Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,948   Posts: 1,585,921   Online: 1041

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 22 of 22

Shooter
    ULarge Format
    Mijn persoonlijke ervaring is dat de temperatuur bij het ontwikkelen van film veel kritischer is dan bij papier. Bij film betekent een graad verschil al een compensatie van 10% in je ontwikkeltijd, bij papier maakt dat niet zo heel veel uit en is ook 25 graden nog niet echt een probleem. Kouder dan een graad of 18 zou ik vermijden, maar warmer levert alleen op dat je papier sneller ontwikkelt. Ik heb een doka op zolder, waar het in de zomer probleemloos 35 graden wordt en zie dan je baden maar eens op 20 graden te krijgen en vooral te houden. Maak je dus over de temperatuur van je papierontwikkelaar niet al te veel zorgen en over je stop en fix nog veel minder. Neem desnoods de proef op de som en druk een zelfde foto af aan het begin en het eind van je sessie op een zelfde wijze. Vermoedelijk zie je geen verschil.

Huub

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by vaesjhsw
    Afdrukken kun je prima in een bak met water verzamelen totdat je gaat spoelen. Een uur of twee is echt geen probleem, ook nog nooit problemen mee gehad.
    Ik moet je dat toch afraden afgezien van het feit dat water aan de zijkanten het papier binnendringt is ook nog de fixeer in ruime mate aanwezig in de emulsie laag. Op de eerste plaats bestaat er een kans dat je witten aangevreten worden maar ook dat het fixeer omgezet wordt in zouten die niet oplosbaar meer zijn in water. Met alle kans dat je de houdbaarheid van de foto's ernstig kan beperken.

Je kunt PE papier best even laten liggen maar beter is het om papier zo snel mogelijk chemicalien vrij maken.

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin