Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,331   Posts: 1,537,221   Online: 892

Results 1 to 7 of 7
    kad
    kad is offline

Shooter
    35mm

papier spoelen met koud water?

Hallo allen,

Morgen ga ik mijn eerste afdrukken beginnen maken en vraag me af of het kwaad kan om papier (RC, Ilford Multigrade) te spoelen met volledig koud water?

Ik heb het geluk dat er watervoorziening is in de doka/washok maar er is geen mengkraan. Het is dus ofwel heet ofwel koud. Ik zou de schaal met foto erin schuin zetten en lichtjes koud water erover laten stromen om te spoelen. Goed idee?

In de avondschool hebben we een Ilford machine, dus ben verwend op dat gebied en nog geen ervaring met papierontwikkeling dmv baden.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Spoelwater dient bij voorkeur tussen 15° en 25° te zijn: anders riskeer je reticulatie en/of dat de gelatinelaag los komt (vlekjes)

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    ULarge Format
    Verstandiger is het om je afdrukken in een extra schaal (of eventueel een emmer oid) te bewaren en te spoelen op een plek waar je de watertemperatuur wel in de hand hebt. De temperatuur is niet heel kritisch, maar je spoeltijden worden extreem lang als het water te koud is. Als je in een schuinstaande schaal spoelt, moet je je afdrukken regelmatig van volgorde wisselen om te zorgen dat ze allemaal schoon worden. Voor de veiligheid kun je PE trouwens nog even spoelen onder een kraan met lopend lauw water.

Huub

kad
    kad is offline

Shooter
    35mm
    Ik heb ondertussen in een pdf van Ilford gelezen dat het water > 5°C moet zijn (PE/RC papier), dus enkel koud water kraan zou goed moeten zijn.

Heb gisteren ook mijn eerste afdrukken gemaakt, en gebruik 1 ontwikkelbak waarin ik water laat lopen en die schuin in de spoelbak staat zodat het water eruit kan lopen en er dus met vers water gespoeld wordt. Het papier ligt dus volledig in het water.

Ik heb 2 minuten (of iets meer) gespoeld, hopelijk is dat genoeg... In mijn cursus stond dat PE/RC papier tussen de 2 en 10 minuten moet gespoeld worden.

Heb de prints zonet bekeken en ze zien er nog steeds goed uit.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Juich niet te vroeg...

Quote Originally Posted by kad
    Ik heb ondertussen in een pdf van Ilford gelezen dat het water > 5°C moet zijn (PE/RC papier), dus enkel koud water kraan zou goed moeten zijn.

Heb gisteren ook mijn eerste afdrukken gemaakt, en gebruik 1 ontwikkelbak waarin ik water laat lopen en die schuin in de spoelbak staat zodat het water eruit kan lopen en er dus met vers water gespoeld wordt. Het papier ligt dus volledig in het water.

Ik heb 2 minuten (of iets meer) gespoeld, hopelijk is dat genoeg... In mijn cursus stond dat PE/RC papier tussen de 2 en 10 minuten moet gespoeld worden.

Heb de prints zonet bekeken en ze zien er nog steeds goed uit.
    Spoelen bij 5°C gaat maar de spoeltijd zal daarmee ook enorm toenemen. De spoeltijd die je opgeeft (2 min.) voor PE is gebaseerd op een spoelwatertemp van 20°C. Spoelproblemen zie pas na enkele maanden cq jaren. Dus niet te vroeg juichen en gewoon spoelen met iets meer temp. of langeeeeeeer...
    harry

Release, the best you can do...

kad
    kad is offline

Shooter
    35mm
    Bedankt voor de tip Harry.

Kan ik mijn afdrukken die ik gisteren gemaakt heb nu nog bij spoelen? Bijvoorbeeld 5-10 minuten spoelen en dan terug laten drogen?

Groeten,
    Kristof

Shooter
    ULarge Format
    [QUOTE=kad]Kan ik mijn afdrukken die ik gisteren gemaakt heb nu nog bij spoelen? Bijvoorbeeld 5-10 minuten spoelen en dan terug laten drogen? /QUOTE]

Het kan in ieder geval geen kwaad. Ik durf echter geen uitspraak te doen of je op de lange termijn niet toch vlekken krijgt. Bewaar de negatieven goed en je kunt altijd opnieuw afdrukken.
    Wat ik er nog aan toe wilde voegen is dat 2 minuten bij 20 c inderdaad (net) gaat. Je mag dan maar een foto tegelijkertijd spoelen. Spoel je er meer, dan moet je ze regelmatig van volgorde wisselen en vooral ook langer spoelen. En af toe je bad leegkiepen en opnieuw met schoon water beginnen, kan ook beslist geen kwaad. Goed spoelen is essentieel voor de bewaarbaarheid van je foto's.
    Amaloco maakt een spoeltest, waarmee je kunt checken of er nog fixeerresten achtergebleven zijn. Je laat wat water van de gespoelde, maar nog natte foto in een reageerbuisje lopen, voegt het indicatormiddel toe en vergelijkt de verkleuring met de verkleuring die de indicator in een reageerbuisje schoon kraanwater geeft. Zie je verschillen in verkleuring, dan zit je fout. Je hoeft die test niet bij elke foto te doen, maar je kunt je proces er goed mee controleren.

Huub

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin