Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,579   Posts: 1,545,752   Online: 1024

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 22

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Schokker
    ...is echt mooi trouwens Iedereen op mn werk hier van wow wat is dat joh, ah ja je ziet meteen dat het analoog is, wat een sfeer ;-)
    Yups

G

Shooter
    ULarge Format
    [QUOTE=Schokker]Ok dus toch niet te lang in de wasbak houden. Om de fotos te spoelen moet ik namelijk door de gang naar de badkamer lopen. Als ik ze er nou een tijdje kan laten inliggen zou dat makkelijker zijn. [QUOTE]

Kun je rustig doen. Je moet je foto's echt lang (denk aan dagen of zelfs weken) in het water laten liggen om in de problemen te komen. Een uur of twee in een bak water is doorgaans geen probleem, tenminste ik heb er nog nooit wat van gemerkt de afgelopen 25 jaar. Let er bij het spoelen op dat je water niet te koud is, want dan moet je veel langer spoelen. Ongeveer kamertemperatuur is prima.

vaesjhsw's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Afdrukken kun je prima in een bak met water verzamelen totdat je gaat spoelen. Een uur of twee is echt geen probleem, ook nog nooit problemen mee gehad.
    groet, Ronald

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Al je vragen zijn inmiddels beantwoord, maar wat onzettend leuk om eens een verhaaltje te lezen van iemand die net begonnen is, en zo enthousiast is over zijn doka. Om mij heen 'gaat iedereen digitaal' en dan is dit een verademing!

Ik wens je heel veel succes, en geniet maar lekker van je mooie afdrukken.

Anne Marieke

p.s. als je ooit barieten gaat drukken, weet je helemaal niet wat je ziet

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Schokker
    - Stof, ik laat mn rolletjes bij de hema ontwikkelen, ik weet niet of het aan hun ligt maar ze barsten van de stofdeeltjes. Ik heb een anti statisch doekje en zo'n bus met lucht....hoe krijgen jullie het negatief goed schoon?
    Bij de HEMA? Een ontwikkeltankje, wat chemie, en een klok zijn alles wat je nodig hebt om je zwartwit fils zelf te ontwikkelen. En het is niet alleen goedkoper en sneller dan bij de HEMA, maar je hebt ineens geen stof meer. En nog belangrijker : je ervaart hoe je door zelf ontwikkelen van je film het resultaat minstens evenveel kunt beinvloeden als onder de vergroter.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Als je het nog nooit gedaan hebt, kijk je er misschien enorm tegen op. Dat geldt voor heel veel dingen (behalve dat ene misschien). Als je het eenmaal doet, valt het enorm mee.
    Zo is het eenvoudig om zelf films te ontwikkelen, maar laat het eerst eens iemand voor doen. Dan weet je precies wat je wel en niet moet doen, wat de trucs zijn om het vloeiend te doen. Er is natuurlijk niets mis met het laten doen, maar als je het zelf een paar keer doet, wil je dat nooit meer...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Stof: inderdaad een zeem van leer of inderdaad nog beter "herteleer" .

Lang spoelen, proberen te vermijden maar pas na enkele uren krijg je bij PE papier wat zwellen langs de randen. Je moet er dan eigenlijk een randje van gaan afsnijden.

Snelheid: Voor PE/RC, een doorloopmachine: 2X30S evt.een snelspoeler, Paterson of Nova en een hete lucht/I.R. droger. Met dat laatste worden je zwarten nog iets beter en je voorkomt het "blooming" effect van een aantal PE/RC papieren.

Ontwikkelen van film (z/w of C41 kleur), gewoon een keer doen. Is niet erg moeilijk alhoewel het optimaliseren van een perfecte ontwikkeling bij z/w voor een film en ontwikkelcombinatie voor "de ultieme afdruk" te kunnen maken vrij veel tijd en moeite kost.
    Maar goed, bij de HEMA doen ze ook maar wat met een zwaar nivellerende ontwikkelaar wat aanklooien.
    C41 (kleuren negatieffilm) is geheel gestandaardiseerd. Het enige probleem dat de meeste hierbij krijgen is de ontwikkeltemperatuur die gedurende 3:15 Min. exact bij 37,8 graden C. constant gehouden moet worden. Zelfs bij een mononegacolor kit (b.v. Amaloco K54) is het bij later uitvergroten op RA-4 papier niet verstandig afwijkingen groter dan +0,5 -/- 1 graad C. toe te staan.

Succes met je doka activiteiten!

Robert

Shooter
    35mm
    Bedankt allemaal voor de aanmoedigingen en tips!

Afgelopen week wilde ik wat foto's maken van de rijp op de bomen op de veluw. Met de doka in m achterhoofd ging ik veel precieser op zoek naar de juiste compositie, echt grappig. Een vlutfoto op een negatief heb je niks aan...daar ga je toch geen tijd in steken in je doka....En de grap is dat ik nu precies weet welke foto's er op mn negatief staan omdat ik er zo mee bezig was.

- ik heb nu een proefrolletje volgeschoten dus die ga ik snel proberen zelf te ontwikkelen.

- ik had denk ik het advies van de zeem leren lap verkeerd opgevat. Heb hem gekocht en dacht er mee het hema negatief stofvrij te maken, maar jullie bedoelen zeker dat je die gebruikt na het ontwikkelen van je eigen (natte)negatief.

- anyway, mn foto's zitten echt vol met stof, zelfs met een kwastje lukt het niet..ik blijf mn best doen

- als laatste, mijn ontwikkel, stop en fix temp moet 21 graden zijn. Ik heb zo'n bordenverwarmer die ik gebruik om het op te warmen. Maar na verloop van tijd zakt de temp naar 19 graden. Nou merk ik er eigenlijk niks van, hoe kritisch is dit?
    No photographer is as good as the simplest camera....Edward Steichen...

Shooter
    Medium Format
    Voor af te drukken 20 graden +/- 1 graad is nog geen probleem, iets langer ontwikkelen bij 19 graden.

Echt stof op je negatieven: Opnieuw spoelen, laatste spoelwater weer een beetje wetting agent (bv. H10) toevoegen (2-4 ml/Ltr.) en met je lederen (natte zeem) voorzichtig 1 keer afzemen. Vooral niet gaan wrijven. Met elke mechanische behandeling loop je verder risico met je negatieven.

Stof in de doka is een crime. Ik werk zelf af en toe nog in een letterlijke "cleanroom" omgeving, dus weet welke maatregelen je kunt nemen om stof te vermijden.

Succes.

Robert

Shooter
    Multi Format
    Schokker,

de temperatuur voor je ontwikkelaar hou je best constant volgens dezelfde thermometer voor je verdere DOKA-carrière.
    Als je de mogelijkheid hebt, vergelijk je huidige thermometer dan eens met een exemplaar met kwik, die zijn correcter.

Ontwikkelaar op 20 graden houden is een must. Zelf zet ik hem aan op 21. Het allerbelangrijkste is dat je iedere keer dezelfde starttemperatuur neemt, anders ga je nooit consequent ontwikkelde negatieven verkrijgen. Hetzelfde geldt ook voor de kiepmethode.
    Het is de search for the holy grail... maar met een standaardmethode ben je al een eind op weg.

Temperatuur van stopbad en fixeer is minder kritisch maar laat die best niet teveel afwijken van de temperatuur van de ontwikkelaar.

nota aan de anderen: verbaas je niet teveel, in één jaar tijd heb ik toch al 1 ding geleerd: standaardiseren :-)

G

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin