Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,943   Posts: 1,557,707   Online: 1239

Page 1 of 6 123456 LastLast
Results 1 to 10 of 56
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Prachtige techniek - splitgrade

Daarnet eens gekeken naar de eerste, manuele split-grade afdrukjes van gisteren die droog zijn. Prachtige techniek.
    Ik vraag me eigenlijk nog af waarom ik die andere contrastfilters nog liggen heb... (grapje)

Voorlopig nog geen doordrukken en tegenhouden geprobeerd, dat lijkt me namelijk wat moeilijker, met het contrast...
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Pieter,
    je gaat hier op je kop krijgen ;-) Er zijn boze tongen die beweren dat je hetzelfde resultaat kan bereiken met enkel het gebruik van gradatiefilters.
    Hou de tussenliggende gradatiefilters voorlopig maar.

Doordrukken en tegenhouden zou net wél gemakkelijker zijn met splitgrade.

Het verrijken van je techniek doet je wel nadenken over wat je nu eigenlijk allemaal aan het uitspoken bent bij het maken van een afdruk. Dat is op zijn minst een goede zaak.

Enne, splitgrade, ik gebruik het ook regelmatig maar niet de volle 100% van de tijd.

G

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by PieterB
    Daarnet eens gekeken naar de eerste, manuele split-grade afdrukjes van gisteren die droog zijn. Prachtige techniek.
    Ik vraag me eigenlijk nog af waarom ik die andere contrastfilters nog liggen heb... (grapje)

Voorlopig nog geen doordrukken en tegenhouden geprobeerd, dat lijkt me namelijk wat moeilijker, met het contrast...
    Multicontrast papier bevat twee emulsies, eentje met een harde en eentje met een zachte gradatie.

Met splitgrade spreek je de twee emulsies afzonderlijk aan, de verhouding (in tijd) tussen beide belichtingen bepaald het contrast, de totale duur van de belichtingen de overall dichtheid van de afdruk.

Je kan dit echter ook met 1 belichting door het filter van gradatie x te gebruiken, dit filter zorgt namelijk voor de verhouding in het aanspreken van de zachte en harde emulsie zodat gradatie x ontstaat. De overall dichtheid wordt nu steeds bepaald door de totale duur van de belichting.

Met splitgrade kun je wel afstappen van de vaste stappen van de filters en dus ipv in stappen van 1/2 gradaties er ook tussenin gaan zitten, je kunt dus nog beter fine-tunen.

Met splitgrade kun je geen 'wonderlijke' eigenschappen aan de emulsie ontlokken zoals beter doortekende highlights of meer contrast in de schaduwpartijen tov de enkele belichting.

Variabel contrast papier stelt je wel in staat om door te drukken en een andere gradatie te gebruiken, dit is dus niet zozeer een profijt van splitgrade belichten maar van het feit dat er twee emulsies in VC papier zit.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Multicontrast papier bevat twee emulsies, eentje met een harde en eentje met een zachte gradatie.
    Eigenlijk zijn het twee lagen, die elk meer gevoelig zijn voor een andere frequentie van het licht. Wat ook een rol speelt is dat eerst met het blauw filter wordt belicht, waardoor er een soort voorbelichting optreedt in de lichte partijen. Hierdoor kan de doortekening van die lichte partijen verbeteren.

Ben

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Huib
    Punt 1: Met splitgrade kun je wel afstappen van de vaste stappen van de filters en dus ipv in stappen van 1/2 gradaties er ook tussenin gaan zitten, je kunt dus nog beter fine-tunen.

Punt 2: Met splitgrade kun je geen 'wonderlijke' eigenschappen aan de emulsie ontlokken zoals beter doortekende highlights of meer contrast in de schaduwpartijen tov de enkele belichting.
    Huib,
    Toch even een reactie op je stelling als hierboven.
    Ad punt 1; bij SplitGrade is het ook mogelijk om op 1/10 graad te gaan zitten. Dus nog nauwkeuriger dan de ½ stappen waarover je het hebt.

Ad punt 2; hier sla je de plank mijns inziens helemaal mis want het sterke punt bij SplitGrade is nl. de mogelijkheid om de zeer brede toonscala in de highlights te tonen aangzien je die perfect kan aansturen. Vervolgens worden de tere highlights niet beïnvloed door de belichting met het harde filter. Bij het belichten met het harde filter werken de highlights (in het negatief) "juist" als een soort masker en blijven deze onaangetast. Het is wel zaak om, als je goed gebruik wilt maken van deze techniek, je de highlights iets zwaarder "zet". Je zou het eens moeten proberen. Je zult verbaast staan.
    harry

Release, the best you can do...

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Beste Harry,

ad punt 1: je leest mijn opmerking niet goed, ik schrijf hetzelfde als jij opmerkt: met splitgrade kun je ook tussen de gradaties van de vaste filters gaan zitten, dus ook op gradatie 3.14159 :-) als je wilt.

ad punt 2: ik kan de wetenschappelijke onderbouwing niet 1-2-3 meer vinden op het web, maar het kwam als ik mij niet vergis uit de hoek van masterprinter Ctein die alles heeft nagemeten nagezocht en dat door anderen is bevestigd.

Splitgrade is mij niet onbekend, mijn eerste ervaringen waren identiek aan die van jullie!!!!!!, echter nadere beschouwing leerde dat ik bij splitgrade gewoon met meer contrast afdrukte en dat toen ik bij de enkelvoudige belichting.

Het is volgens mij allemaal pschologie: je zit in de doka te zwoegen op een afdruk, je draait aan de contrast filters maar een stemmetje in je hoofd verteld je dat opkrikken naar gradatie vier 'niet kan' want dan is er eigenlijk iets mis....

Het voordeel van splitgrade is dat je door de twee seperate belichtingen niet echt direct weet op welk contrast je zit af te drukken. Hierdoor veel meer je gevoel dan je verstand zijn werk laat doen bij het beoordelen van de test strips!!!

Splitgrade heeft er bij mij voor gezorgt om gewoon film langer te ontwikkelen en wat minder 'schuldgevoelens' over te houden aan het opdraaien van het contrast om een lekkere print te krijgen.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Wil toch nog even bevestigen dat met splitgrade perfect de highlights te beheersen zijn, ik merk het nogmaals op een aantal prints, ook al ken ik de techniek nog maar pas...
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by PieterB
    Wil toch nog even bevestigen dat met splitgrade perfect de highlights te beheersen zijn, ik merk het nogmaals op een aantal prints, ook al ken ik de techniek nog maar pas...
    Dit komt mi. dat je je papier automatisch mee 'preflashed'. Ik zie de meerwaarde van de splitgrade techniek idd. door het efficient toepassen van lokale contrasten.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Huib
    Beste Harry,

ad punt 1: je leest mijn opmerking niet goed, ik schrijf hetzelfde als jij opmerkt: met splitgrade kun je ook tussen de gradaties van de vaste filters gaan zitten, dus ook op gradatie 3.14159 :-) als je wilt.

ad punt 2: ik kan de wetenschappelijke onderbouwing niet 1-2-3 meer vinden op het web, maar het kwam als ik mij niet vergis uit de hoek van masterprinter Ctein die alles heeft nagemeten nagezocht en dat door anderen is bevestigd.

Splitgrade is mij niet onbekend, mijn eerste ervaringen waren identiek aan die van jullie!!!!!!, echter nadere beschouwing leerde dat ik bij splitgrade gewoon met meer contrast afdrukte en dat toen ik bij de enkelvoudige belichting.

Het is volgens mij allemaal pschologie: je zit in de doka te zwoegen op een afdruk, je draait aan de contrast filters maar een stemmetje in je hoofd verteld je dat opkrikken naar gradatie vier 'niet kan' want dan is er eigenlijk iets mis....

Het voordeel van splitgrade is dat je door de twee seperate belichtingen niet echt direct weet op welk contrast je zit af te drukken. Hierdoor veel meer je gevoel dan je verstand zijn werk laat doen bij het beoordelen van de test strips!!!

Splitgrade heeft er bij mij voor gezorgt om gewoon film langer te ontwikkelen en wat minder 'schuldgevoelens' over te houden aan het opdraaien van het contrast om een lekkere print te krijgen.
    Huib,
    je hebt gelijk ik heb je verhaal veel te slordig gelezen. In dat opzicht zijn we het over een aantal zaken al weer eens.

Naast Ctein zijn er ook, o.a. Les Mclean, die anders beweren en dus zal het wel zo zijn dat de waarheid ergens in het midden ligt.
    Als ik mijn eigen tests neem waarbij ik hetzelfde negatief op de "oude" en de SG manier heb afgedrukt en deze vergelijk zie ik wel meer detaillering in de highlights terwijl de contrastomvang hetzelfde is gebleven. Of dat nou alleen maar op verbeelding berust denk ik niet. Schuldgevoelens als het gaat om meer filter te geven heb ik nooit gehad. Geduld en een grote papierafvalbak zijn daar goed voor.
    harry

Release, the best you can do...

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Met grote belangstelling heb ik het fenomeen "splitgrade"gelezen,ik ben nu sinds 20 jaar weer begonnen met fotografie,ik heb dus een belangrijk deel gemist,waar onder ook dit,zou iemand mij uit willen leggen,wat dit is,en wat dit inhoud,de bedoeling ervan,want nu ontgaat het me,

Ruud.

Page 1 of 6 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin