Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,707   Posts: 1,548,511   Online: 878

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19

Shooter
    Large Format Pan

groter dan 50x60

Beste leden APUG,
    Dit is de eerste keer dat ik hier een kwestie voorleg. Sinds kort heb ik een 8x10 vergroter en wil daarmee grotere formaten dan 50x60 maken.
    Heeft iemand ervaring met het hanteren van zulke grote lappen papier? Ik doe al jaren 50x60 zonder problemen in bakken. Met de vingers en handschoenen maar het gaat ook wel met RVS papiertangen waarvan ik de uiteinden met wat tape van een soort kussens heb voorzien.
    Ik beperk de ruimte voor de bakken door een soort ladensysteem: stop en fixeer staan half onder de ontwikkelaar geschoven.
    Ik herinner mij van zeer lang geleden een artikel in een fotoblad waarin een pvc buis van 30 cm doorsnede gebruikt werd als een trommel ontwikkelaar: Dan heb je 3,14 x 30cm wand lengte in de doorsnee. Valt je papier (bariet) dan niet van de bovenliggende binnenkant van de rollende buis? Als het niet bij 30 gebeurt , bij welke doorsnede gebeurt het dan wel? Na een tijdje ontwikkelen wordt het vrij slap, lijkt me. Droog kun je een meter wel bol laten staan tussen je handen, nat zakt het in, maar in een buis krijgt het steun. Heeft iemand ervaring? Ook zag ik op ebay een soort wringer achtige konstructie: "Bobinoir" Fabrikaat: Paul Teufel, Stuttgart. Heeft iemand er ervaring mee. Lijkt erg aantrekkelijk door de ruimte besparing maar wordt de hele rollenconstructie dan met de hand van de ene bak in de andere gezet? Het geval is meer dan 1.50 breed. Hoe snel scheuren die grote vellen alleen door het optillen aan een kant? Graag jullie reacties?
    Geert.

Shooter
    Medium Format
    Bloembakken

groetjes,

Robert

Shooter
    Medium Format
    Hier heb ik dus wel ervaring mee, bariet per m▓.