Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,290   Posts: 1,535,385   Online: 773

Page 1 of 10 1234567 ... LastLast
Results 1 to 10 of 100

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Te korte tijden...

Zoals ik in een andere thread al aangegeven had, ben ik gisteren eens op Kentmere VC Fineprint gaan afdrukken. Dat had ik nog liggen van een bezoekje aan foto van Puffelen in Den Haag. Normaal druk ik eigenlijk altijd op papier van het formaat 24x30cm. En sinds kort gaan daar dus ook mijn 6x6 negatieven op.

Met kleinbeeld vind ik dit een prima formaat omdat ik (bij f/11) aan tijden kom die me nog comfortabel laten tegenhouden en doordrukken.
    Gisteren stond ik dus met mijn Durst M605c een afdruk te maken van een 6x6 negatief op papier met het formaat 20,3x25,4cm (17x17cm effectief i.v.m. plakranden voor het opplakken van bariet) m.b.v. de split-grade techniek (diafragma ook f/11). De inmiddels droge bariet-print ziet er OK uit (zonder doordrukken en tegenhouden)... maar die heb ik dus gemaakt met een tijd van 0.5 seconde op gradatie 0 (80Y) en 1.5 seconde op gradatie 5 (130M). Weinig ruimte voor tegenhouden... om nog maar niet te spreken van de onnauwkeurigheid bij zulke korte tijden en lamp-uitdoof-tijden enzo.

Als dit papier me bevalt stap ik zo-ie-zo weer over op 24x30cm, dus zal de tijd wel iets langer worden, maar niet lang genoeg vrees ik. Wat is hier de oplossing voor?
    - Diafragma dichter draaien? Ik ben bang dat ik dan kwaliteit ga verliezen omdat je dan niet meer rond het optimum van het vergrotings-objectief zit... of is dat onzin?
    - Een ander vergrotings-objectief (150mm?!) om de kop hoger te kunnen zetten?

Kan iemand hier zijn licht over laten schijnen?!
    Jeroen
    Last edited by SoulSurround; 10-20-2005 at 06:07 AM. Click to view previous post history.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Je kunt beter het optimum diafragma van je lens aanhouden. En een langere lens kan wel. Maar er is een veel simpeler oplossing:

Ik gebruik twee neutraalgrijs filters van Cokin. Ze bestaan ook van andere merken als gelatinefilters of als glazen ronde schroeffilters. Naargelang ik de afdruktijd wil verlengen leg ik 1 of 2 filters in de filterlade of onder het objectief. Elke filter scheelt een stop. Dus 2 sec wordt 4 sec wordt 8 sec.

Voor kleinere afstanden kun je ook onbelichtte maar ontwikkelde ZW film gebruiken. B+F, dus de lichtvermindering van een laagje film is bij de meeste films 1/3 stop. Gebruik 120 film die je bovenop de negatieflade plakt.

Een laatste oplossing is met een kleurenkop. Je voegt gewoon evenveel van elke kleur toe. Daardoor wordt het licht neutraal verminderd.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by argentic
    Ik gebruik twee neutraalgrijs filters van Cokin. Ze bestaan ook van andere merken als gelatinefilters of als glazen ronde schroeffilters. Naargelang ik de afdruktijd wil verlengen leg ik 1 of 2 filters in de filterlade of onder het objectief. Elke filter scheelt een stop. Dus 2 sec wordt 4 sec wordt 8 sec.
    Super! Daar had ik nog niet aan gedacht!
    Jeroen

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic
    Een laatste oplossing is met een kleurenkop. Je voegt gewoon evenveel van elke kleur toe. Daardoor wordt het licht neutraal verminderd.
    Zwart-wit papier is (relatief) ongevoelig voor rood licht. Door cyaan te filtreren in de kleurenkop, wordt de hoeveelheid rood licht van de kop vergroot. Dat hoeft dus niet, cyaan filtratie maakt voor zwart-wit printen dus niet uit.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Hetzelfde probleem treedt vaak op bij RA-4 printen. Het papier is veel gevoeliger dan z/w. N.D. 0,6 op je vergroterlens en opgelost is je probleem. Voor Rodenstock objectieven is een filtermaat van 40,5mm de oplossing. Heliopan heeft alle maten leverbaar.

Groetjes,

Robert

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Jeroen,

Niet vergeten ook de oorzaak aan te pakken van je probleem.
    Met zulke korte afdruktijd 'lijkt' me het eerder dat er een probleem met je filmontwikkeling/filmbelichting.

Ook een evidente oplossing is, als het probleem zich blijft manisfesteren, dat je een andere vergrotingslamp plaats met halve sterkte.

Heb je op vergelijkbare vergroters met hetzelfde negatief ook zo'n korte afdruktijd? Of met andere 6/6 negatieven (van een andere ontwikkeling)?

mvrgr
    Fred

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by fred
    Beste Jeroen,
    Met zulke korte afdruktijd 'lijkt' me het eerder dat er een probleem met je filmontwikkeling/filmbelichting.
    Fred
    Fred, ik denk dat je de spijker hier op zijn kop slaat.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by fred
    Beste Jeroen,

Ook een evidente oplossing is, als het probleem zich blijft manisfesteren, dat je een andere vergrotingslamp plaats met halve sterkte.

Heb je op vergelijkbare vergroters met hetzelfde negatief ook zo'n korte afdruktijd? Of met andere 6/6 negatieven (van een andere ontwikkeling)?

mvrgr
    Fred
    M'n Durst heb ik nog niet zo lang en ik ben eigenlijk 'net' met 6x6 begonnen (ik heb geen andere 6x6 vergroter).

Op dit moment ben ik mijn TRI-X i.c.m. D76 (1+1) aan het 'eiken' voor mijn vergroter... het betreffende negatief is echter iets ouder (geschoten op 250 ASA en volgens de Kodak ontwikkeltijd ontwikkeld); maar het ziet er zeker niet als een probleem-negatief uit (niet heel donker of heel licht; tevens ziet ie er op het contactvel ook prima uit).

Dus ik denk niet dat de aanpassing van mijn ontwikkeltijd/ISO-waarde erg veel verschil gaat maken... kan ik hieruit concluderen dat deze tijden toch niet echt normaal zijn voor een 8x10inch papiertje met een 80mm vergrotingsobjectief op f/11?! Dan moet het haast de lamp zijn...

Maar zo'n filter klinkt zo gek nog niet... is zo-ie-zo wel handig als je wat complexere 'dodge & burn' praktijken wil gaan uitvoeren.
    Jeroen

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Hoeveel watt heeft de lamp in je vergroter?
    Had je dezelfde korte tijden voor je KB filmen?
    Hoe is de zwarting van de "Kodak" tekst op je 6/6 negatieven?
    Gebruik je een andere lens voor je 6/6 afdrukken? Welke?
    Bij welk diafragma druk je af.
    Heb je de werking van het diafragma gecontroleerd?
    Welke gradatie gebruik je om een 'normaal' afdrukje te bekomen?
    Wat is je afdruktijd om "maximum zwart" te bekomen op je afdruk?

Ter info: een ideale tijd om af te drukken bij het optimale diafragma is zo imho vanaf 15" seconden.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Nog:
    een f11 gebruiken is wel erg diafragmeren, welk is de lichtsterkte van je vergrotingslens? lenzen?

Ik zou met je negatieven eens bij een collega "afdrukker" langs gaan.
    Indien je negatieven een normale dekking hebben dan is er vermoedelijk/duidelijk (?) iets mis met je vergroter (ook voor KB gebruik je f11)

mvrgr
    Fred

Page 1 of 10 1234567 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin