Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,924   Posts: 1,556,691   Online: 1177

Results 1 to 3 of 3

Thread: Componar S-lens

n_mercenier's Avatar
    Shooter
    35mm

Componar S-lens

Graag uw deskundig advies bij volgende vragen:

Al enkele jaren gebruik ik een Componar S, 4,5/80mm lens bij mijn Opemus 6-vergroter.

Vraag 1: Ik weet dat een 80mm bij 6x6 hoort, maar achten jullie het nodig om en 50mm lens aan te schaffen. Zou dat een belangrijk verschil kunnen maken, denken jullie?

Vraag 2: Gegeven mijn vergroter (Meopta), is het zinvol om te dure lens te kopen?

Vraag 3: Is Componon de betere versie van Componar S, of begrijp ik dat verkeerd.

Bij voorbaat dank!
    Nicolas
    May the light be with us !!!
    http://users.telenet.be/merceniernicolas

Shooter
    Medium Format
    1) 80mm tot 6X6, 50mm voor K.B. Voor K.B. kun je anders geen grote vergrotingen maken en je hebt lange belichtingstijden.

2) De kwaliteit van de lens bepaalt voor een groot gedeelte de kwaliteit van je afdruk. Natuurlijk spelen stabiliteit, uitlichting van je condensor/diffuusbox, vlakligging in de carrier enz. een rol mee.

3) Ja, de Companon heeft meer lensdelen en is beter gecorrigeerd. Objectieven op gelijk/misschien iets beter nivo: Rodagon 2,8/50mm, Rodagon 4,0/80mm.

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    1) 80mm tot 6X6, 50mm voor K.B. Voor K.B. kun je anders geen grote vergrotingen maken en je hebt lange belichtingstijden.
    20x25 en 24x30 zullen nog geen probleem zijn en als je slechts een enkele keer groter maakt, zijn er wrs. nog wel wat oplossingen te bedenken. Is een beetje afhankelijk van de lengte van de zuil van de vergroter. Ik maak mijn kleinere afdrukken van kleinbeeld meestal met de 80 mm om wat mee speelruime tussen vergroter en bord te hebben.
    Belichtingstijd wordt in de eerste plaats bepaald door het diafragma en niet door de brandpunt van je lens. Het is alleen dat je neiging hebt langere lenzen iets meer te diafragmeren om een beetje meer scherptediepte te krijgen. Bovendien ligt het optimale diafragma meestal bij 2-stops diafragmeren. Het hoeft echter niet en de meeste vergrotingsopbjectieven zijjn ook bij een stop dicht al erg goed. En tenslotte zijn er diverse mensen die eerder een probleem hebben met te korte tijden dan met te lange tijden.

[QUOTE=Fotohuis]2) De kwaliteit van de lens bepaalt voor een groot gedeelte de kwaliteit van je afdruk. Natuurlijk spelen stabiliteit, uitlichting van je condensor/diffuusbox, vlakligging in de carrier enz. een rol mee.[?QUOTE]

En natuurlijk de kwaliteit van de opnamelens... En de is bij veel goedkope zooms niet waanzinnig goed. Ik kan op mijn grotere afdrukken van kleinbeeld de afbeeldingsfouten van mijn opnamelenzen probleemloos terugvinden. De keten is zo sterk als zijn zwakste schakel.

Quote Originally Posted by Fotohuis
    3) Ja, de Companon heeft meer lensdelen en is beter gecorrigeerd. Objectieven op gelijk/misschien iets beter nivo: Rodagon 2,8/50mm, Rodagon 4,0/80mm.
    En de El-Nikkors niet te vergeten. Goede vergrotingslenzen zijn tweedehands voor weinig geld te krijgen. Als hij er netjes uitziet en het diafragma nog goed loopt, is er niet zo heel veel risico.

Huub

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin