Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,283   Posts: 1,535,007   Online: 1053
      
Page 9 of 10 FirstFirst ... 345678910 LastLast
Results 81 to 90 of 100
  1. #81
    vaesjhsw's Avatar
    Join Date
    Jul 2005
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    32
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    De batterij voor de multi-meter is aan het opladen... resultaten zullen worden gepubliceerd zodra ze bekend zijn :-). EINDELIJK iemand met eenzelfde vergroter en geen problemen... mag ik vragen welke lamp er in jou vergroter zit Ronald (Merk, type, voltage & wattage)? En heb je een oude (met extra magenta filter) of nieuwe kleurkop?

    Heb zojuist even gekeken naar mijn vergroter en het volgende geconstateerd:
    'oude' kleurenkop met extra mangentafilter (alleen te bedienen vanaf binnenzijde lampbehuizing), philips halogeenlamp van 12 volt 100watt, geen typenr. kunnen vinden.
    Ik hoop dat je er wat mee kunt.
    groet, Ronald

  2. #82

    Join Date
    Jan 2005
    Shooter
    Plastic Cameras
    Posts
    888
    Images
    5
    Quote Originally Posted by vaesjhsw
    Heb zojuist even gekeken naar mijn vergroter en het volgende geconstateerd:
    'oude' kleurenkop met extra mangentafilter (alleen te bedienen vanaf binnenzijde lampbehuizing), philips halogeenlamp van 12 volt 100watt, geen typenr. kunnen vinden.
    Ik hoop dat je er wat mee kunt.
    Bedankt! Er liggen wat barietprints te drogen. Deze week laat ik mijn verdere bevindingen weten.
    Jeroen

  3. #83

    Join Date
    Jan 2005
    Shooter
    Plastic Cameras
    Posts
    888
    Images
    5

    Bevindingen...

    DoKa-log d.d. maandag 7 November 2005:

    't Lijkt erop dat het optimale diafragma van mijn Componon-S zo rond de F/8 - F/11 ligt. Hierbij lijkt F/8 iets contrastrijker en F/11 iets beter uitgelicht. De hoekscherpte is bij beide openingen goed.
    De tijden om 'zwart' te krijgen liggen respectievelijk rond de 2.5 en 5.0 seconden (op gradatie 2.5).

    Ik denk dat ik dus een grijsfilter moet gaan gebruiken die twee stops licht wegneemt (ook wel ND4 of ND0.6 genoemd).

    Mijn vragen:
    1) Kunnen mijn bovenstaande observaties bij F/8 (contrastrijker) en F/11 (minder hot-spot effect) kloppen?
    2) Weet iemand of er ook hittebestendige grijsfilters (een kunstof plaatje van 5x5 centimeter ofzo) te koop zijn? Want dan kan ik die misschien zelfs voor de mengbox monteren (vlakbij de lamp)... lijkt me net weer iets beter dan een filter onder de lens.

    Alvast bedankt!
    Jeroen

  4. #84
    fred's Avatar
    Join Date
    Sep 2002
    Location
    Belgium
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    1,471
    Images
    1
    We blijven met de vraag waarom die korte tijden??

    Misschien is een filter niet nodig...

    Ik "prognosticeer", zoals Harry, op de filmontwikkeling...

    Fred

  5. #85
    vaesjhsw's Avatar
    Join Date
    Jul 2005
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    32
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    DoKa-log d.d. maandag 7 November 2005:

    't Lijkt erop dat het optimale diafragma van mijn Componon-S zo rond de F/8 - F/11 ligt. Hierbij lijkt F/8 iets contrastrijker en F/11 iets beter uitgelicht. De hoekscherpte is bij beide openingen goed.
    De tijden om 'zwart' te krijgen liggen respectievelijk rond de 2.5 en 5.0 seconden (op gradatie 2.5).

    Ik denk dat ik dus een grijsfilter moet gaan gebruiken die twee stops licht wegneemt (ook wel ND4 of ND0.6 genoemd).

    Mijn vragen:
    1) Kunnen mijn bovenstaande observaties bij F/8 (contrastrijker) en F/11 (minder hot-spot effect) kloppen?
    2) Weet iemand of er ook hittebestendige grijsfilters (een kunstof plaatje van 5x5 centimeter ofzo) te koop zijn? Want dan kan ik die misschien zelfs voor de mengbox monteren (vlakbij de lamp)... lijkt me net weer iets beter dan een filter onder de lens.

    Alvast bedankt!
    Jeroen
    Hoe groot is het formaat van je vergroting? Ben je op postzegelformaat aan het afdrukken
    Met een diafragma 8 en een normaal gedekt negatief moet je zo aan een seconde of 12 kunnen komen op afdrukformaat 20x20 cm. Ik snap hier echt niks van.
    groet, Ronald

  6. #86

    Join Date
    Jan 2005
    Shooter
    Plastic Cameras
    Posts
    888
    Images
    5
    Quote Originally Posted by fred
    We blijven met de vraag waarom die korte tijden??

    Misschien is een filter niet nodig...

    Ik "prognosticeer", zoals Harry, op de filmontwikkeling...

    Fred
    Leg mij dan uit dat als ik een blanco (ontwikkeld en gefixeerd) negatief in de houder leg ik een tijd van 2.5 seconden krijg om zwart te bereiken bij f/8 (zoals in Way Beyond Monochrome staat beschreven).

    Mijn belichtingstrap was gedaan op een vel Kentmere VC Finerprint (afdruk = 21x21 cm) met de volgende tijden (in seconden):
    1.74, 1.99, 2.26, 2.86, 3.54, 4,32, 5,23 (oftewel met 0.1stop verschil)

    Zou de filmontwikkeling de 'base' van de film op 1 of andere manier donkerder moeten worden in mijn proces?

    Ik hoop dat Mudar (die heeft op dit moment een negatief van mij) uitsluitsel kan geven.
    Jeroen

  7. #87
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Join Date
    Dec 2004
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    2,122

    Bekijk het door een gaatje...

    Quote Originally Posted by SoulSurround
    DoKa-log d.d. maandag 7 November 2005:

    't Lijkt erop dat het optimale diafragma van mijn Componon-S zo rond de F/8 - F/11 ligt. Hierbij lijkt F/8 iets contrastrijker en F/11 iets beter uitgelicht. De hoekscherpte is bij beide openingen goed.
    De tijden om 'zwart' te krijgen liggen respectievelijk rond de 2.5 en 5.0 seconden (op gradatie 2.5).
    Paper Black Density Test doe je normaal met gradatie 2.0 (zie WBM pag. 132) en niet op 2,5. Scheelt alweer enkele tienden of meer van een seconde. Heb je wel het K-papier op de SplitGrade ingestelt?? Controleer je ook dat je niet zgn met alleen wit licht op gradatie 2 belicht. Krijg je ook daadwerkelijk een belichting met geel en een met magenta.

    Hoe en met welke ontwikkelaar werk je? Wat is de verdunning en wat is je ontwikkeltijd en temperatuur?

    Die 20x25cm print gebruik je daarvoor een KB-negatief of...
    Normaliter kun je zeggen dat je voor de PBDT voor kleinbeeld een ca. 12x, voor 120 formaat een 6x en voor 4x5" een 3x vergrotingsmaatstaf gebruikt. Dus het printformaat is niet doorslaggevend in deze. Alleen maar praktisch.
    Bij het doen van de test moet je het onbelichte en ontwikkelde filmstrookje wel scherp stellen op de grondplank. Dat kun je doen door er een kras, aan de emulsiekant, op te maken met een scherp voorwerp en daarop stel je scherp.
    Ik weet dat je al deze dingen doet maar zekerheidshalve meld ik ze toch even. Weet uit eigen ervaring dat in het enthousiasme dit wel eens vergeten wordt en vervolgens zoek je je rot naar de oplossing. Terug naar af en alles opnieuw doen is dan mijn remedie. Meestal wel met succes...
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Mijn vragen:
    1) Kunnen mijn bovenstaande observaties bij F/8 (contrastrijker) en F/11 (minder hot-spot effect) kloppen?
    Normaliter gebruik ik f11 met dezelfde lens en ook wel f16 als ik het echt langer wil hebben. Dat het contrast erdoor be´nvloed wordt zal meettechnisch wel kloppen maar zichtbaar is weer wat anders. Theoretisch gedoe volgens mij. Winst alweer een paar seconden.
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    2) Weet iemand of er ook hittebestendige grijsfilters (een kunstof plaatje van 5x5 centimeter ofzo) te koop zijn? Want dan kan ik die misschien zelfs voor de mengbox monteren (vlakbij de lamp)... lijkt me net weer iets beter dan een filter onder de lens.
    Wat je ook kunt doen is een metalen plaatje in de stralenbundel van de lamp te plaatsen. Het plaatje moet dan wel voorzien worden van allemaal gaten van ca 3mm. Door het nu meer of minder in de stralenbundel te brengen knijp je het licht meer of minder af. Het mengen van het licht gebeurt wel in de mengkamer dus voor onevenwichtig uitlichten hoef je niet bang te zijn tenzij je de gaatjes onwillekeurig erin spijkert. Mijn vergroter heeft een zelfde oplossing voor de te hoge lichtopbrengst.
    harry

    Release, the best you can do...

  8. #88
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Join Date
    Dec 2004
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    2,122

    B+F

    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Zou de filmontwikkeling de 'base' van de film op 1 of andere manier donkerder moeten worden in mijn proces?
    Jeroen
    Als je de Filmtest gedaan hebt dan heb je dat gestandaardiseerd. Voor een diffusorvergroter moet je een Average Grad´ent bereiken van 0.57 boven B+F. Elke film geeft na het ontwikkelen een "Fog". Deze F is voor bijna alle ontwikkelaar en filmemulsie combi's verschillend. Naarmate je met snellere films te maken hebt zal de fog ook hoger zijn. Voorbeeld (in mijn geval) FP4+ is B+F 0.06 en dat dan vanaf C2 tot en met N ontwikkeling en boven N tot E3 wordt het ook 0.08. HP5+ daarentegen zit op 0.08 en loopt ook iets op naarmate je langer ontwikkelt. Maar voor de PBDT maakt het niet zoveel uit of je deze maakt op een B+F van 0.06 of 0.08 of zelfs 0.10. Als je echt nauwkeurig wilt werken en je vindt 't ook nog leuk dan maak je voor elke filmemulsie een PBDT.
    harry

    Release, the best you can do...

  9. #89

    Join Date
    Jan 2005
    Shooter
    Plastic Cameras
    Posts
    888
    Images
    5
    Quote Originally Posted by hka
    Paper Black Density Test doe je normaal met gradatie 2.0 (zie WBM pag. 132) en niet op 2,5.
    Ik prefereer 2.5, ik houd van iets contrastrijkere afdrukken.
    Quote Originally Posted by hka
    Heb je wel het K-papier op de SplitGrade ingestelt?
    Yes, en ik krijg inderdaad een belichting met geel en een met magenta.
    Quote Originally Posted by hka
    Hoe en met welke ontwikkelaar werk je? Wat is de verdunning en wat is je ontwikkeltijd en temperatuur?
    Agfa Neutol (NE), 1+7 (eenmalig gebruik), 3 minuten, +/- 20 graden.
    Quote Originally Posted by hka
    Die 20x25cm print gebruik je daarvoor een KB-negatief of...
    Het was een print van 21x21 van een (TRI-X) 120 formaat. De reden dat ik dit formaat gebruik is dat ik zo goed als altijd op dit formaat print en daarom ook een 'normale' afdruktijd voor zo'n printformaat wil krijgen.
    Quote Originally Posted by hka
    Bij het doen van de test moet je het onbelichte en ontwikkelde filmstrookje wel scherp stellen op de grondplank.
    't Negatief was scherpgesteld; volgens mij kun je zelfs op zo'n blanco stuk toch nog een heel klein beetje korrel zien... als ik me dat ingedacht heb dan is ie toch behoorlijk scherp geweest omdat ik ervoor een afdruk van een 6x6 negatief had gemaakt en niets aan de hoogte van de kolom had aangepast.
    Quote Originally Posted by hka
    Normaliter gebruik ik f11 met dezelfde lens en ook wel f16 als ik het echt langer wil hebben. Dat het contrast erdoor be´nvloed wordt zal meettechnisch wel kloppen maar zichtbaar is weer wat anders. Theoretisch gedoe volgens mij.
    Dat wilde ik dus uitzoeken, maar het is geen theoretisch gedoe. Ik heb hiervoor namelijk geen meetinstrumenten anders dan mijn eigen ogen. Op f/11 werd het contrast iets minder maar als je f/8 en f/16 vergelijkt dan zijn er op mijn prints toch wel duidelijk zichtbare verliezen in contrast.
    Quote Originally Posted by hka
    Wat je ook kunt doen is een metalen plaatje in de stralenbundel van de lamp te plaatsen.
    Dat is natuurlijk ook een idee!
    Quote Originally Posted by hka
    ...dus voor onevenwichtig uitlichten hoef je niet bang te zijn tenzij je de gaatjes onwillekeurig erin spijkert.
    Bedoel je echt 'tenzij' of moet dat 'mits' zijn? Oftewel, moet er een patroon inzitten, of juist niet?
    Ik hoop alleen dat de lamp niet oververhit raakt omdat een deel van het licht op dat plaatje dus weerkaatsen naar de lamp... wel een originele oplossing!

  10. #90

    Join Date
    Jan 2005
    Shooter
    Plastic Cameras
    Posts
    888
    Images
    5
    Quote Originally Posted by hka
    Als je de Filmtest gedaan hebt dan heb je dat gestandaardiseerd. Voor een diffusorvergroter moet je een Average Grad´ent bereiken van 0.57 boven B+F.
    Ik beschik niet over een densitometer en vind eigenlijk ook mijn indruk van een print belangrijker dan of 't "klopt". Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik zomaar iets aan het doen ben. Zoals al aangegeven gebruik ik de tweede methode zoals beschreven in Way Beyond Monochrome.
    Quote Originally Posted by hka
    Als je echt nauwkeurig wilt werken en je vindt 't ook nog leuk dan maak je voor elke filmemulsie een PBDT.
    Ehhh, leuk... nee, niet echt. Om die reden blijf ik nog even bij mijn 400TX... al ben ik stiekem al een beetje aan het denken dat de 320 variant van kodak (320TXT?!) wellicht eigenlijk beter is voor mijn fotografie (=portretten).

Page 9 of 10 FirstFirst ... 345678910 LastLast


 

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:



Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin