Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,566   Posts: 1,545,353   Online: 1054

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 16

Thread: softing

Ba Bu Shka's Avatar
    Shooter
    35mm

softing

Wat vinden jullie de beste "softing" technieken bij het afdrukken ?

Op school hoorde ik al over het gebruiken van een nylon-kous over de lens van de vergroter ...

groetjes

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Wanneer je bij het afdrukken soft, dan krijg je overstraling van de lichte partijen in het negatief, dus de donkere partijen in de afdruk. Meestel werkt dat nioet zo goed. bij sommige afdrukken echter weer wel, bv portretten van gothics. Soften wordt meestal bij de opname gedaan.

ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Ba Bu Shka View Post
    Wat vinden jullie de beste "softing" technieken bij het afdrukken ?

Op school hoorde ik al over het gebruiken van een nylon-kous over de lens van de vergroter ...

groetjes
    Laatst heb ik een nylon-kous eens vergeleken met de Softar I en Softar II... ik heb de kous aan mijn vrouw gegeven. Overigens kijken ze best wel raar op in een kousenwinkel als je daar als man staat te informeren over hoeveel denier je nou zal pakken ;-).

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als je maar niet de kous op de kop hebt gekregen want dat ziet er beroerd uit...en gaat soms ook niet erg soft...
    harry

Release, the best you can do...

Ba Bu Shka's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Als je maar niet de kous op de kop hebt gekregen want dat ziet er beroerd uit...en gaat soms ook niet erg soft...

Wat bedoel je precies ?

Ba Bu Shka's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Breunes View Post
    Wanneer je bij het afdrukken soft, dan krijg je overstraling van de lichte partijen in het negatief, dus de donkere partijen in de afdruk. Meestel werkt dat nioet zo goed. bij sommige afdrukken echter weer wel, bv portretten van gothics. Soften wordt meestal bij de opname gedaan.

ben
    Heb hetzelf nog nooit geprobeerd ,maar ja een mede-student experimeenteerde ermee en het zag er inderdaad allemaal nogal 'overbelicht' uit ...
    Zijn er betere manieren dan ?
    Zal elke manier van 'soften' in de Doka over-belichting opleveren ?

(De opdracht is nu juist om te gaan experimenteren in de Doka en technieken als deze toe te passen.)

Ba Bu Shka's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Laatst heb ik een nylon-kous eens vergeleken met de Softar I en Softar II... ik heb de kous aan mijn vrouw gegeven. Overigens kijken ze best wel raar op in een kousenwinkel als je daar als man staat te informeren over hoeveel denier je nou zal pakken ;-).
    Erg grappig !

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Je krijgt geen overbelichting, maar de donkere partijen overstralen de daarnaast liggende gedeelten. Gewoon proberen, een stukje oude vitrage voor de lens houden.
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Mijn methode is om over het papier een vel Kodatrace te leggen en dit te verzwaren met een glasplaat, zodat het overal kontakt maakt. Geeft een heel apart softing effekt. Je kunt hiermee ook bepaalde delen in de foto soften, dan knip je gewoon de vorm uit en doe net alsof je aan het tegenhouden bent. Kodatrace is een folie die aan een zijde geruwd is. Wordt werd gebruikt door architekten e.d. om tekeningen op te maken.
    harry

Release, the best you can do...

Ba Bu Shka's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Mijn methode is om over het papier een vel Kodatrace te leggen en dit te verzwaren met een glasplaat, zodat het overal kontakt maakt. Geeft een heel apart softing effekt. Je kunt hiermee ook bepaalde delen in de foto soften, dan knip je gewoon de vorm uit en doe net alsof je aan het tegenhouden bent. Kodatrace is een folie die aan een zijde geruwd is. Wordt werd gebruikt door architekten e.d. om tekeningen op te maken.
    Wow ! Bedankt voor de nuttige tip !!

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin