Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,707   Posts: 1,548,511   Online: 878

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19

Shooter
    Large Format Pan

groter dan 50x60

Beste leden APUG,
    Dit is de eerste keer dat ik hier een kwestie voorleg. Sinds kort heb ik een 8x10 vergroter en wil daarmee grotere formaten dan 50x60 maken.
    Heeft iemand ervaring met het hanteren van zulke grote lappen papier? Ik doe al jaren 50x60 zonder problemen in bakken. Met de vingers en handschoenen maar het gaat ook wel met RVS papiertangen waarvan ik de uiteinden met wat tape van een soort kussens heb voorzien.
    Ik beperk de ruimte voor de bakken door een soort ladensysteem: stop en fixeer staan half onder de ontwikkelaar geschoven.
    Ik herinner mij van zeer lang geleden een artikel in een fotoblad waarin een pvc buis van 30 cm doorsnede gebruikt werd als een trommel ontwikkelaar: Dan heb je 3,14 x 30cm wand lengte in de doorsnee. Valt je papier (bariet) dan niet van de bovenliggende binnenkant van de rollende buis? Als het niet bij 30 gebeurt , bij welke doorsnede gebeurt het dan wel? Na een tijdje ontwikkelen wordt het vrij slap, lijkt me. Droog kun je een meter wel bol laten staan tussen je handen, nat zakt het in, maar in een buis krijgt het steun. Heeft iemand ervaring? Ook zag ik op ebay een soort wringer achtige konstructie: "Bobinoir" Fabrikaat: Paul Teufel, Stuttgart. Heeft iemand er ervaring mee. Lijkt erg aantrekkelijk door de ruimte besparing maar wordt de hele rollenconstructie dan met de hand van de ene bak in de andere gezet? Het geval is meer dan 1.50 breed. Hoe snel scheuren die grote vellen alleen door het optillen aan een kant? Graag jullie reacties?
    Geert.

Shooter
    Medium Format
    Bloembakken

groetjes,

Robert

Shooter
    Medium Format
    Hier heb ik dus wel ervaring mee, bariet per m▓.

Ik werk als volgt, voor afdrukken van 106x150cm.
    bariet is veel steviger dan eender welk papier dan ook, zelfs als er knikken inkomen kun je ze met het drogen uithalen. Dus schrik moet je niet hebben.
    Het idee van Robert (bloembakken) is goed dus dat kun je als basis bak nemen. Zelf heb ik hout bakken gemaakt van 120cm lang, 30 cm breed en 15 cm hoog.
    Daar leg je plastic in. (zo van die plastic die schildersgebruiken, de dikke soort)

Je vult de bakken met 15 liter product. (komt er ong. 3 Ó 4cm vloeistof in te staan)

Je belicht je bariet, en dan rol je die op met de emulsie naar binnen.
    Deze rol leg je in de ontwikkelaar en je rolt hem 20 cm open. De vrije kant rol je terug op, hou de andere rol even vast met 1 hand( lijkt moeilijk maar is het niet)
    Met je andere hand rol je dus een nieuwe rol tot het andere einde in de vloeistof is. je moet opletten dat er altijd een vlak gedeelte van 10 cm is tussen de 2 onstane rollen.
    Deze handeling herhaal je gedurene de ontwikkeltijd + 1 minuut.( dus als je normaal 2min ontw, wordt het 3min)

Dan vorm je terug 1 rol, en neem je zachtjes 1 uiteinde beet en licht dat langzaam op. De rol in de vloeistof is veel te zwaar en zo laat je de vloeistof eruit lopen.
    Je zult merken, dat hoe natter de bariet is,hoe makkelijker werken het is.(dit in tegenstelling tot RC)
    De handeling herhalen voor stop en fix.
    Spoelen moet je doen in een grote bak. het barietpapier mag je dubbel leggen, als je daarna de bariet via vacuumpers oplijmt. (dan gaat de vouw eruit)

voila, ik hoop dat je er wat aan hebt.

JanKÚ

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Bloembakken is te vermijden mijn inziens. te groot risico op het kwetsen van het papier.
    Zelf bakken maken.
    Beter werken met bvb doormidden gezaagde plastic buizen met een diameter zo van 25 Ó 30 cm en een lengte van 70cm tot 1m25. Die op de uiteinden dicht gemaakt zijn met een rechthoekig water resistent keukenmateriaal, zodanig dat de bakken niet kunnen omkantelen. Eventueel met een gardena in en uitgang.

Ofwel deville bakken gebruiken
    http://www.permadocument.be/texte/LF.../LF-matd2.html

Volume vloeistoffen: 10 Ó 15 liter.

Met papier opgerold werken, verdunde ontwikkelaar en op en afrollen van het papier.
    Handschoenen gebruiken.

Papier omgekeerd laten drogen op grote piepschuimplaten.

En op moment dat het bijna helemaal droog is strak oprollen rond een kartonnen rol en een 14-tal dagen laten drogen.

Opplakken kan op verschillende manieren:
    EÚn ervan is: nat op zware witte mdf panelen met houtlijm, met het papier ook rond de randen en aan de achterzijde vastgeplakt.

mvrgr
    Fred

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Dus verdunde ontwikkelaar gebruiken zoadat je tijden tot 5 Ó 10' gaan bvb.

mvrgr
    Fred

Shooter
    Large Format Pan

groter dan 50x60

Op de een of andere manier liep ik wat vast in de wijze van werken van deze draad. In ieder geval, fred, jankÚ en Fotohuis, erg bedankt voor jullie bemoedigend advies. Ik ben direkt bakken in elkaar gaan schroeven, 110x 28 x15 binnenmaat, met dubbelzijdig plakband en plastic folie zijn ze heel praktisch geworden. Het hout heb ik vooraf aan het inplakken van de folie een laagje blanke lak gegeven zodat gemorste chemie er niet zo in trekt.
    Het ging heel goed met mijn eerste twee vergrotingen van 65x 106 cm. Ik schrok wel even van de kreukels die nog in de bariet zaten toen ik de eerste natte lap op de achterkant van de trespa (oud verzaagd bureaublad) spoelbak met aquarelplakband vast plakte. Maar bij het drogen trokken inderdaad alle kreukeltjes er vlekkeloos uit en kreeg ik een mooie eiglanzende strakke lap bariet.
    Er ging wel iets anders mis waar jullie misschien ook ervaring mee hebben. Het was maar in de hoek en daarom niet zo erg, maar na droging bleek de vergroting over een oppervlakte van circa 5x2cm vast gelijmd te zitten aan de trespa onderlaag. Ik denk dat er enige lijm van de aquarelplakband opgelost is door te grote nattigheid ter plaatse en onder de vergroting is gelopen. Ik heb het losgesneden maar dat ging toch niet helemaal goed zodat er wat van de papierlaag is afgescheurd, gesneden. Ik denk dat het te voorkomen is door de vergroting van te voren voorzichtig af te sponzen.
    Ik heb in ieder geval de smaak te pakken van het maken van grotere lappen bariet nu. Ik ben, zoals te verwachten was, nu wel aangelopen tegen het feit dat zulke grote vergrotingen ook hogere eisen stellen aan het negatief en de stof-vrijheid. Met 8x10 is het een crime die zes grote vlakken enigzins schoon te krijgen, twee glazen en een negatief, en nog wel een condensor vergroter. Weet iemand iets van een glasloze negatief houder van dat formaat? Voor 4x5 heb ik de "negaflat" van Besseler wat een hele verademing was vergeleken met de glashoudende negatiefhouder. Geert.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by gks foto
    ...
    Ik heb in ieder geval de smaak te pakken van het maken van grotere lappen bariet nu.

Geert.
    Prachtig Geert.
    De grote lappen, ze hebben dat magische.

Ook de kleine intimistische printjes hebben dat magische: hier gisteren 150 bariet printjes gemaakt op 8,5/8,5 van eenzelfde 6/6 negatief...

En er staan er een 150 tal 12/8 afdrukjes vanaf KB op het programma.

150 maal afdrukken, ontwikkelen, spoelen, zemen, drogen, in de pers glad maken, juist, met een heel fijn wit boordje eraan, versnijden... maar het loont...

En dan zo'n printjes in een passe-partout op briefomslaggrootte (150 maal een passe-partout versnijden): een betere pub voor "fine art gelatine silver prints" is er niet.

Misschien een tip voor de eindejaarsfeesten (en jullie bariet-klantenwerving).
    Vergeet niet te noteren in de binnenzijde van de passe-partout: gelatine silver print by "..." LOL

Fred

ps: Geert, je barietlap zo droog mogelijk afzemen, en je aquarel zo tss droog en nat gebruiken en horizontaal te drogen leggen...

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by gks foto
    Er ging wel iets anders mis waar jullie misschien ook ervaring mee hebben. Het was maar in de hoek en daarom niet zo erg, maar na droging bleek de vergroting over een oppervlakte van circa 5x2cm vast gelijmd te zitten aan de trespa onderlaag. Geert.
    Ik los dat op door de vergroting eerst en uurtje aan 1 hoek op te hangen zodat het meeste water er vanzelf uitdrupt.
    Als je dan het papier met de aquarel tape techniek te drogen legt, is het in het begin heel "krulachtig" maar dat trekt vanzelf weg.

Zo'n grote oppervlakte afzemen vind ik in mijn atelier niet te doen.

Jan

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by jankÚ
    Ik los dat op door de vergroting eerst en uurtje aan 1 hoek op te hangen zodat het meeste water er vanzelf uitdrupt.
    Als je dan het papier met de aquarel tape techniek te drogen legt, is het in het begin heel "krulachtig" maar dat trekt vanzelf weg.

Zo'n grote oppervlakte afzemen vind ik in mijn atelier niet te doen.

Jan
    In Anderlecht op de academie (waar de dochter de eerste twee jaar volgde) legt men de foto op een reuze groot vliegengaasrek dat op een schuin geplaatste tafel ligt (zie Ikea voor tafels met individueel verstelbare poten, zoiets als de werktafel voor een bouwkundig tekenaar). In Hasselt legt met de reuzeafdrukken op piepschuim dat op de grond ligt.

mvrgr
    Fred
    Last edited by fred; 11-27-2005 at 11:56 AM. Click to view previous post history.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Beste Geert,

Misschien kun je deze gebruiken?
    Of deze.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin