Discussions: 45,240 | Messages: 610,025 | Members: 29,969 | Online: 273 | Chatroom: 0
User Name:  Password:

"That is called grain. It is supposed to be there." -Flotsam

APUG search    RSS MOBILE
Customize Sidebar
Mamiya C220 and lenses
Author: darinwc
36 view(s)
Gum-Silver Process
Author: Dwane
1146 view(s)
aj 12 + various things
Author: jnanian
666 view(s)
Kodak D-19
Author: Tom Hoskinson
973 view(s)
Go Back   APUG > APUG Nederlandse Forums > Donkere kamer > Vergroten > stof

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-17-2006, 06:00 AM   #1 (permalink)
jos

Default stof

Hallo DOKA-experts,

Wat zijn jullie hulpmiddelen om stof van negatieven te verwijderen.

Ik heb het over stof in de doka, en niet over stofjes die met het filmvlak in aanraking komen net na de ontwikkeling.

Hebben jullie, buiten een stofdoekje, bepaalde accesoires die goed werken?
En hoe doen bv. de grote labs het (daar zie je zelden een wit vlekje op de print)?

groeten,
jos
jos is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 03-17-2006, 06:18 AM   #2 (permalink)
MTK

MTK's Avatar

Jos,

Ik gebruik een zogenaamde 'rocket air blower'. Dit is een krachtige blaasbalg, die ook gebruikt wordt om de CCD van een digi schoon te houden (sorry voor het vloeken). Deze blaast alle stof moeiteloos van het negatief.

Verder is het van belang je doka zelf zo stofvrij mogelijk te houden en liefst geen vloerbedekking op de vloer te hebben liggen.

Groet,

Marcel
MTK is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 03-17-2006, 06:34 AM   #3 (permalink)

argus's Avatar

Stof is ongevaarlijk zolang het maar op dezelfde plaats blijft liggen. Ik heb een paar truukjes om daartoe te komen:
- gooi de deur niet open/toe
- slaak geen zuchten
- beweeg behoedzaam.

Als dat allemaal niet meer helpt, dan geef ik de doka een goede stofzuigbeurt, gevolgd door een vochtige dweil (een paar uur later). Dan doe ik de deur van de doka voor de komende 24 uur dicht. :-0

G
argus is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 03-17-2006, 09:52 AM   #4 (permalink)

SoulSurround's Avatar

Quote:
Originally Posted by MTK
...ik gebruik een zogenaamde 'rocket air blower'.
Voordat je gaat rocket-blowen zou ik deze eerst uittesten op een stuk blanco ontwikkelde film. Die van mij blies namelijk nog tijden kleine statische plastic deeltjes op de film! Ik heb 'm een aantal maal met water moeten uitspoelen alvorens alle "gruis" uit de balg was!
Succes, Jeroen
SoulSurround is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 03-20-2006, 03:07 AM   #5 (permalink)

vaesjhsw's Avatar

1. doka zo stofvrij mogelijk houden
2. negatief in houder en op de lichtbak, met loep bekijken of er stof op zit, dit verwijderen met zachte kwast (zo een die voor make-up wordt gebruikt)
Voor mij werkt deze methode goed, zelden last van stof in mijn afdrukken, retoucheren is dan ook bijn a nooit nodig.

Old 03-20-2006, 07:57 AM   #6 (permalink)

Schotc's Avatar

Penseel en een kwalitatieve goede plantenspuit,die je zelf op druk moet pompen.
Zonder water natuurlijk.

Groet
Schotc
Schotc is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 03-20-2006, 02:45 PM   #7 (permalink)

Aodhán's Avatar

De hete douche in mijn Doka/badkamer even aanzetten om de luchtvochtigheid omhoog te brengen en geen dingen te verplaatsen die niet nodig zijn. Als je stoft of stofzuigt dit zeer ruim van tevoren doen, ik gebruik een goedkoop soort swifferdoekjes voor het stoffen of een vochtige zeem. En voor het stofvrij houden van het negatief blazen met de Rocket.
Aodhán is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 03-21-2006, 08:41 AM   #8 (permalink)

clogz's Avatar

En voor het verwijderen van stof van de negatieven en negatiefhouder: anti-statisch kwastje.

Hans
Old 03-21-2006, 11:05 AM   #9 (permalink)
hka

hka's Avatar

Als laatste advies: zo weinig mogelijk poetsen en wrijven dat maakt alles alleen nog maar erger. Zodra het glas statisch is zijn de rapen helemaal gaar. Ik poets zelden. In geval ik een stofje zie zitten op het negatief of de -houder dan probeer ik eerst of het weg te blazen is en in geval dat niet lukt "pik" ik het voorzichtig weg met een vetvrije vinger. Meer niet...

Release, the best you can do...
hka is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum

APUG.ORG Block Ads. (APUG Subscribers have the option of closing this block)

Contact Us - Advertise on APUG - Archive - Top - Site Terms - Forum Rules  

All times are GMT -5. The time now is 09:35 PM.

All Content Copyright © 2002-2008 Photocentric Ltd.   Search Engine Optimization by vBSEO APUG.ORG is a division of Photocentric Ltd.
This site is best viewed with a resolution of 1280x1024 (or higher), we recommend using