Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,829   Posts: 1,582,243   Online: 1025

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Shooter
    35mm

Het is weer tijd ;-)

Hallo allemaal! Het is weer doka tijd...hebben jullie dat gevoel ook niet ;-) Snap best dat de die-hards gewoon doorgaan in de zomer, maar ik heb gister weer in mn dokatje gestaan..heerlijk.

Heb meteen een vraag. Wil nu gaan beginnen met het afdrukken van 40 bij 50. Heb gister bij fotoautofocus in bussum 2 pakken ilford 40 bij 50 multigrade satin gehaald.

Ik heb een focomat Ic en nu vraag ik me af, stel dat ik mn focotar op f8 zet, op wat voor belichtingstijden moet ik dan rekenen. en drukken jullie ook vaak op zo'n formaat af?

Groeten,

en oja..het papier pas niet in mijn huidige ontwikkelbakken, nog iemand die in de buurt van almere woont en een paar grote bakken over heeft?

Jeroen

www.jeroenschokker.com
    No photographer is as good as the simplest camera....Edward Steichen...

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Schokker
    Ik heb een focomat Ic en nu vraag ik me af, stel dat ik mn focotar op f8 zet, op wat voor belichtingstijden moet ik dan rekenen.
    Ik zou zeggen, koop wat van hetzelfde papier maar dan een kleiner formaat (10x15 ofzo)... doe vervolgens je instellingen alsof je 40x50 zou afdrukken maar leg op de belangrijke punten een velletje 10x15. Dan ben je zo achter je tijden zonder de grotere vellen te verspillen... of was dat niet je achterliggende probleem?

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    vooral dat laatste niet doen...
    je proefafdrukken altijd doen met het zelfde lotnummer als je uiteindelijk papier dat je gaat gebruiken, en dat komt in de praktijk er op neer "altijd" werken met een stukje papier vanuit de doos die je aan het gebruiken bent...

Beste Jeroen,

de 1c is een prachtig machien...
    het is genieten van het prachtige frèle fijn zwart randje dat je mee kan afdrukken van je totaal negatief

welke lens? 2.8...?
    2 à 3 maal diafragmeren is ok, zowel voor een kleine afdruk of een grote...
    zorgen dat je belichtingstijden zo kort mogelijk zijn, dus waarschijnlijk 2 maal diafragmeren
    en lichtsterkere lens helpt de afdruktijd kort te houden...

Fred

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by fred
    je proefafdrukken altijd doen met het zelfde lotnummer als je uiteindelijk papier dat je gaat gebruiken...
    OK, dan 1 groot vel pakken en in stukken snijden... scheelt ook. Wat ik eigenlijk wilde aangeven is dat je toch moet testen. Ik heb 2 Leitz vergroters staan van hetzelfde type. Toch zit er minstens 1 stop verschil in de afdruktijden die exact hetzelfde eindbeeld opleveren. En op langere tijden is 1 stop best aanzienlijk in "aantal seconden".

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by fred
    je proefafdrukken altijd doen met het zelfde lotnummer als je uiteindelijk papier dat je gaat gebruiken, en dat komt in de praktijk er op neer "altijd" werken met een stukje papier vanuit de doos die je aan het gebruiken bent...

Ik heb eigenlijk nooit anders gedaan en daar ook nooit grote problemen mee gehad. De kwaliteit van Ilford papier is zo constant dat er tussen de verschillende batch nummers van een bepaalde oppervlakte weinig verschil in afdruktijd zal zijn. Anders zou je een zonemaster en aanverwante apperatuur ook niet kunnen gebruiken zonder tussen elk batch nummer opnieuw te moeten ijken.
    Mij kost het minstens twee vel en vaak drie vellen om een goede afdruk te maken. De eerste proefstroken geven me een indicatie welke kant het op moet. Het eerste hele vel is vervolgens om te zien wat er beter moet, het tweede is om dat uit te voeren en het derde is om te fine tunen.
    Het verschil tussen je beide vergroters kan door de lamp veroorzaakt worden. Zitten in beide vergroters dezelfde lampen? Ook kan de lichtopbrengst wijzigen met de leeftijd van de lamp. En dan kunnen verschillen veroorzaakt worden doordat hij meer of minder vuil is, het lamphuis meer of minder refelcteert, etc.
    Veel plezier in je doka!

Huub

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Huub S
    Het verschil tussen je beide vergroters kan door de lamp veroorzaakt worden. Zitten in beide vergroters dezelfde lampen? Ook kan de lichtopbrengst wijzigen met de leeftijd van de lamp. En dan kunnen verschillen veroorzaakt worden doordat hij meer of minder vuil is, het lamphuis meer of minder refelcteert, etc.
    Hey Huub, het verschil zal 'm vast wel ergens in zitten... tenzij ik de natuurwetten in mijn DoKa tart... waar het wel eens op lijkt ;-). Maar de lamp is het niet, maar dat maakt ook niet uit... ik hoef geen eenheidsworst, zolang ik er maar mee kan werken. Ik gebruik vaak de ene als ik wat langere tijden voor tegenhouden wil en de andere voor grotere afdrukken (om niet zo'n lange tijden te krijgen)... dus het is wel handig zo.

Greets

Shooter
    35mm
    Ahh ik ben dus niet de enige die meestal 3 keer nodig heeft totdat een afdruk goed is...peww. Bedankt voor jullie tips, ik ga het gewoon proberen en zal van een vel een aantal proefstroken maken.

@fred. Ik heb geen 2.8 lens maar een 4.5 focotar. Deze maar gewoon op f8 gebruiken dan? Is een naast de lichtsterkte een 2.8 lens veel beter dan mijn focotar..scherpte ed...en wat voor soort lens zou dat zijn, ook een leitz?

Die grote vellen zijn best duur (3,5 euro per vel) maarja stel dat je gemiddeld voor op 11 euro uitkomt voor zo'n afdruk dan is dat weer helemaal peunuts...home made, met zo'n mooi 1c zwart randje...ik ben benieuwd. Groet ontwikkel bakken ga ik morgen ophalen...doka rulez!

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Schokker
    Ahh ik ben dus niet de enige die meestal 3 keer nodig heeft totdat een afdruk goed is...peww.
    Gelukkig.
    Ik moet de eerste nog tegenkomen die na evaluatie van een negatief dadelijk al een dodge/burn schema kan opstellen inclusief belichtingstijden

Ik beoordeel contrast van een 4x5" contactafdruk, daarna vergroten op 18x24 RC om (eventuele) relatieve doordruk- en tegenhoud-tijden te verkrijgen en daarna vertaal ik het naar 30x40 bariet.
    Allez, da's de theorie toch
    Ik zit ook al snel aan een afdruk of 3, 4, 5, ...

G

Shooter
    35mm
    btw,
    Dit zijn de foto's die ik gisteravond afgedrukt heb. Misschien vinden jullie ze leuk:

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Toffe beelden! Was dit een evenement met authentieke kledij ofzo?
    'back to the...'?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin