Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,276   Posts: 1,534,736   Online: 912

Page 2 of 10 FirstFirst 12345678 ... LastLast
Results 11 to 20 of 100

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    FRED: Hoeveel watt heeft de lamp in je vergroter?
    JEROEN:Zal ik straks thuis opzoeken

FRED: Had je dezelfde korte tijden voor je KB filmen?
    JEROEN: Voor 20x30 afdrukken van KB filmen zo om en nabij de 10 seconden (Leitz V35; Focotar op f/11; met splitgrade)

FRED: Hoe is de zwarting van de "Kodak" tekst op je 6/6 negatieven?
    JEROEN: Niet pikzwart, maar wel donker. Zal straks thuis nogmaals kijken.

FRED: Gebruik je een andere lens voor je 6/6 afdrukken? Welke?
    JEROEN: Ja, 80mm Schneider Componon-S.

FRED: Bij welk diafragma druk je af.
    JEROEN: f/11

FRED: Heb je de werking van het diafragma gecontroleerd?
    JEROEN: In zoverre dat het beeld donkerder wordt wanneer ik na het focussen het diafragma dichtdraai... nooit kwantitatief getest.

FRED: Welke gradatie gebruik je om een 'normaal' afdrukje te bekomen?
    JEROEN: Vaak wat harder (gradatie 3 of hoger), maar nu ben ik dus alles aan het afstemmen op gradatie 2 (volgens Way Beyond Monochrome, methode 2). Maar die korte tijden waren dus met (handmatig; NIET met een Heiland splitgrade) splitgraden.

FRED: Wat is je afdruktijd om "maximum zwart" te bekomen op je afdruk?
    JEROEN: Voor een afdruk van 17x17cm heb ik dat nog niet getest voor Kentmere... voor Agfa MCC zit ik voor een afdruk van 21x21 op 9 seconden op f/11.

FRED: Ter info: een ideale tijd om af te drukken bij het optimale diafragma is zo imho vanaf 15" seconden.
    JEROEN: I couldn't agree more!

Vanavond zal ik nog wat extra info geven!
    Jeroen

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Twee bijkomende vragen... :-)

1) Vergeet je met de splitgrade niet te meten met ingesteld diafragma?? bij f11 dus
    2) Is er op de 605 (zoals op de M805) een hendel die de diffusor stand schakelt tss 35mm en 6/6???

mvrgr
    Fred

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by fred
    Twee bijkomende vragen... :-)

1) Vergeet je met de splitgrade niet te meten met ingesteld diafragma?? bij f11 dus
    2) Is er op de 605 (zoals op de M805) een hendel die de diffusor stand schakelt tss 35mm en 6/6???
    Geen probleem; twee bijkomende antwoorden...

1) LOL, dan zouden mijn prints er wel heel donker uitzien niet? Nee, met de Heiland gaat alles prima... focussen op f/2.8, diafragma naar f/11, meten met sensor, en printen. Prima plaatjes... al moet ik zeggen dat ik daarna vaak de tijd en gradatie een tikje bijstel (ik weet overigens dat dat ook als 'offset' geprogrammeerd kan worden)
    2) Die zit er inderdaad op, en staat op 6x6. Die is ook al getest en lijkt goed te werken zo op het oog.

De Durst wordt overigens alleen voor 6x6 gebruikt door mij... 35mm gaat op de Leitz.
    M.v.g.,
    Jeroen

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred
    Nog:
    een f11 gebruiken is wel erg diafragmeren, welk is de lichtsterkte van je vergrotingslens? lenzen?
    Ik gebruik uiteraard mijn eigen papieren van Kentmere en het probleem zeer korte belichtingstijden ken ik niet, wellicht zijn mijn negatieven iets
    zwaarder van dekking. Het meer diafragmeren vam je lens ga je mijn in-
    ziens niet echt merken, ik denk dat je een knappe jogen bent als het wel
    goed ziet ( ik kan het mis hebben natuurlijk). Het feit dat papier van Kent-
    mere gevoeliger is, is bekend het komt ook sneller op in de schaal.
    Alle voorgaande optie's om de belichtingstijden aan te passen zijn stuk voor
    stuk goede oplossingen.

RenÚ
    www.renedecaluwe.nl

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by bariet58
    Ik gebruik uiteraard mijn eigen papieren van Kentmere en het probleem zeer korte belichtingstijden ken ik niet, wellicht zijn mijn negatieven iets
    zwaarder van dekking. Het meer diafragmeren vam je lens ga je mijn in-
    ziens niet echt merken, ik denk dat je een knappe jogen bent als het wel
    goed ziet ( ik kan het mis hebben natuurlijk). Het feit dat papier van Kent-
    mere gevoeliger is, is bekend het komt ook sneller op in de schaal.
    Alle voorgaande optie's om de belichtingstijden aan te passen zijn stuk voor
    stuk goede oplossingen.

RenÚ
    Ik ben een hele knappe jongen :-). Nee serieus, waarschijnlijk merk ik het inderdaad niet echt, maar ik deel de mening met Fred dat er waarschijnlijk ergens iets mis is (ik gok de lamp op dit moment). Vandaar de hele discussie... ik trek ook zeker niet het Kentmere papier in twijfel! Ik probeer er gewoon achter te komen wat er nu mis is in mijn workflow.
    Sterker nog, ik ben wel te spreken over Kentmere,... ik vind 'het wit' helderder wit bij Kentmere Fineprint VC dan bij Agfa MCC en dat vind ik wel mooi!
    Als je in Houten bent, heb je dan toevallig ook Kentmere Fineprint VC (double weight... de glossy versie) op 24x30cm bij je? Ik gebruik nu namelijk een kleinere variant (20,3x25,4cm) en de 'finegrain' versie... ik zou graag de grotere glossy variant gaan proberen.
    Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Op zich wel aardig om even samen te vatten. Ik heb met Jeroen al wat gegevens uitgewisseld, ook ivm. een andere klant die juist te lange afdruktijden heeft met de Leitz V35. Ik heb inmiddels begrepen dat er vrij veel verschil in de diversen mengbox systemen van Leitz zit: Soms meer dan 50% verschil in lichtopbrengst, lamp kan nooit meer dan 10-20% verschil geven met eenzelfde toegepaste wattage.

Bij mijn Dunco werk ik met zowel RA-4 en kleine z/w formaten (13X18) met een ND 0,6 filter, maar de Dunco II 67 serie heeft ook de meeste lichtopbrengst in zijn klasse (100 Watt Osram HLX).

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    ...een lamp kan nooit meer dan 10-20% verschil geven met eenzelfde toegepaste wattage.
    Robert, weet jij hoeveel watt er normaalgesproken in zo'n Durst M605c gaat?
    Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Als ik kijk naar de info van 1994 die ik heb van de navolgende modellen M670 en M70 dan moet dat een colamp zijn van 100 Watt/12V.

Groetjes,

Robert

Shooter
    Medium Format
    Ik vind het allemaal een beetje raar.
    Als ik een stommiteit zeg, excuseer me dan, maar werk je niet toevallig met Schneider lens waar zo een hendeltje op zit om je diafragma voor te focussen ineens open zet. Want als je het niet terugzet, blijft je diafragma vol open staan terwijl je toch f11 afleest.

Jan

Shooter
    Medium Format
    Zo gek is die opmerking niet.....

Ik werk met Rodenstock en die heeft ook een voorkeuze in te stellen en draai je zo terug, maar wel met de juiste indicatie op de (verlichte) f-index.

Robert

Page 2 of 10 FirstFirst 12345678 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin