Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,829   Posts: 1,582,163   Online: 1028

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 22

Shooter
    35mm

Eerste ervaringen met vergroten..need some help

Wat is dat leuk zeg alle aandacht besteden aan je foto's en na een tijdje prachtige afdrukken hebben op kentmere 18 X 24 papier. Het vergroten heeft ook effect op de manier hoe ik fotografeer merk ik nu meer en meer.

Maar goed, een aantal dingen waar ik mee zit, misschien kunnen jullie mij helpen.

- Stof, ik laat mn rolletjes bij de hema ontwikkelen, ik weet niet of het aan hun ligt maar ze barsten van de stofdeeltjes. Ik heb een anti statisch doekje en zo'n bus met lucht....hoe krijgen jullie het negatief goed schoon?

-Workflow, ik heb mn vergroter op mijn bureau gezet en de ontwikkelbakken op de planken van een kast rechts van me. Op het moment dat ik het belichte papier in de ontwikkelaar doe, kan ik dan al weer opnieuw een nieuwe negatief gaan vergroten?. Nu wacht ik netjes 2 min...45 sec en pas als hij in de fixeer ligt ga ik verder...kan dit sneller?

- Spoelen, hoe lang kan het papier in het water spoelen?

- Belichtingstijd, meestal gebruik ik f11 en hij is al belicht in 4,5 sec. Doordrukken ed is echt lastig zo...is dit normaal? (focomat 1c met focotar lens)

- Met de focomat krijg je zo'n mooi zwart randje om je foto...maar bij sommige negatieven lukt het maar niet. Zwarte rand te dik aan de ene kant en helemaal afwezig aan bvb de andere kant..tips?

Alvast bedankt, zou geweldig zijn als jullie wat oplossingen kunnen geven.

Groet,

Jeroen
    No photographer is as good as the simplest camera....Edward Steichen...

Shooter
    Multi Format
    Wat is dat leuk zeg alle aandacht besteden aan je foto's en na een tijdje prachtige afdrukken hebben op kentmere 18 X 24 papier. Het vergroten heeft ook effect op de manier hoe ik fotografeer merk ik nu meer en meer.

Leuk he :-)

-Workflow, ik heb mn vergroter op mijn bureau gezet en de ontwikkelbakken op de planken van een kast rechts van me. Op het moment dat ik het belichte papier in de ontwikkelaar doe, kan ik dan al weer opnieuw een nieuwe negatief gaan vergroten?. Nu wacht ik netjes 2 min...45 sec en pas als hij in de fixeer ligt ga ik verder...kan dit sneller?

Terwijl je print ontwikkelt en gestopt wordt, mag je enkel veilig DOKA licht gebruiken.
    Ik wacht zo'n 15" nadat een print in de fixeer ligt alvorens het evaluatielicht aan te steken.

- Spoelen, hoe lang kan het papier in het water spoelen?

RC papier heeft niet lang nodig. Anderhalve minuut in stromend water is voldoende.
    Laat het desnoods spoelen tot een week erna maar dan loop je het risico dat het delamineert.

G

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    - Stof, ik laat mn rolletjes bij de hema ontwikkelen.
    # Zelf ontwikkelen en een blaasbalgje gebruiken voor stofjes... perslucht werkt voor mij niet omdat er soms wat "vloeibare lucht" mee de spuitmond uitkomt.

- Kan dit sneller?
    # Papier is pas ongevoelig voor licht als het gefixeerd is, dus nee dat kan officieel niet... al is het licht van een vergroter zeker als ie verder weg staat niet. Maar relax man... als je snelheid wil, koop dan een digitale camera ;-). Ik zie je nog niet het volgende negatief uitzoeken (in 't donker), stofvrij maken, goed positioneren, etc, in 2.45 minuten.

- Hoe lang kan het papier in het water spoelen?
    # PE hoeft niet lang gespoeld te worden; een goede bekende van me laat het wel eens dagen in een bak water liggen en - hoewel het de randen niet ten goede komt - gaat het wel.

- Belichtingstijd, meestal gebruik ik f11 en hij is al belicht in 4,5 sec. Doordrukken ed is echt lastig zo...is dit normaal? (focomat 1c met focotar lens)
    # Kentmere is erg gevoelig voor licht (320 ASA)... ik heb hetzelfde probleem als ik wat kleinere afdrukken maak. Mijn oplossing: ND-filter voor op het vergrotingsobjectief gekocht.

- Met de focomat krijg je zo'n mooi zwart randje om je foto...maar bij sommige negatieven lukt het maar niet. Zwarte rand te dik aan de ene kant en helemaal afwezig aan bvb de andere kant..tips?
    # Ik ken de focomat V35 alleen... daar is het een kwestie van het negatief goed in het midden leggen...

Gegroet,
    Jeroen G[/QUOTE]

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Schokker
    zo'n bus met lucht....hoe krijgen jullie het negatief goed schoon?
    met een droog zeemvel...

Eerst alle belichtingen maken en in het donker bewaren en dan in bulk ontwikkelen stoppen fixen.

M.

Groet,

Jeroen
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    -Workflow, ik heb mn vergroter op mijn bureau gezet en de ontwikkelbakken op de planken van een kast rechts van me. Op het moment dat ik het belichte papier in de ontwikkelaar doe, kan ik dan al weer opnieuw een nieuwe negatief gaan vergroten?. Nu wacht ik netjes 2 min...45 sec en pas als hij in de fixeer ligt ga ik verder...kan dit sneller?Jeroen
    Waarom zo'n haast??? Besteed zorg aan elke print. Pas als deze na volle tevredenheid is en de praktijk leert dat de 1e print niet per definitie de beste hoeft te zijn, verwissel je het negatief voor een nieuwe. Stel als dat al gedaan zou hebben en de te ontwikkelen print is niet naar je zin kun je de gehele instelling weer opnieuw maken. Let wel je bent met een "kunstwerkje" bezig. Als je massa wilt produceren dan is de tip van Marc aan te bevelen.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Haast? Hoe kan ik nou haast hebben met Bob Marley in mn cd speler tijdens het vergroten. nee haast heb ik zeker niet, dat vind ik juist het mooie van in de doka werken dat je helemaal tot rust komt. Ik was alleen benieuwd of ik niet erg omslagtig bezig was. En kunstwerkjes..idd, zit nu op mn werk..ja zo laat, en heb naast me de afdrukken van gister liggen...echt geweldig.

Al mn vragen zijn beantwoord, alleen wat is een zeemvel...of is dit een domme vraag.

Spoelen is duidelijk, belichtingstijd, en dat zwarte randje, ik denk gewoon dat het niet altijd lukt. Ik laat nu eerst een witte rand van ongeveer 1,5 cm over en dan dat zwarte randje...wow ik vind het echt tof. Nu snap ik ook al die photoshop dingen die dat proberen na te bootsen..helaas its not the real thing.

Heb nog veel te leren maar morgen sta ik weer in mn doka!

Shooter
    Multi Format
    Al mn vragen zijn beantwoord, alleen wat is een zeemvel...of is dit een domme vraag.
    Dat zal de Vlaamse en/of Zuidnederlandse naam zijn voor een herte-leren doek. Soepel en vochtabsorberend. Je vindt het bij de schoonmaakafdeling van je supermarkt. Het ziet er een beetje gelig of licht beige uit.
    Zorg dat je een natuurlijk exemplaar hebt en geen synthetisch.

G

Shooter
    35mm
    ahh ok, ik ga maar eens kijken of ik zon doek kan vinden. Ik hoorde van iemand op mijn werk dat zo'n ant-statische doek die ik heb gebruikt alleen maar meer stof veroorzaakt.

Groet!

Jeroen

Shooter
    35mm
    Gewoon naar een zeem vragen in de supermarkt, men gebruikt dat ook vaak voor de ramen samen met een wisser.

Verder is het zo dat je het spoelen van PE papier absoluut niet te lang moet doen!
    1 minuut bij 20 graden is al voldoende.
    Ga je te lang spoelen dan kunnen de witten worden aangevreten.
    En er bestaat een kans dat de emulsie zelfs loslaat van het papier.
    PE papier bestaat uit 2 kunstof lagen 'Polyetheleen' en daartussen zit gewoon papier. Vanzelfsprekend is op 1 kunstoflaag de emulsie gegoten. Enkel de emulsie op de kunstoflaag hoeft uitgespoeld te worden. Daarom is PE papier uitermate geschikt voor doorloopmachines.

Wanneer je het papier te lang spoelt dan dringt de vloeistof in de randen te ver het papier in en op de duur kunnen de randen 'loslaten'. Ook chemicaliŽn e.d. dringen het papier in via de randen tijdens het baden. Dat laatste krijg je met spoelen er nimmer uit.
    Het is dan ook raadzaam om na het drogen de zijden af te snijden, dit voor een langere houdbaarheid en mooi blijven van het PE papier.

Shooter
    35mm
    Ok dus toch niet te lang in de wasbak houden. Om de fotos te spoelen moet ik namelijk door de gang naar de badkamer lopen. Als ik ze er nou een tijdje kan laten inliggen zou dat makkelijker zijn. Kentmere vc satijn papier gebruik ik.

...is echt mooi trouwens Iedereen op mn werk hier van wow wat is dat joh, ah ja je ziet meteen dat het analoog is, wat een sfeer ;-)

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin