Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,923   Posts: 1,522,103   Online: 786

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    35mm

adapterring kaiser vcp 6005

Hallo,

Mn eerste vraag hier op het forum, ik hoop dat iemand me kan helpen.

Ik ben nog een beginner op het gebied van 6x6 vergroten. Daar kwam ik gisteravond in de doka achter toen ik mijn 6x6 negatief ging vergroten met een 50 mm lens. ( lekker handig en ik ben niet eens blond )

Heb inmiddels geboden op een rodenstock 80 mm, alleen ik lees in de handleiding van kaiser dat je hiervoor ook weer een speciale adapterring moet hebben.

Heeft iemand een idee waar je z'n ding kan kopen?

Groeten Anke

Shooter
    Medium Format
    Bij Kaiser in Duitsland of bij de NL-importeur, Transcontinenta (Nieuw Vennep).
    http://www.kaiser-fototechnik.de/.
    Je krijgt zonder adapter het beeld niet scherpgesteld daar de scherpstelafstand dan niet klopt.

Een 4,0/80mm Rodenstock Rodagon is natuurlijk prima voor negatieven tot 6X6cm. Heb je ook de bijbehorende mengkamer in de vergroter zitten? Anders wordt het negatief niet goed uitgelicht.

Mocht het een probleem zijn dan kunnen wij het ook wel voor je bestellen. Standaard hebben wij 10 jaar Dunco vergroters in ons programma. Ook "made in Germany" .

Groetjes,

Robert

Shooter
    35mm
    een adapterring voor een Durst M605 vergroter, die is verdiept t.o.v. de ring voor een 50mm die vlak is. ( heeft de verkoper van de rodenstocklens)

Zou ik hier iets mee kunnen?

En wat bedoel je precies met een mengkamer in de vergroter? Hoe kan ik dat controleren?

Shooter
    Medium Format
    De 80 mm adapter is verdiept, dit is bij alle vergroters zo. Bij Meopta kun je de ring vaak omdraaien. Ook bij Dunco is er een vlakke ring (van 40mm tot 60mm) en een verdiepte ring (75mm -100mm).

De maat van de buitenkant van de ring moet onder in de zwaluwstaart van de vergroter passen en ook precies gecentreerd zijn.
    De maat van het vergrotingsobjectief is tegenwoordig standaard: M39x1,0mm draad. Dit gat zit uiteraard ook in de adapter.

De diffuusbox moet aangepast zijn voor middenformaat. Ook Kaiser heeft een box voor alleen 24x36mm (kleinbeeld). Hiermee kun je dan geen middenformaat negatief mee uitlichten.
    De Dunco II 67 vergroters gaan allemaal tot formaat 6x7cm.

Als je ons een mailtje stuurt hang ik er wel de Kaiser catalogus aan vast. Staat hier nog ergens op de harde schijf. Daar staan ook de p/n op van de verschillende Kaiser vergroters met onderdelen.

Groetjes,

Robert

Shooter
    35mm
    Oke Robert,
    Bedankt voor je nuttige tips! Ik stuur je een mailtje,

Groetjes Anke

Shooter
    Medium Format
    ik heb hier een adapter over voor een Kaiser vergroter .ringtype 4424 voor 60-105 mm
    kan je gratis hebben.
    laat maar even weten of je die gebruiken kunt
    heb ik over omdat ik een Dunco vergroter heb.

groetjes

Shooter
    35mm
    Ruud,

ik lees ineens je reactie. Onzettend aardig aanbod. Ik heb er inmiddels 1 via de plaatselijke dokawinkel weten te bemachtigen. Moest helemaal uit duitsland komen en 12.50 voor betaald. Ik zal volgende keer beetje beter opletten:rolleyes:

Groetje Anke

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin