Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,059   Posts: 1,561,601   Online: 798

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 25

Shooter
    Medium Format
    zoals bekend moet je bij de lichtmeting de schaduwen meten.
    als je grijskaart meet 18 % meet je de gemiddelde waarde en niet de schaduw.
    Is de correctie van de filmgevoeligheid bv 125 naar 80 dan het verschil tussen gemiddeld en schaduw meting ?zone 2 dus.dat verschil haal je daarmee toch niet ?

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ruud,
    Met het veranderen van de ISO instelling los je het niet op om van zone 5 een zone 2 te maken ga hiervoor als volgt te werk.
    (Spot)meet de grijskaart. Stel dat je een tijd hebt gemeten van 1/250 en f=5.6 (zijnde zone 5). Voor een opname van de grijskaart op zone 2 stel je de camera in op 1/250 met f=16. Voor zone 3 op 1/250 en f=11 enz. Wil je de hoge lichten meten neem dan een langzamere tijd en een kleiner diafragma als begin punt bijv. 1/30 en f=16 (zijnde zone 5) en voor zone 8 krijg je dan 1/30 met f=5.6 enz..
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    zoals bekend moet je bij de lichtmeting de schaduwen meten.
    als je grijskaart meet 18 % meet je de gemiddelde waarde en niet de schaduw.
    Is de correctie van de filmgevoeligheid bv 125 naar 80 dan het verschil tussen gemiddeld en schaduw meting ?zone 2 dus.dat verschil haal je daarmee toch niet ?
    Helaas is het allemaal iets ingewikkelder. Uitgaande van de ongeveer 6 à 7stop contrast die je op fotopapier kwijt kunt, moet je de diepste schaduwen op 3 stops onder gemiddeld grijs leggen, dat is zone II. Als je op die manier meet, moet je vervolgens wel die 3 stop corrigeren, om weer op de goede tijd voor de betreffende opname te komen, omdat je anders je diepste schaduwen op gemiddeld grijs belicht. De correctie van iso 125 naar een EI van 80 (= 2/3 stop) doe je om te voorkomen dat je schaduwen op zone I.3 uitkomen, waar je onvoldoende doortekening hebt. Je kunt voor hetzelfde effect trouwens wel 125 iso aanhouden, maar je schaduwen op zone II.5 meten in plaats van op zone II.
    In beide gevallen is het de vraag in welke zone je hoge lichten zijn. Met je ontwikkeling kun je daar sturing op geven door langer of korter te ontwikkelen, tot het contrast dat je wilt hebben. Langer of korter ontwikkelen heeft ook enige invloed op de gevoeligheid van de film. Vandaar dat fotografen met een persoonlijke EI werken. Dat is de gevoeligheid van de film die past bij hun werkwijze en voor hen het optimale resultaat oplevert.

Huub

Shooter
    Medium Format
    Het begint me nu zeer duidelijk te worden
    Het gehele proces begrijp ik nu.ik zal de opnamen maken en met de nieuwe
    ontwikkelaar en vergroter welke ik nu heb ( DUNCO 66 ) de juiste be;ichting
    en ontwikkeling bepalen

groetjes.

Shooter
    Medium Format
    Ik heb de FP-4 film met verschillende ISO waarden belicht en ontwikkeld in X-tol 1+1 10,5 min.
    Waarden 64-80 en 125.

Ik heb dus buiten de grijskaart de grijswaardekaart (waarop de trappen 1-19 staan dus wit tot zwart ) meegefotografeerd.

Daarna met een stukje blank gedeelte van deze film de standaard afdruktijd bepaald,dus het zwart net onder het max diepe zwart .vlgs mij 18 op de schaal.
    Ik kwam uit op 12 sec bij diafr. Tussen 8 en 11.
    Bij 13 sec zonder film diep zwart (19 ).

Ik heb met deze tijd van 12 sec op dezelfde hoogte de verschillende neg, met 64-80 en 125 iso afgedrukt. Ik kwam nu uit op 80 ISO waarbij de grijskaart overeenkwam.

Het bleek dat bij deze afdruk van 80 iso de grijswaardekaart alle tonen van 1-18 aanwezig waren ,dus 1 een fractie donkerder dan de witte rand en de volgende goed te onderscheiden terwijl trap 18
    Net diep zwart was en de trappen eronder ook zichtbaar.

Ik neem daarom aan dat ik de andere afdrukken niet hoef te maken dus de afdrukken – 3 stops en + 3 stops
    Maar dat ik toevallig goed zit mer de ontwikkeltijd. Dus het contrast.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ruud,
    Dat hoort zich goed aan. Jouw EI komt overeen met degene die ik gebruik voor FP4+. Als je nu enkele opnamen schiet waarbij je zowel zwarte als witte onderwerpen kiest met enige doortekening, bijv. wit huis met zwarte garagedeur of een zwarte gebreide trui tegen een witte muur of stuk piepschuim o.i.d., deze ontwikkelt zoals je beschrijft. Vervolgens afdrukken met je standaard afdruktijd dan kun je mooi controleren of het allemaal klopt.
    harry

Shooter
    ULarge Format
    Je bent al een stuk verder en volgens mij kun je gewoon doorgaan met de gegevens die je nu gevonden hebt. Fotografie gaat immers over het maken van beelden en niet over het testen van materiaal. Bovendien gaat een beetje overbelichten meestal niet ten koste van de kwaliteit van een negatief.
    Toch verbazen me je gegevens enigszins, want XTOL staat bekend als een ontwikkelaar die de nominale gevoeligheid van een film goed benut. Een tweede indicatie voor overbelichten (= een te lage EI) is dat je de verschillen tussen de donkerste stappen van je grijstrap nog goed kunt zien. Dat zou niet zo mogen zijn.
    Ik denk dat je nog wel iets aan je testopzet kunt verbeteren, want die is nog niet helemaal perfect. Doe dit echter alleen als je de puntjes op de i wilt zetten.

Bij het lezen van je verhaal viel me namelijk het volgende op:
    1) Je standaardafdruktijd (SAT) moet je niet bepalen op bijna helemaal zwart, maar op helemaal zwart. Belicht een stuk papier zonder film tot hij maximaal zwart is. Probeer daarna de kortste belichtingstijd van een tweede stuk papier te vinden met een stukje blanco FP4 waarop je dit helemaal zwart bereikt. Je wilt immers in een afdruk van een negatief ook dat maximale zwart bereiken.
    2) Diafragmagetallen "ergens tussen" zijn onvoldoende te reproduceren. Wanneer je voor een vergrotingsmaatstaf eenmaal een SAT voor een bepaalde film-ontwikkelaarcombinatie hebt, dan kun je voor een eerste proefdruk alle volgende keren dat je die vergrotingsmaatstaf gebruikt, deze SAT aanhouden. Tenminste, als je consistent belicht en ontwikkelt en het diafragma van je vergotingslens te reproduceren is.
    3) De gedrukte grijstrap die je gebruikt is onvoldoende betrouwbaar als je niet weet of hij in het licht dat je gebruikt ook daadwerkelijk 10 stops contrast heeft. Dat weet je alleen als je het met een spotmeter oid nagemeten hebt.

Een betere methode is weer de gewone grijskaart te nemen en een serie opnames te maken waarin je deze 3 stops onderbelicht. Je belicht hem dan op zone II, bijna helemaal zwart in onze terminologie. Doe dit voor de iso-standen tussen 50 iso en 200 iso. Dat kost je dus 7 negatieven. De rest van de film kun je gewoon vol schieten, want je weet dat het toch wel ongeveer goed zit. Kijk vervolgens op welk iso getal je met je SAT net niet helemaal zwart krijgt. Dat wordt dan je EI.
    Belicht op een nieuwe film een grijskaart op zone VIII bij je gegeven EI. Dat is drie stop overbelichten. Dat kost je slechts 1 negatief. Ook hier kun je de rest van de film gewoon gebruiken. Maak een afdruk van de grijskaart met je SAT. Deze moet net niet helemaal wit worden. Is hij wel wit, verkort de volgende keer je ontwikkeltijd. Is hij te grijs, verhoog dan je ontwikkeltijd. Afhankelijk van hoe ver je er naast zit, is een correctie van een halve minuut het minimum dat zinvol is.
    Mocht je de eerste keer er naast zitten, neem dan ter controle in een volgende film weer een drie stops overbelichte grijskaart mee en check opnieuw. En wil je op nummer zeker, check in dat geval ook opnieuw zone II en belicht de grijskaart ook opnieuw 3 stops onder. Je EI wisselt immers enigzins met je ontwikkeltijd.

Huub

Shooter
    Medium Format
    Ik heb de opnamen opnieuw gemaakt van een grijskaart deze verticaal geplaatst en spotmeting toegepast.
    FP4 ontwikkeld weer in x-tol 1+ 1 20 graden en per 30 sec kiepen.

Daarna de SAT bepaald en kwam uit op 11,5 sec bij F-8 vergroter op formaat A-4.met blank neg.
    Met deze tijd de verschillende dus 7 opnamen met iso 50 – 200 afgedrukt.de bijna zwarte komt volgens mij nu op de 160 iso te liggen. Kijk ik naar duidelijker verschil tussen bijna en max zwart dan 125 iso 160 ligt pal naast zwart, .net te ondescheiden.

Een genomen opname met 125 iso en 3 stops overbelicht geeft met SAT tijd geheel wit

Het kan dus zijn of 160 iso aanhouden of iets korter ontwikkelen..afhanklijk van beoordeling bijna zwart.

Overigens een heel mooie oefening om eens te kijken wat zwart in de doka is.

Resultaat : mijn vrouw zegt dat ik een zwartkijker ben geworden.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    De bijna zwarte komt volgens mij nu op de 160 iso te liggen.
    Ik wil geen (zwart) roet in het eten gooien, maar tot nu toe heb ik nog niemand zijn FP4 op 160ASA horen belichten in x-tol. Ik zeg niet dat het niet kan... maar het klinkt mij niet logisch in de oren. Als ik jou was zou ik hier op APUG eens vragen wie er bij jou in de buurt zit met een densitometer. Dan weet je snel of je op de goede weg zit.

't Is maar een gedachte... uiteindelijk telt alleen of het resultaat van de uiteindelijke afdrukken naar jouw smaak is, en jij kan dat alleen voor jezelf bepalen!

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik zou 125 ISO aanhouden en op 10 minuten ontwikkelen in 1+1.
    harry

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin