Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,956   Posts: 1,522,842   Online: 1021

Page 5 of 6 FirstFirst 123456 LastLast
Results 41 to 50 of 56

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Hebben jullie ooit al in de omgekeerde richting gekeken?
    Geert,
    Neen, ik heb niet de neiging om mijn werk ondersteboven op te hangen :-)

ik wil hier niemand mee op zijn tenen trappen. echt niet... Ik merk alleen op bij mezelf dat als ik erg veel bezig ben met techniek, belichting, films, ontwikkelaars... mijn spontane, goeie fotoos een pak minder worden. Dan komt "techniek" op de eerste plaats en het "beeld" op de tweede mijn en dat zou (vind ik) niet mogen.
    En neen, er zijn geen "slechte" fotoos, alleen fotoos die ik persoonlijk minder goed vind. MAAR, van die fotoos leer ik meer dan van een foto waar ik alleen meer kan van zeggen 'die vind ik goed.'
    Iedereen heeft zijn eigen manier van werken, zijn eigen stijl en zijn eigen manier van kijken. Er zijn geen slechte fotoos. Er zijn alleen veel stijlen en smaken en die durven van mens tot mens al eens te verschillen (gelukkig maar)
    Uiteindelijk ben JIJ het die moet tevreden zijn met het werk dat je aflevert. Als jij het een mooie foto vind vergroot hem dan en hang hem op!!!! (Daar dienen die groot formaat papieren voor:-)
    Maar ik vind wel dat iedereen zijn eigen mening mag hebben en zijn (liefst opbouwende of informerende) kritiek mag hebben en/of geven.

groetjes,

Tom

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Geert: dito wat Tom zegt. Ook ik wou zeker niet generaliseren. Er zijn mensen die alles van techniek weten en ook schitterende foto's maken. Daarnaast verdiep ook ik mij in techniek, maar ik probeer wel het fotograferen en afdrukken op de eerste plaats te laten staan.

Over "slechte" foto's. Ik ben het met je eens dat het concept "slecht" zo subjectief als wat is, en een waardeloze kwalificatie voor een foto. Toch is het wel zo dat er een duidelijke gemene deler is over wat mensen aan een bepaalde foto beter vinden kunnen, en wat als goed wordt ervaren voor een foto. In 2004 heb ik een jaartje op Fotoacademie Amsterdam rond gelopen, en daar moest je ook elkaars werk door de mangel halen zo gezegd, dat leverde over het algemeen toch wel vergelijkbare *mogelijke* "verbeterpunten" op. Wat dus niet wil zeggen dat een fotograaf niet de creatieve vrijheid heeft om daar schijt aan te hebben.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik ben het zeker eens met de uitspraak dat de mensen die alles kennen van de techniek, zone systeem, meet techniekenů vaak (ik durf niet te zeggen altijd) slechte fotoos maken.
    Gelukkig!
    Nu hoor ik toch nog ergens bij nl bij degenen die veel over de achtergronden van de fotografie weten en slechte foto's maken. Dat "hokje" past mij wel... :rolleyes:
    Maar een ding kun je me niet ontnemen en dat is de ontzaggelijke lol die ik er op mijn manier aan beleef.
    harry

Release, the best you can do...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Er zijn mensen die alles van techniek weten en ook schitterende foto's maken. Daarnaast verdiep ook ik mij in techniek, maar ik probeer wel het fotograferen en afdrukken op de eerste plaats te laten staan.
    Er zijn ˇˇk mensen die niets van techniek weten en ˇˇk nog slechte foto's maken. Alleen kunnen zij niet duiden waar het probleem zit... daarvoor heb je iemand nodig die iets van techniek weet.
    Als je iets van techniek weet dan pas je dat als een automatisme toe. In de leerfase kan je vormgeving er wel eens onder lijden maar daarna denk je er niet eens meer over na pas je het blindelings toe.
    Denk daar maar eens over na...:o
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    In de leerfase kan je vormgeving er wel eens onder lijden maar daarna denk je er niet eens meer over na pas je het blindelings toe.
    Denk daar maar eens over na...:o
    En dat kan ik als klassiek geschoold (ex-)professioneel muzikant alleen maar beamen.
    Techniek, training en achtergrond zijn daar niet alleen belangrijk, maar ook broodnodig om tot een goede uitvoering te komen.

G

Shooter
    4x5 Format
    Er zijn ˇˇk mensen die niets van techniek weten en ˇˇk nog slechte foto's maken.
    Ik teken voor deze groep. Dat scheelt een hoop ongemak, waardoor ik lol blijf houden in 't rondzwaaien met mijn kamera.

daarnaast heb ik last van G.A.S. Dat maakt me tot 't ergste soort.....

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Het lijkt me duidelijk; de stellingen zijn betrokken, de handschoen geworpen, dit moet een duel worden.
    1 negatief uitzoeken en dan met de beide technieken een print maken en op een kroegmeeting de beide prints tonen, zou ik zeggen. ;-)
    Een interessant idee. Als je echter de vergelijkings formule gaat opstellen, hoe moet die dan luiden?
    Mag gegradeerd papier in de vergelijking worden toegelaten? Zo ja, dan is de winnaar al gauw bekend,als het gaat om warmtonige chloor papieren. Kwalitatief goede variabel contrast warmtoon papieren zijn moeilijk te vinden en met het verdwijnen van polywarmtone van Forte is het al heel moeilijk. Hier is het gegradeerde papier toonaangevend.

Is een goed drukbaar negatief toegelaten? Als dat toegelaten is, wat is de zin dan van split grade, zeker als gegradeerd papier is toegelaten.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    En dat kan ik als klassiek geschoold (ex-)professioneel muzikant alleen maar beamen.
    Techniek, training en achtergrond zijn daar niet alleen belangrijk, maar ook broodnodig om tot een goede uitvoering te komen.

G
    In de meeste takken van kunst, is de techniek onontbeerlijk. Maar je visie is uiteindelijk het belangrijkst. De techniek moet zo zijn, dat die techniek niet meer opvalt. Het moet je visie onopvallend steunen.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik vind dit een grove en onterechte veralgemening.
    Fotografie is een zodanig persoonlijke belevenis dat niemand het recht heeft om te zeggen dat andermans werk slecht is.

Groeten,
    Geert
    Mijn vrouw weet niets van techniek, maar als ik een hassy in haar handen stop dan maakt ze wel een schitterende compositie.

Het belangrijkste bij fotografie is een good oog voor detail, creativiteit en gevoel voor compositie.
    Techniek is te leren uit boeken.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Mijn vrouw weet niets van techniek, maar als ik een hassy in haar handen stop dan maakt ze wel een schitterende compositie.
    Een Hasselblad is gewoon een camera voor vrouwen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Page 5 of 6 FirstFirst 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin