Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 75,803   Posts: 1,671,689   Online: 995

Page 4 of 6 FirstFirst 123456 LastLast
Results 31 to 40 of 56

Shooter
    Medium Format
    Way Beyond Monochrome is één van de beste recente doka boeken van de laatste jaren. Zonder meer aanbevolen!

http://www.fotohuisrovo.nl/documenta...dePrinting.pdf

(Met de groeten van Ralf)

Voor de Split Grade kun je de handleiding nog eens raadplegen. Een geweldig systeem welke binnenkort ook weer een nieuwe software upgrade (Foma) gaat krijgen.
    http://www.fotohuisrovo.nl/documenta...3_Englisch.pdf

Sinds heel kort ook met cold light LED light source verkrijgbaar:
    http://www.fotohuisrovo.nl/documenta..._Coldlight.pdf
    http://www.fotohuisrovo.nl/documenta...Prospekt_D.pdf

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Fotohuis View Post
    Way Beyond Monochrome is één van de beste recente doka boeken van de laatste jaren. Zonder meer aanbevolen!
    ..onderschrijf ik zonder meer! Gedegen interessante informatie, misschien wat te zware kost voor de beginner. Ik heb een aantal drukken van Ralph en naar mijn mening zijn ze technisch perfect. Inhoudelijk vindt ik ze wat minder interessant, smaken verschillen uiteraard. (om een idee te krijgen zie http://www.darkroomagic.com/ ) ik heb niets tegen blote dames, maar het is al zo vaak gedaan (ik weet het, geen goed argument) het voegt niets toe. Niet dat mijn werk dat wel doet, trouwens...., maar ik publiseer niet....

Groet,

Cor

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Het kan zijn dat je de fotos niet op internet moet bekijken.
    Een zeer kleine afbeelding op 72dpi is geen maat voor welke foto dan ook. Dus idd nooit te beoordelen op een beeldscherm.
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Split grade kan wel handig zijn als 'reddingsmiddel'.
    Mijn idee, het is IMO heel zelden goed bruikbaar. Net als pre-flashen, dat gebruik je ook niet elke keer. Ach, het is net een schuur vol gereedschap, voor elke klus heb je wel wat. Het is alleen zaak om het juiste gereedschap in te zetten voor de klus die je moet doen.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Jaap,
    daar ben ik, zoals jij zeker zult begrijpen, het niet mee eens...
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Werp me een handschoen op...

Harry, dat zou ik ook zeggen als ik een Heiland SplitGrade had. Maar ik moet het helaas met inferieure apparatuur doen. En dan is SplitGrade meer werk, omslachtiger en zie je dat je hetzelfde resultaat -alhoewel langzamer- kan krijgen zonder SplitGrade. Sterker nog, SplitGrade maakt je lui. (Je hebt de super krachtige klopboor ontdekt, en dus boor je alle gaatjes er mee, ook in gipsplaat...?)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Het lijkt me duidelijk; de stellingen zijn betrokken, de handschoen geworpen, dit moet een duel worden.
    1 negatief uitzoeken en dan met de beide technieken een print maken en op een kroegmeeting de beide prints tonen, zou ik zeggen. ;-)

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Maar ik moet het helaas met inferieure apparatuur doen.
    Waarom zou datgene waarmee je werkt inferieure apparatuur zijn? Ik ben het in hoge mate met je eens, sommige zaken en technieken kunnen handig zijn in bepaalde situaties, maar laat je niet verleiden tot nodeloos dure aankopen of procedures als je ze niet echt nodig hebt.

Persoonlijk werk ik grotendeels op "guts feeling". Als de eerste resultaten bij een bepaalde grade niet helemaal naar de zin zijn, wijzig ik mijn handelingen aan de hand daarvan. Wat dan precies de oplossing is, ligt bij mij niet echt vast...

Je kunt je ook verliezen in de techniek, en daarmee het kind met het badwater wegspoelen. Ik heb eens een fotografiedocent horen zeggen dat de meeste van de mensen die alles wisten van fotografische techniek (zone systeem, allerlei recepten en formules), bijna zonder uitzondering de slechtste foto's maakten...

Ik denk dat in die uitspraak een kern van waarheid zit :o

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Harry, dat zou ik ook zeggen als ik een Heiland SplitGrade had. Maar ik moet het helaas met inferieure apparatuur doen. En dan is SplitGrade meer werk, omslachtiger en zie je dat je hetzelfde resultaat -alhoewel langzamer- kan krijgen zonder SplitGrade. Sterker nog, SplitGrade maakt je lui. (Je hebt de super krachtige klopboor ontdekt, en dus boor je alle gaatjes er mee, ook in gipsplaat...?)
    Ondanks je inferieure apparatuur maak je toch best heel goede foto's.
    Blijf dat vooral doen en wat belangrijker is jij beleeft er op jouw manier vreugde aan en ik op de mijne en het eindresultaat telt met of zonder super krachtige turbo XL aangedreven klop/zuig boormachine. Mijn machine heeft me wel snel veel geleerd op het gebied van materiaalkennis (lees variabel contrastpapieren).
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Hallo iedereen,
    Ik ben het zeker eens met de uitspraak dat de mensen die alles kennen van de techniek, zone systeem, meet technieken… vaak (ik durf niet te zeggen altijd) slechte fotoos maken. Zelf probeer ik me te verdiepen in het zone systeem voor toepassing op kleinbeeld en probeer ik graag de oude, betaalbare tweedehands meetsystemen uit. (ik ben niet rijk genoeg voor een heiland split meter :-) ) Of ik lees vaak bij over vanalles en nog wat van technische snufjes… met als gevolg: ik steek meer tijd in internet en denken over meetafwijkingen, anders dan standaard lichtsituaties, soorten film, soorten ontwikkelaar, soorten flitsers… dan dat ik ONTWIKKEL EN AFDRUK. Nu ik terug een beetje meer doka werk probeer te doen komen ook de betere fotoos terug. En ik hou wel rekening met het zone systeem en met de beperkingen van mijn lenzen en film maar ik neem het niet zo nauw meer of ik trek liever een foto meer dan dat ik twijfel en geen foto neem.
    MAAR, split grade printing gaat voor mij persoonlijk toch nog sneller en eenvoudiger om tot een acceptabele start print te komen dan met de filters, vooral mijn hoge lichten gaan erop vooruit, ik heb terug wolken in mijn afdrukken :-)
    Met twee teststrookjes (elk 5 versch tijden 1*Yellow 1*Magenta) en f-stop timing heb ik een mooie begin afdruk. Vroeger had ik daar duidelijk meer tijd en papier voor nodig.
    Dus ik ben het niet eens dat die techniek je lui maakt, het helpt maar jij maakt toch een afdruk naar je eigen smaak en zin en niet een of ander toestel. Het geeft je een mooi begin punt maar pas dan kan je je eigen ‘touch’ toevoegen.
    Voor mij was de ontdekking van split grade printing een ware revelatie in de doka :-)

Groetjes,

Tom

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by tiseenderwieditzegtofschrijft
    ... de uitspraak dat de mensen die alles kennen van de techniek, zone systeem, meet technieken… vaak (ik durf niet te zeggen altijd) slechte fotoos maken.
    Ik vind dit een grove en onterechte veralgemening.
    Fotografie is een zodanig persoonlijke belevenis dat niemand het recht heeft om te zeggen dat andermans werk slecht is.

Hebben jullie ooit al in de omgekeerde richting gekeken?

Groeten,
    Geert

Page 4 of 6 FirstFirst 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin