Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,822   Posts: 1,581,881   Online: 1145

Results 1 to 9 of 9

Thread: stof

jos
    jos is offline

Shooter
    35mm

stof

Hallo DOKA-experts,

Wat zijn jullie hulpmiddelen om stof van negatieven te verwijderen.

Ik heb het over stof in de doka, en niet over stofjes die met het filmvlak in aanraking komen net na de ontwikkeling.

Hebben jullie, buiten een stofdoekje, bepaalde accesoires die goed werken?
    En hoe doen bv. de grote labs het (daar zie je zelden een wit vlekje op de print)?

groeten,
    jos

MTK
    MTK is offline
    MTK's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Jos,

Ik gebruik een zogenaamde 'rocket air blower'. Dit is een krachtige blaasbalg, die ook gebruikt wordt om de CCD van een digi schoon te houden (sorry voor het vloeken). Deze blaast alle stof moeiteloos van het negatief.

Verder is het van belang je doka zelf zo stofvrij mogelijk te houden en liefst geen vloerbedekking op de vloer te hebben liggen.

Groet,

Marcel

Shooter
    Multi Format
    Stof is ongevaarlijk zolang het maar op dezelfde plaats blijft liggen. Ik heb een paar truukjes om daartoe te komen:
    - gooi de deur niet open/toe
    - slaak geen zuchten
    - beweeg behoedzaam.

Als dat allemaal niet meer helpt, dan geef ik de doka een goede stofzuigbeurt, gevolgd door een vochtige dweil (een paar uur later). Dan doe ik de deur van de doka voor de komende 24 uur dicht. :-0

G

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by MTK
    ...ik gebruik een zogenaamde 'rocket air blower'.
    Voordat je gaat rocket-blowen zou ik deze eerst uittesten op een stuk blanco ontwikkelde film. Die van mij blies namelijk nog tijden kleine statische plastic deeltjes op de film! Ik heb 'm een aantal maal met water moeten uitspoelen alvorens alle "gruis" uit de balg was!
    Succes, Jeroen

vaesjhsw's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    1. doka zo stofvrij mogelijk houden
    2. negatief in houder en op de lichtbak, met loep bekijken of er stof op zit, dit verwijderen met zachte kwast (zo een die voor make-up wordt gebruikt)
    Voor mij werkt deze methode goed, zelden last van stof in mijn afdrukken, retoucheren is dan ook bijn a nooit nodig.
    groet, Ronald

Schotc's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Penseel en een kwalitatieve goede plantenspuit,die je zelf op druk moet pompen.
    Zonder water natuurlijk.

Groet
    Schotc

Aodhán's Avatar
    Shooter
    35mm
    De hete douche in mijn Doka/badkamer even aanzetten om de luchtvochtigheid omhoog te brengen en geen dingen te verplaatsen die niet nodig zijn. Als je stoft of stofzuigt dit zeer ruim van tevoren doen, ik gebruik een goedkoop soort swifferdoekjes voor het stoffen of een vochtige zeem. En voor het stofvrij houden van het negatief blazen met de Rocket.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    En voor het verwijderen van stof van de negatieven en negatiefhouder: anti-statisch kwastje.

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als laatste advies: zo weinig mogelijk poetsen en wrijven dat maakt alles alleen nog maar erger. Zodra het glas statisch is zijn de rapen helemaal gaar. Ik poets zelden. In geval ik een stofje zie zitten op het negatief of de -houder dan probeer ik eerst of het weg te blazen is en in geval dat niet lukt "pik" ik het voorzichtig weg met een vetvrije vinger. Meer niet...
    harry

Release, the best you can do...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin