Discussions: 45,240 | Messages: 610,015 | Members: 29,969 | Online: 301 | Chatroom: 1
User Name:  Password:

"That is called grain. It is supposed to be there." -Flotsam

APUG search    RSS MOBILE
Customize Sidebar
Mamiya C220 and lenses
Author: darinwc
25 view(s)
Gum-Silver Process
Author: Dwane
1146 view(s)
aj 12 + various things
Author: jnanian
666 view(s)
Kodak D-19
Author: Tom Hoskinson
973 view(s)
Go Back   APUG > APUG Nederlandse Forums > Donkere kamer > Vergroten > adapterring kaiser vcp 6005

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-04-2007, 07:48 AM   #1 (permalink)

Default adapterring kaiser vcp 6005

Hallo,

Mn eerste vraag hier op het forum, ik hoop dat iemand me kan helpen.

Ik ben nog een beginner op het gebied van 6x6 vergroten. Daar kwam ik gisteravond in de doka achter toen ik mijn 6x6 negatief ging vergroten met een 50 mm lens. ( lekker handig en ik ben niet eens blond )

Heb inmiddels geboden op een rodenstock 80 mm, alleen ik lees in de handleiding van kaiser dat je hiervoor ook weer een speciale adapterring moet hebben.

Heeft iemand een idee waar je z'n ding kan kopen?

Groeten Anke
ankepanke is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 03-04-2007, 08:09 AM   #2 (permalink)

Bij Kaiser in Duitsland of bij de NL-importeur, Transcontinenta (Nieuw Vennep).
http://www.kaiser-fototechnik.de/.
Je krijgt zonder adapter het beeld niet scherpgesteld daar de scherpstelafstand dan niet klopt.

Een 4,0/80mm Rodenstock Rodagon is natuurlijk prima voor negatieven tot 6X6cm. Heb je ook de bijbehorende mengkamer in de vergroter zitten? Anders wordt het negatief niet goed uitgelicht.

Mocht het een probleem zijn dan kunnen wij het ook wel voor je bestellen. Standaard hebben wij 10 jaar Dunco vergroters in ons programma. Ook "made in Germany" .

Groetjes,

Robert
Fotohuis is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 03-04-2007, 08:38 AM   #3 (permalink)

een adapterring voor een Durst M605 vergroter, die is verdiept t.o.v. de ring voor een 50mm die vlak is. ( heeft de verkoper van de rodenstocklens)

Zou ik hier iets mee kunnen?

En wat bedoel je precies met een mengkamer in de vergroter? Hoe kan ik dat controleren?
ankepanke is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 03-04-2007, 09:27 AM   #4 (permalink)

De 80 mm adapter is verdiept, dit is bij alle vergroters zo. Bij Meopta kun je de ring vaak omdraaien. Ook bij Dunco is er een vlakke ring (van 40mm tot 60mm) en een verdiepte ring (75mm -100mm).

De maat van de buitenkant van de ring moet onder in de zwaluwstaart van de vergroter passen en ook precies gecentreerd zijn.
De maat van het vergrotingsobjectief is tegenwoordig standaard: M39x1,0mm draad. Dit gat zit uiteraard ook in de adapter.

De diffuusbox moet aangepast zijn voor middenformaat. Ook Kaiser heeft een box voor alleen 24x36mm (kleinbeeld). Hiermee kun je dan geen middenformaat negatief mee uitlichten.
De Dunco II 67 vergroters gaan allemaal tot formaat 6x7cm.

Als je ons een mailtje stuurt hang ik er wel de Kaiser catalogus aan vast. Staat hier nog ergens op de harde schijf. Daar staan ook de p/n op van de verschillende Kaiser vergroters met onderdelen.

Groetjes,

Robert
Fotohuis is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 03-04-2007, 10:24 AM   #5 (permalink)

Oke Robert,
Bedankt voor je nuttige tips! Ik stuur je een mailtje,

Groetjes Anke
Sponsored Ad. (Subscribers to APUG have the option to remove this ad.)

Old 04-20-2007, 12:00 PM   #6 (permalink)

ik heb hier een adapter over voor een Kaiser vergroter .ringtype 4424 voor 60-105 mm
kan je gratis hebben.
laat maar even weten of je die gebruiken kunt
heb ik over omdat ik een Dunco vergroter heb.

groetjes
Ruud is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 05-09-2007, 02:02 PM   #7 (permalink)

Ruud,

ik lees ineens je reactie. Onzettend aardig aanbod. Ik heb er inmiddels 1 via de plaatselijke dokawinkel weten te bemachtigen. Moest helemaal uit duitsland komen en 12.50 voor betaald. Ik zal volgende keer beetje beter opletten

Groetje Anke

APUG.ORG Block Ads. (APUG Subscribers have the option of closing this block)

Contact Us - Advertise on APUG - Archive - Top - Site Terms - Forum Rules  

All times are GMT -5. The time now is 08:54 PM.

All Content Copyright © 2002-2008 Photocentric Ltd.   Search Engine Optimization by vBSEO APUG.ORG is a division of Photocentric Ltd.
This site is best viewed with a resolution of 1280x1024 (or higher), we recommend using