Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,220   Posts: 1,532,315   Online: 941

Results 1 to 4 of 4

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

MC filters onder de lens

L.S.,

Heeft er hier iemand ervaring met het gebruik van contrastfliters onder het vergrotingsobjectief (van Ilford bijvoorbeeld). Omdat iedereen altijd zegt dat dit nogal ten koste gaat van de kwaliteit van je afdrukken vroeg ik me af in hoeverre dit ook echt te zien is aan de afdrukken. En zo ja, op wat voor manier: verlies in contrast/scherpte?!

Alvast bedankt,
    Jeroen

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    L.S.,

Heeft er hier iemand ervaring met het gebruik van contrastfliters onder het vergrotingsobjectief (van Ilford bijvoorbeeld). Omdat iedereen altijd zegt dat dit nogal ten koste gaat van de kwaliteit van je afdrukken vroeg ik me af in hoeverre dit ook echt te zien is aan de afdrukken. En zo ja, op wat voor manier: verlies in contrast/scherpte?!

Alvast bedankt,
    Jeroen
    onder de lens: meer last van stof, vlekken en krassen op de filter, die je in de afdruk terugziet. De filters zullen vermoedelijk ook niet zeer egaal vlak en dik zijn en daardoor het licht iets verstrooien met verlies aan scherpte als gevolg.

Shooter
    Medium Format
    meer last van stof, vlekken en krassen op de filter, die je in de afdruk terugziet. De filters zullen vermoedelijk ook niet zeer egaal vlak en dik zijn en daardoor het licht iets verstrooien met verlies aan scherpte als gevolg.
    Theoretisch helemaal juist. In de praktijk hangt het helemaal af van hoe je met je filters omgaat.
    En uiteraard verbleken dit soort polyester of gelatine filters na verloop van tijd. Daar hebben dichroïtische filters nooit last van.
    Met een nieuw setje Ilford filters voor onder de lens zal er nauwelijks onderscheid te zien zijn.

Maar voor Jereoen maakt het allemaal niet zoveel meer uit, die M605 wordt omgebouwd naar split grade van Heiland. In dit geval denk ik, de beste oplossing.

Robert

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    ...maar voor Jeroen maakt het allemaal niet zoveel meer uit, die M605 wordt omgebouwd naar split grade van Heiland. In dit geval denk ik, de beste oplossing.

Robert
    Klopt inderdaad, maar ik vroeg het me toch af (meer ook uit interesse, omdat er vaak cowboyverhalen zijn van stuurlui aan wal in de fotografie). Ik bedoel, ik kan me voorstellen als je een 'niet zo propere' werkwijze hebt, dit snel aan het licht komt... maar zoals Robert al aangaf kan het misschien prima gaan als je netjes te werk gaat?!

Wat Huib zegt klinkt desalniettemin logisch.
    Jeroen

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin