Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,968   Posts: 1,523,439   Online: 998

Results 1 to 5 of 5

Thread: korrel?

Shooter
    Multi Format
    Images
    16

korrel?

Hallo,

Gister avond het ik een foto afgedrukt op 20x30. Het is een foto op een maco cube 400c belicht op 200asa. Nu is er op de afdruk al aardig wat korrel te zien maar dit is geen probleem voor dit formaat. Enige is dat ik de foto wil afdrukken op 30x40 voor een expositie. Iemand een idee hoe te voorkomen dat de korrel te veel gaat opvallen?

hoop dat iemand een oplossing heeft. en anders wordt het een re-shoot

Groet Ijsbeer

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by ijsbeer View Post
    Hallo,

Gister avond het ik een foto afgedrukt op 20x30. Het is een foto op een maco cube 400c belicht op 200asa. Nu is er op de afdruk al aardig wat korrel te zien maar dit is geen probleem voor dit formaat. Enige is dat ik de foto wil afdrukken op 30x40 voor een expositie. Iemand een idee hoe te voorkomen dat de korrel te veel gaat opvallen?

hoop dat iemand een oplossing heeft. en anders wordt het een re-shoot

Groet Ijsbeer
    Als je op een condensorvergroter werkt, zal een overstap naar een diffusorvergroter de korrel enigszins maskeren. Je kunt eventueel een stukje opaalglas in de filterlade van je condensorvergroter schuiven of op andere wijze in de lichtbaan brengen om dit effect te benaderen. Heb je al met een diffusorvergroter afgedrukt, dan heb je hier natuurlijk weinig aan.
    Vraag is ook hoe erg het is als de korrel zichtbaarder wordt. Bedenk dat je bij het afdrukken een vergroting op de hand bekijkt, met andere woorden, dat je er met je neus bovenop zit. Bij een tentoonstelling worden foto's doorgaans van meer afstand bekeken en hoe groter de afdruk, hoe meer afstand men gemiddeld neemt. Korrel valt dan minder op. Het is ook afhankelijk van de verdere context. Hangen er meer foto's, hoe groot zijn die, hoe zijn die afgedrukt, hoe zit de ruimte in elkaar, wat is het licht? Persoonlijk zou ik meer energie steken in het zorgen voor een passende toon in een zo goed mogelijke druk, dan in het verstoppen van de korrel.

Huub

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Indien je op 35mm werkt, zou ik een foto nooit groter dan 20x25 afdrukken ivm kwaliteit als de kijk afstand 1 meter is.

Ga je toch naar 30x40 en blijft de afstand 1 meter, dan zou ik naar middenformaat gaan en een 100 asa film gebruiken. is de kijkafstand daarentegen veel groter, dan wordt de korrelindruk weer kleiner en zou het wel eens mee kunnen vallen...

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Afhankelijk van het negatief (veel lucht bijvoorbeeld), zou ik niet teveel doordrukken. Als je dan toch moet doordrukken, doe dat op een wat zachtere gradatie. De korrel wordt extra zichtbaar als je bijvoorbeeld een wolkenpartij op gradatie 5 doordrukt.

Als je in de mogelijkheid verkeert om een reshoot te doen, zou ik dat zeker doen met een middenformaat (of groot formaat) camera. Het is nu eenmaal een vast gegeven dat hoe kleiner de vergrotingsfactor tussen negatief en afdruk is, hoe minder de korrel zichtbaar is. Grotere negatieven zijn dan sowieso superieur.

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    Hee allemaal,
    Thanx voor jullie zeer nuttige input. ga denk ik toch op een mooie dag een reshoot doen met mn 6x6. dit omdat ik meer uit het gebied wil halen (omgeving leek) en het beter vergroten is met een middenformaat neg.

groet,

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin