Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,536   Posts: 1,544,179   Online: 875

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17
    kad
    kad is offline

Shooter
    35mm

hoeveelheid product voor ontwikkelschalen van 40x33cm?

Vandaag ontwikkelschalen gaan kopen van ongeveer 40x33cm. Hoeveel product zou ik ongeveer moeten klaarmaken per schaal (ontwikkelaar, stop, fix) om hierin foto's te ontwikkelen?

In de avondschool werken we met Ilford machine (verwende leerlingen), dus heb hier nog geen ervaring mee. Ik veronderstel dat zodra het papier volledig ondergedompeld is dit genoeg is? Zou het ook even kunnen proberen met wat water bijvoorbeeld, maar richtlijnen van mensen met ervaring is natuurlijk meegenomen.

Reeds bedankt, en veel mooie afdrukken toegewenst

Kristof

Shooter
    Multi Format
    Met een liter chemie kan je in heel wat formaten van ontwikkelschalen werken. Bij mij lukt dat zonder probleem tot 40*50cm papier, groter heb ik nog niet behandeld.

De print moet niet de hele tijd ondergedompeld zijn, maar moet wel steeds in contact zijn met de chemie en ook continu met verse chemie.
    Dit bereik je heel snel door de schaal langs één kant op en neer te bewegen zodat je chemie over de afdruk heen loopt.

Dat is trouwens het principe van rotary drum processing, alleen dat er in dat geval een machine is die voor jou de chemie op analoge (= dezelfde) manier over je afdruk laat lopen.

G

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Voor 30/40 moet je toch echt 2 liter vloeistof gebruiken. dit om te voorkomen dat er vlekken ontstaan (niet voldoende ontwikkeld) of dat de fixatie niet voldoende is.

Ben

Shooter
    Multi Format
    Het hangt sterk af van de het aantal en niveauverschil die de ribben of groeven in je schaal hebben.
    Persoonlijk verkies ik ribben.

G

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Wat Ben stelt is zeker een minimum. Daarmee beweer ik niet dat het niet anders kan. Je kan ook met een spons je papier ontwikkelen

Voor een 50/60 in redelijke kanjers van bakken wordt dat hier 4 liter.
    Omdat, volgens het boekje, je het barietpapier in je ontwikkelaar "glijdt", het in de vloeistof als het ware "schuift" en er dan zoveel mogelijk ervan afblijft, wel je schalen regelmatig tijdens de ontwikkeling bewegen natuurlijk.

Voor stop kijk je niet op een liter, hoe meer stop hoe meer je ontwikkelaar die je mee overbrengt met het papier verdund wordt (en geneutraliseerd).

Voor fix is het terug 2 liter.

Hoe dan ook , het zal zichzelf uitwijzen hoe "comfortabel" je wil werken bij de ontwikkelen.

mvrgr
    Fred

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Kristof,

Twee zeer goede boeken (naast de triologie The Camera/ The Negative/ The Print van Ansel Adams) ivm fotografie en darkroom en zeker de moeite waard om ze ofwel in bib gaan door te nemen of ze aan te schaffen zijn:
    Basic Techniques of Photography Book I and II van John P. Schaefer
    ISBN 0-8212-1882-4 en
    ISBN 0-8212-1956-1

Voeg daarbij nog Way Beyond Monochrome van C. Woodhouse en R. W. Lambrecht en je hebt zowat de standaardwerken over (b&w) fotografie.

mvrgr
    Fred

vaesjhsw's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik gebruik minimaal 2 liter, je kunt dan zonder problemen je papier in de bak laten glijden. Minder heb ik wel eens geprobeerd maar dat geeft toch minder goede resultaten in de vorm van vlekken e.d.
    groet, Ronald

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Toevoegsel: je kan ook de ontwikkelaar (Neutol bvb) gebruiken in een verdunning 1+19.
    Dan duurt de ontwikkeling langer (5' bvb) maar gebeurt deze iets gelijkmatiger met misschien wat invloed op de korrel (merkbaar??)

Niet vergeten: ontwikkelaar op 20°C, eventueel schaalverwarmer gebruiken. En altijd t° meten vooraleer je begint.

mvrgr
    Fred

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    toevoegsel 2:
    Ik leg dikwijls (en zeker als ik met verdunde ontwikkelaar werk 1+19) een grotere, bij voorkeur rode/zwarte ontwikkelbak, omgekeerd op de kleinere ontwikkelschaal. Kan je ondertussen zonder gevaar van sluier met je vergroter werken. Wel regelmatig terugkeren om de ontwikkelschaal te bewegen.

mvrgr
    Fred

kad
    kad is offline

Shooter
    35mm
    Bedankt voor de reacties iedereen. Zal voor de zekerheid 2 liter nemen.

Kristof

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin