Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,971   Posts: 1,558,570   Online: 1118

Page 3 of 6 FirstFirst 123456 LastLast
Results 21 to 30 of 56

Shooter
    4x5 Format
    Het is dé oplossing...
    Van welk probleem eigenlijk ?
    Ik zie 't meer als een manier om er te komen. En gelukkig leiden er vele na Rome.
    Zelf kan ik er weinig mee. 't staat voor me gevoel teveel tussen mijn interpretatie en de print. Als de film curve recht zou zijn.....

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Mee eens. Correct gebruikt is het hoogstens een techniek. Ik weet zeker dat je zonder splitgrade ook een goede contrastbeheersing kan hebben. Ik zie alleen als voordeel dat je in een specifieke gradatie kan doordrukken of tegenhouden, maar dat kan tijdens het conventionele afdrukken ook. Ik zat wel te watertanden van de apparatuur van HKA, die een Heiland heeft. Maar dat is een ander facet...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik zie 't meer als een manier om er te komen. En gelukkig leiden er vele na Rome.
    Zelf kan ik er weinig mee. 't staat voor me gevoel teveel tussen mijn interpretatie en de print. Als de film curve recht zou zijn.....
    Voor recht op neer negatieven heb je aan een vaste gradatie #2 genoeg. Zodra je subtiele aanpassingen cq wijzigingen wilt doorvoeren in de print komen echt de voordelen van de SplitGrade methode om de hoek kijken. De controle die je hebt over de "highlights en shadows" geeft zo'n groot gevoel van comfort dat het een uitdaging is om ermee aan het werk te gaan. Verslafend dus...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Voor recht op neer negatieven heb je aan een vaste gradatie #2 genoeg. Zodra je subtiele aanpassingen cq wijzigingen wilt doorvoeren in de print komen echt de voordelen van de SplitGrade methode om de hoek kijken.
    Met deze opmerking lijk je te suggereren dat zonder splitgrad er niet op andere gradaties dan 2 gedrukt kan worden, dit kan je toch niet bedoelen ?

Shooter
    Multi Format
    Met deze opmerking lijk je te suggereren dat zonder splitgrad er niet op andere gradaties dan 2 gedrukt kan worden, dit kan je toch niet bedoelen ?
    Harry bedoelt uiteraard dat een zogenaamd goed negatief zonder problemen op gradatie 2 moet kunnen afgedrukt worden.
    Dit stamt (dacht ik) nog uit de tijd van voor het multigrade papier, maar het is wel een goed streefdoel, ook al gaat dit niet op voor alle situaties.

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik bedoel precies wat Geert uitlegd wat ik bedoel!
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Ik bedoel precies wat Geert uitlegd wat ik bedoel!
    Great minds think alike

Oops, het stinkt hier naar stoef lol.

G

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format

goede handleiding

Ik heb ergens ooit eens een goede handleiding gevonden voor splitgrade.
    Waar weet ik niet, maar ik heb het bestand bijgevoegd.
    (Ik hoop overigens dat dat lukt )

áDieu,
    Johan
    Attached Files

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by WITZ View Post
    ... Waar weet ik niet ...
    http://www.darkroomagic.com/

Het is een hoofdstuk uit

Overigens: van harte aanbevolen voor de enigszins gevorderde dokawerker. Eén van de beste boeken op dit gebied, naar mijn mening.
    Last edited by Merlin; 01-21-2008 at 11:56 AM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    http://www.darkroomagic.com/

Het is een hoofdstuk uit

Overigens: van harte aanbevolen voor de enigszins gevorderde dokawerker. Eén van de beste boeken op dit gebied, naar mijn mening.
    Het boek is mij onbekend, maar ik heb de website bekeken. Ik weet niet of de fotos op die web site een voorbeeld voor iets moeten zijn op het gebied van printen. Maar dan ben ik wel teleugesteld. Het kan zijn dat je de fotos niet op internet moet bekijken, maar volgens mij is de tonale mid range uitgerekt ten koste van de hoge lichten en de diepe schaduwen. De printing latitude is gewoon laag gehouden in deze drukken. Je moet er maar van houden.
    Ik neem niet aan dat dat wat met split grade te doen heeft. Met splitgrade vervorm je de HD curve van het papier. Daarbij wordt de printing latitude beinvloed; het is echter geen doel van splitgrade om de latitude te beinvloeden..
    Ik prefereer geen splitgrade . De verandering van de printing latitude lijkt mij te onaanvoelbaar (verandering van teveel parameters). Daarom prefereer ik een continue verandering van bijv. een magentafiltratie. Je kunt aanvoelen hoeveel printing latitude je ruilt voor contrast. Het is vergelijkbaar met de verandering van je ontwikkelaar bij vast gradatiepapier.
    Split grade kan wel handig zijn als 'reddingsmiddel'.

Jed

Page 3 of 6 FirstFirst 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin