.
    Jeroen

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Maar bij 2.5 kun je zowel 2.5 stop naar boven als naar beneden... is dat niet handiger dan gradatie 2?
    Theoretisch is 2 de standaard gradatie. In de praktijk ligt het maar helemaal aan het merk papier wat je gebruikt. # 2 van Ilford is niet # 2 van Agfa, # 2 van Foma, of # 2 van Kentmere.

Kun je mij ook zeggen of ik er een willekeurige halogeenlamp in kan schroeven die dezelfde contactjes heeft... of moet ik nog ergens op letten?
    Kijk even welke lichthoek het DURST lampje had, en verder moeten de voetjes passen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    ULarge Format
    Ik had in dit draadje eerder aangekondigd verslag te doen van een vergelijkend onderzoek naar het gebruik van een grijsfilter onder de vergroter. Omdat het even duurde voor mijn twee stops grijsfilter leverbaar was, kon ik pas vorige week en vanavond in de doka aan de slag.
    Welnu: het grijsfilter heeft geen invloed op de gradatie van het papier dat ik gebruikt heb en er zijn identieke afdrukken te maken met gebruik van dezelfde filters. Het verschil zit hem slechts in de belichtingstijd cq diafragma die nodig is om een zelfde dekking te krijgen.
    Gebruikte aperatuur: Omega D2V met condensor, 5.6/135 mm rodagon, 30x40 Agfa MCC, ZoneMaster II.
    Het valt overigens niet mee om twee identieke afdrukken te maken: een met en een zonder grijsfilter. Twee factoren spelen daarbij volgens mij een rol. Een (halve) diafragma stop is niet precies een (halve) stop en ik had natuurlijk niet de eenvoudigste negatieven genomen. Kan ook nog zijn dat het grijsfilter een kleine afwijking heeft, in de zin dat het niet helemaal twee stop is. Ondanks het gebruik van een zonemaster blijven er kleine verschillen tussen de drukken waarneembaar, waarschijnlijk veroorzaakt doordat ik niet exact dezelfde meetpunten gebruikt heb.
    Na twee avonden is mijn conclusie dat een grijsfilter onder de lens een uitstekende oplossing is als de belichtingstijden veel te kort worden. Ik kon vanavond werken met tijden van rond de 20 seconden bij f11, terwijl ik normaal op dit formaat ergens rond de 10 bij f16 zit. Bij kleinere formaten kan ik nu gelukkig het kleinste diafragma vermijden, zonder bij absurd korte tijden uit te komen.

Huub

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    mijn kleurenkop heeft een knop waarmee de lichtintensiteit gehalveerd kan worden. Misschien op jou vergroter ook aanwezig?

En zoals geopperd moet je op gradatie 2 uitkomen voor het beste resultaat. Dus kijk eens naar je belichting/ontwikkeling.

Shooter
    ULarge Format
    Mijn zwart-wit condensorvergroter heeft zo'n knop niet.
    Dat van gradatie 2 levert bij mij meestal een uitgangspositie op, waarop ik vervolgens aan het corrigeren ga. Vaak een beetje doordrukken hier en tegenhouden daar, waarbij ik meer dan eens of naar filter 00 of naar filter 5 wissel voor het juiste effect. Ik was gisteren met splitgrade bezig op een negatief waarbij een deel van de foto een heel hoog contrast had (lucht met een lichtzoom rond de wolken en een weerkatsing daarvan in een meertje) en een deel een heel laag contrast: de omliggende bergwanden. Ik ben met splitgrade bezig om te kijken wat ik er uit kan halen, maar ik ben nog niet tevreden over de resultaten. Op naar de volgende avond.

Huub

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Huub S
    ...
    Ik was gisteren met splitgrade bezig op een negatief waarbij een deel van de foto een heel hoog contrast had (lucht met een lichtzoom rond de wolken en een weerkatsing daarvan in een meertje) en een deel een heel laag contrast: de omliggende bergwanden. Ik ben met splitgrade bezig om te kijken wat ik er uit kan halen, maar ik ben nog niet tevreden over de resultaten. Op naar de volgende avond.

Huub
    ter info:
    Wat betreft de splitgrade (Heiland)
    bij een 50/75 afdruk

Heb hier een KB negatief met landschap met 1/3 lucht
    Doe twee metingen
    de scene zonder de lucht: bvb 145 sec met gradatie 4.6 en tweemaal diafragmeren (D 2 maal)
    de lucht: bvb > 500 sec met 5.0 en D 2 maal (of 335 sec en G 5.0 D 1 maal)

Dus uiteindelijk de lucht, na een controle proefstrookje, doorgedrukt met 100 sec en G 5.0 en D1 maal.

Dus met splitgrade, met negatieven met een aantal belangrijke partijen, kan je echt gaan lokaal meten en de belichting in een aantal malen doen met verschillende gradaties.

De splitgrade van Heiland laat dus toe om je negatieven goed te analyseren.

Een mogelijk nadeel is dat je met een diffusorvergroter werkt en dat de korrel voor de megavergrotingen niet zo mooi is als van een condensor vergroter.

mvrgr
    Fred

Page 10 of 10 FirstFirst ... 45678910

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin