Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,963   Posts: 1,558,360   Online: 818
      
Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 12 of 12
  1. #11

    Join Date
    Feb 2012
    Location
    Belgium damme
    Shooter
    35mm
    Posts
    10

    stepwedge voor dummie?

    Hemeltje

    Als ik dit zo allemaal lees moet je wel een wiskundige zijn om alles te begrijpen over sensitometrie .Ik heb alle boeken van Adams , de boeken van steve anchell ,de boeken van Julien Busselle,en het zonesysteem van Carson Graves .
    Het beste en meest toepasselijke voor mij is het superboek van Chris Johnson The practical Zone System . Ik doe een poging om de EM 10 Ilford meter te gebruiken , heb een Gossen Labosix op de kop kunnen tikken .Maar al die techniek brengt me geen stap verder bij het bekomen van een goed beeld .
    Het meten en dan plaatsen in de zones dat gaat , maar ik kan het niet in de hand houden in de doka .Ik weet niet waar ik uit kom .Waar kan ik leesbare begrijpbare info vinden over de logs die gebruikt worden ?

    het blijft zeer boeiend en plezierig maar ik wil wel eens een goed resultaat .Misschien ben ik met teveel bezig ... Ik bedoel dat ik nu nog in het stadium ben van films uit te testen en ook papier alhoewel ik weet dat ik me moest bij HP 5 en Ilford IV RC- VC houden . Hoe leg je bv de speed vast van Ilford VC papier voor een bepaald negatief ?

    groetjeS

  2. #12
    argentic's Avatar
    Join Date
    Sep 2002
    Location
    Echandelys, Auvergne, France
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,712
    Volgens mij heb ik nog eens het dubbele van het aantal zonesysteem-boeken. Ik heb ze ook allemaal uiterst serieus meerdere keren doorgeploegd en doorgetest. Ik heb een half dozijn sensito-en/of densitometers, honderden grafieken, en ik weet niet hoeveel testfilms en testafdrukken. Maar uiteindelijk ligt het genie in de eenvoud.

    Op de fotovakschool hadden we een uiterst praktische methode waaraan geen sensito of densitometer te pas kwam. Dat is de methode die ik na bijna dertig jaar nog steeds gebruik.

    Fotografeer met je favoriete lens een - voor jou typische - scene met veel kleuren, lichte en donkere partijen, helder wit en diepzwart. Kies bij voorkeur een lichtbedekte dag en meet bij voorkeur je uitgangsbelichting met een handbelichtingsmeter met bolletje. Ga daarbij uit van de helft van de officiele filmgevoeligheid. Je belicht een 400 ISO film dus als een 200 ISO, en een 100 ISO als een 50 ISO. Gebruik je een ontwikkelaar zoals Perceptol die je gevoeligheid al halveert, belicht een 400 ISO film dan als een 100 ISO.

    Maak 5 negatieven, met telkens een stop belichtingsverschil -2 -1 0 +1 +2. Doe dit 5 keer. Je krijgt dan 25 negatieven.

    Als je na elke serie van 5 telkens 3 negatieven leeg laat kun je de film daarna in stukken van 7-8 negatieven knippen. Maak vooraf een mal of lineaal die in het donker de juiste plek om te knippen aangeeft.

    Ontwikkel nu alle negatieven samen in dezelfde tank. Maar haal na N-20% de eerste serie eruit en laat hem wachten in een vers stopbad. Na N-10% de tweede enz voor : -20 % - 10 % N +10 % +20% ontwikkeltijden. Allemaal samen fixeren, wassen, drogen etc.

    Als je nu een contactafdruk maakt van alle negatieven samen, netjes gerangschikt naar belichtings en ontwikkeltijd, zie je meteen welke combinaties naar jouw gevoel de beste resultaten opleveren. Kies een vijftal van die beste negatieven uit, en maak van elk negatief de best mogelijke afdruk op jouw favoriete formaat, door te zorgen dat de hoge lichten net niet papierwit worden. Maak je geen zorgen over de schaduwen, die komen later aan de beurt.

    Maak een eerste serie "beste afdrukken" op gradatie 2 van jouw lievelingspapier. Welke afdruk geeft naar jouw smaak het beste resultaat? Dit wordt je standaardcombinatie, die je later in de praktijk gaat uittesten.

    Maak vervolgens een serie beste afdrukken op dezelfde manier (hoge lichten net niet papierwit), maar nu pas je de papiergradatie aan zodat de schaduwen van de verschillende negatieven ook telkens op de goede plek terecht komen. LET WEL ! Bij elke verandering van gradatie moet je opnieuw de afdruktijd voor net-niet-papierwit vaststellen. De beste resultaten worden je N-1 N+1 etc. combinaties.

    Trek een weekend uit voor deze test, en daarna weet je exact wat je met jouw opnamelens-film-belichting-filmontwikkelaar-ontwikkeltijd-vergroterbelichtingsysteem-vergroterlens-papier-papierontwikkelaar-combinatie kunt bereiken. Je ontdekt ook perfect waar naar jouw smaak de sterke en zwakke punten liggen van die combinatie(s), en waar je de grenzen van je "zonesysteem" bereikt. Want ook al kun je theoretisch van alles en nog wat onderbelichten en overontwikkelen (of andersom), dat levert in de praktijk niet altijd mooie afdrukken op.

    Sensito/densitometers zijn overbodig. Een sensito/densitometer werkt wel sneller dan bovenstaande praktijktest, maar je moet eerst een heleboel studeren om precies te weten wat je doet, en de karakters van je opname- en vergroterlenzen doen niet mee in je metingen. Dus wanneer alle grafieken klaar zijn moet je alsnog in de praktijk maar zien of de metingen ook kloppen met jouw opname- en afdrukapparatuur en belangrijker ... met jouw smaak.

    Je zou de hele procedure over kunnen doen voor knalhard zonlicht en voor boterzachte mistige dagen. Maar deze test zou je al voor 95% op het goede spoor moeten zetten. Als je de film, de chemie of het papier verandert moet je natuurlijk wel opnieuw testen.

    W.

    P.S. Zorg natuurlijk wel dat je exact noteert wat je allemaal doet, anders weet je straks niet meer welke afdruk bij welk negatief hoorde.
    Last edited by argentic; 05-15-2014 at 03:23 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 2 of 2 FirstFirst 12


 

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:



Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin