Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,701   Posts: 1,482,635   Online: 781

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14
    kad
    kad is offline

Shooter
    35mm

niet tevreden van mijn (thuis) vergrotingen

Hallo iedereen,

Ik ben niet echt tevreden van de afdrukken die ik thuis maak en heb eigenlijk 2 problemen:

• in de hoeken van mijn foto (druk af op 18x24, Ilford multigrade RC) heb ik last van witte puntjes/vlekjes. In 1 hoek is het ook erger dan in de andere hoeken. Het valt vooral op in effen vlakken (bv lucht)
    • ik heb vrij dikwijls dat de zwarting niet volledig is. Ik gebruik Amaloco (AM8008), verdund 1+9 en ontwikkel 1,5min (90sec) bij 20°C.

Ivm het eerste probleem vermoed ik dat het vergroterobjectief de fouten (witte puntjes/vlekjes) veroorzaakt. Ik maak ook afdrukken op school, en met zelfde negatieven heb ik het probleem daar niet. Het is ook geen stof, daar ben ik vrij zeker van. Het patroon van witte vlekjes is op elke afdruk min of meer gelijk.

Heeft iemand ooit zelfde probleem gehad?

Het tweede probleem kan liggen aan de ontwikkeltijd, temperatuur of product. De omgevingstemperatuur is ongeveer 20 graden in de ruimte waar ik de vergrotingen maak (kan 1 graad schelen). Ik maak dikwijls 1 avond in de week afdrukken, en dan pas terug de volgende week of zelfs pas na 2/3 weken. Ik bewaar mijn ontwikkelaar/stop/fix in pet-flessen waar ik lucht uitlaat met Tetenal spray. Meestal hoor ik nog een sissend geluid als ik de flessen de volgende weken open.

Gebruiken jullie langere ontwikkeltijden met Amaloco?
    Kan de ontwikkelaar niet zolang bewaard worden?
    Hebben jullie suggesties voor andere papierontwikkelaars?

Op school gebruiken we een Ilford doorloopmachine, daar ben ik wel tevreden van de afdrukken, maar kan dus niet echt vergelijken wat betreft ontwikkelaar, tijden etc...

Groeten,
    Kristof

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Witte vlekjes:

- soms ligt het aan stof dat aangetrokken wordt op het papier ZELF, zeker bij PE papier.
    - ik denk niet dat het aan de lens ligt, deze zouden uit focus zijn;

Ontwikkeling:

VEEL te kort: minstens 2 min en beter gewoon uitontwikkelen, ten voordele van de hoge lichten.

M.

NB. Een scan zou helpen, dan kan men het wat beter beoordelen.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    ULarge Format
    De twee problemen die je beschrijft kunnen vele oorzaken hebben, die niet noodzakelijker wijs met elkaar verband houden. Je verhaal laat ook vele vragen over, bijvoorbeeld of je glasloos danwel met glas vergroot. En of je met een condensor vergroter of met een difuus vergroter werkt. Een derde vraag is of je je altijd met vers verdunde papierontwikkelaar werkt, of dat je na twee, drie weken de bewaarde, verdunde ontwikkelaar neemt en daarin verder gaat.

Een paar suggesties voor de witte vlekken: ga eens na of ze altijd op precies dezelfde plek zitten. Is dat het geval, dan zitten ze ergens in de buurt van je negatieven, maar niet op de negatieven zelf. Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld het glas dat wellicht in je negatiefhouder zit of de onderkant van je condensor of mengbox. Wellicht helpt het schoonmaken van je vergroter. Lens is onwaarschijnlijk, want dat is gemiddeld niet zichtbaar, netzomin als de vingers op de lens van je camera. Mocht je ze niet kunnen vinden, stop je negatief dan zo in de vergroter dat de witte vlekken aan de onderkant komen, waar meestal de grond en veel onregelmaat zit.

Qua diepe zwarten: verdunde ontwikkelaar blijft niet zo heel lang goed. Ik zou het na hooguit een week vervangen. Je kunt ook de ontwikkeltijd wat verlengen, de temperatuur met een mantelbad verhogen naar 24 c of de verdunning wat verlagen. Dat laatste komt de bewaarbaarheid weer ten goede. Dit is in principe makkelijk te checken door twee prints te maken van eenzelfde negatief onder gelijke omstandigheden, waarbij je een van de variabelen (ouderdom, ontwikkeltijd, temperatuur, verdunning) wijzigt.
    Maar het kan ook zijn dat je op school met een condensor vergroter werkt en thuis met een difuus vergroter. Dat scheelt vaak een halve of zelfs hele gradatie. In dat geval moet je gewoon harder gaan afdrukken.

Huub

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Kristof, ik gebruik ook Ecomax. Goede ontwikkelaar hoor. Maar ik maak wel steeds verse ontwikkelaar aan, behalve als ik dag erna ook ga printen. Geen risico's met nemen, ook al lijkt het verspilling, je prints zijn veel belangrijker
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

kad
    kad is offline

Shooter
    35mm
    Marc, Huub en Pieter, bedankt voor de tips!

-De vergroter is een Condensor vergroter (Durst M600). Ik heb de handleiding gevonden op Internet, en er zit inderdaad nog een glasplaatje onder de lamp en condensor. Dus eens openen en uitkuisen zal misschien helpen... Ga dat zeker proberen.
    -Mijn negatiefhouder heeft geen glasplaatje, kan dit invloed hebben op het resultaat?
    -Ik ververs niet telkens mijn ontwikkelaar... Ik zal mijn negatieven opsparen en proberen veel te ontwikkelen in 1x. Bijvoorbeeld een namiddag en avond... Dan voorkom ik dat ik mijn ontwikkelaar maar kan gebruiken voor 1 a 2 foto's.
    -Zal zeker eens proberen langer (2 minuten) ontwikkelen. Had dat al eerder kunnen proberen natuurlijk.

Pieter: Ontwikkel jij ook 2 minuten (bij 20°c?)

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    -Mijn negatiefhouder heeft geen glasplaatje, kan dit invloed hebben op het resultaat?

Ja, maar het verklaard niet wat er mis loopt bij jou. Wat je kan hebben bij glasloze houders is onscherpte, vooral naar de hoeken toe dacht ik (ik gebruik ook een glasloos negatiefmasker, voorlopig)

- Ik ververs niet telkens mijn ontwikkelaar...

Na langer dan 2 weken zou ik zowiezo verversen. En ook een beetje rekening houden met de capaciteit (2 vierkante meter?)... Aangezien ik graag de tijd neem over 1 print, is het soms dat ik die maar voor 20% benut ofzo. Erg vind ik dat echt niet. Het is eerder een 'milieuvriendelijke' ontwikkelaar..... Wel vrij duur spul natuurlijk, maar tegenover velletjes Ilford Warmtone of zelfs ander papier vind ik dat echt niets.

Ik volg de richtlijnen die op de fles staan
    Neen, ik durf hier wel eens een minuutje - of op zijn minst 30s - bij te doen. Indien de print dan veel te donker lijkt te worden, is dit eerder aan een te lange belichting toe te wijzen (?)
    Ik zou goed uit-ontwikkelen, zoals Marc eerder zei.

Veel s6!
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by kad
    -De vergroter is een Condensor vergroter (Durst M600). Ik heb de handleiding gevonden op Internet, en er zit inderdaad nog een glasplaatje onder de lamp en condensor. Dus eens openen en uitkuisen zal misschien helpen... Ga dat zeker proberen.
    Schoonmaken kan nooit kwaad. Het probleem met vuil in de hoeken moet ergens in de buurt van de negatiefhouder zitten omdat het anders niet scherp afgebeeld zou worden.

Het voordeel van glas is dat het een goede vlakligging van je negatief garandeert. Nadeel is dat je vier vlakken pijnlijk goed moet schoonhouden. Ik zelf werk op de meeste formaten met een glas aan de bovenkant en een open houder aan de onderkant van de negatiefhouder.

-Ik ververs niet telkens mijn ontwikkelaar... Ik zal mijn negatieven opsparen en proberen veel te ontwikkelen in 1x. Bijvoorbeeld een namiddag en avond... Dan voorkom ik dat ik mijn ontwikkelaar maar kan gebruiken voor 1 a 2 foto's.
    Ik zelf werk meestal in sessies van 2 tot 3 uur, waarbij ik dan 10 tot 20 foto's afdruk. De ene keer heb ik verse ontwikkelaar, de andere gebruikte. Tussen de sessies zit hooguit een week tot 10 dagen, meestal minder. Ik maak dan ruim een liter ontwikkelaar aan waarmee ik een voorraadfles tot de rand kan vullen. Desnoods vul ik aan met een beetje water.

QUOTE=kad]
    -Zal zeker eens proberen langer (2 minuten) ontwikkelen. Had dat al eerder kunnen proberen natuurlijk.

Pieter: Ontwikkel jij ook 2 minuten (bij 20°c?)[/QUOTE]

Ik hou meestal 90 sec. aan, waarbij ik de ontwikkelaar ongeveer 1+7 verdun. Verder is mijn ontwikkelaar meestal wat warmer dan 20 c.

Huub

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by PieterB

Ik volg de richtlijnen die op de fles staan
    Neen, ik durf hier wel eens een minuutje - of op zijn minst 30s - bij te doen. Indien de print dan veel te donker lijkt te worden, is dit eerder aan een te lange belichting toe te wijzen (?)
    Ik zou goed uit-ontwikkelen, zoals Marc eerder zei.

Veel s6!
    Een afdruk bereikt zijn maximale zwarting als deze geheel uitontwikkeld is en verder ontwikkelen heeft geen zin omdat langer laten liggen in de ontwikkelaar niets meer toevoegd.
    maw, indien de afdruk te donker wordt is de belichtingstijd te lang.
    1,5 minuut bij 20c moet voldoende zijn om het papier maximaal uit te ontwikkelen.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Bij ecomax wordt voor bariet 1,5 minuut tot 2 minuten aanbevolen... dus eerder 2 minuten bij deze ontwikkelaar. Het kan idd toch geen kwaad bij een goede belichtingstijd...

kad
    kad is offline

Shooter
    35mm
    Heb ondertussen een Durst M670 vergroter gekocht 2de hands voor een goeie prijs.

Met deze vergroter, samen met 2 minuten laten ontwikkelen, ben ik tevreden van mijn afdrukken.

Ik ontwikkelde duidelijk niet lang genoeg (1min30s) en ook was er iets mis met het objectief van mijn oude vergroter (M600). De problemen die ik aangaf doen zich nu niet meer voor.

Kristof

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin