Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,536   Posts: 1,544,237   Online: 705

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 16 of 16

Thread: softing

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Mijn methode is om over het papier een vel Kodatrace te leggen en dit te verzwaren met een glasplaat, zodat het overal kontakt maakt. + Je kunt hiermee ook bepaalde delen in de foto soften, dan knip je gewoon de vorm uit en doe net alsof je aan het tegenhouden bent.
    Werkt dat in delen soften echt... want je zegt dat je het vel direct op de foto legt met een glasplaat. Als je zoiets (direct op het papier) doet met doordrukken ziet dat er over het algemeen slecht uit omdat de overgang veel te abrupt is.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Mijn methode is om over het papier een vel Kodatrace te leggen en dit te verzwaren met een glasplaat, zodat het overal kontakt maakt. Geeft een heel apart softing effekt. Je kunt hiermee ook bepaalde delen in de foto soften, dan knip je gewoon de vorm uit en doe net alsof je aan het tegenhouden bent. Kodatrace is een folie die aan een zijde geruwd is. Wordt werd gebruikt door architekten e.d. om tekeningen op te maken.
    Hey Harry, Kan je zo een voorbeeldje tonen?

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Plaatselijk soften doe je dus niet in kontakt. Je krijgt dan inderdaad scherpe randen. Ik monteer dan het uitgeknipte stukje tracepapier op een dun stukje draad en beweeg het een beetje op en neer boven de plek die gesoft moet worden.
    harry

Release, the best you can do...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by fred View Post
    Hey Harry, Kan je zo een voorbeeldje tonen?
    Fred,
    zal dat een dezer dagen even proberen te regelen.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Kijk of je zo'n softfocus filter van Cokin kan vinden. Een A formaat is voldoende. Deze zijn 2e hands erg goedkoop en in de doka goed hanteerbaar.

Jan

Shooter
    Medium Format
    Dat laatste vind ik zelf ook het gemakkelijkste. 40,5mm adapter ring erop (Rodenstock) en klaar. Die A filters heb ik nog van vroeger liggen, tegenwoordig zijn die voor bijna alle objectieven te klein.

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin