Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,515   Posts: 1,572,075   Online: 1166

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 25 of 25

Shooter
    Medium Format
    Het lijkt me inderdaad goed 125 aan te houden,overigens een fractie afwijkend van de vert stand van de grijskaart geeft al gauw verschil 125 of 160.

wat betreft ontwikkeltijd terug brengen van 10,5 naar 10 min.
    is het een beter idee om slechts elke minuut 2 x te kiepen ipv elke 30 sec 5sec lang.
    is het voorgeschreven elke 30 sec te agressief waardoor ook te contrastrijk ontwikkeld wordt.
    maak het kiepverschil veel uit althans overeenkomend met 0,5 min.
    bij d 76 gebruik ik altijd elke minuut kiepen.

iemand ervaring met dit verschil

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ruud,
    Zie je de laatste tijd nog wel zonlicht...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Ja Harry,

Snap je dat nu
    die zwart witters.
    fotograferen het licht en verdwijnen ermee in de doka ,lekker diep zwart maken.

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Het lijkt me inderdaad goed 125 aan te houden,overigens een fractie afwijkend van de vert stand van de grijskaart geeft al gauw verschil 125 of 160.

wat betreft ontwikkeltijd terug brengen van 10,5 naar 10 min.
    is het een beter idee om slechts elke minuut 2 x te kiepen ipv elke 30 sec 5sec lang.
    is het voorgeschreven elke 30 sec te agressief waardoor ook te contrastrijk ontwikkeld wordt.
    maak het kiepverschil veel uit althans overeenkomend met 0,5 min.
    bij d 76 gebruik ik altijd elke minuut kiepen.

iemand ervaring met dit verschil
    Het verschil tussen een EI van 125 en 160 is natuurlijk niet zo heel groot. Omdat je zone VIII wit is, lijkt het me verstandig iets korter te ontwikkelen; een halve of zelfs hele minuut. Waarschijnlijk schuift dan ook je EI naar 125 iso toe.
    Over het verschil in kiepritme: ik heb nooit een verschil kunnen ontdekken tussen elke halve minuut 1 maal of elke minuut 2 maal kiepen. Ik werk daarbij met Paterson tanks. Ook zie ik geen verschil tussen 1 film in de tank of twee films in dezelfde tank. Omdat ik bij 1 film slechts 300 ml vloeistof gebruik en bij 2 films de tank bijna vol zit, zou dat verschil moeten uitmaken. Wat ik bij deze tanks wel eens meegemaakt heb, is dat de turbulentie die door al te heftig kiepen veroorzaakt wordt, tot onregelmatige ontwikkeling leidde.
    Voor weinig kiepen pleit verder het zogenaamde randeffect. Wanneer ontwikkelaar uitgeput raakt in sterk belichte delen van het negatief, onttrekt hij ontwikkelaar van minder belichte delen. Op de scheidslijn van beide delen moet dit tot een iets hogere scherpte zou moeten leiden. Ik ben op het moment met zogenaamde standontwikkeling aan het experimenteren om te onderzoeken wat voor effect dat heeft. Ik gebruik daarvoor 1+150 rodinal en een ontwikkeltijd van een uur. De eerste 30 sec. kiepen en dan elk kwartier 1 maal. Voor HP5+ is mijn EI dan ongeveer 200 iso.

Huub

Shooter
    Medium Format
    opnames gemmakt met EI 125

Ik heb nu een halve minuut korter ontwikkeld en het is beter.
    moet nog de grijskaart nog afdrukken met opname + 3 stops.

een portret opname kon ik nu met de SAT tijd perfect afdrukken.

wel vind ik de FP-4 met x-tol een andere uitstraling geven maar dit is wat anders natuurlijk.
    de neg zijn pittiger en dus de afdruk ook ( krachtiger )
    Is natuurlijk waar je van houd .
    moest er even aan wennen.

tot nu toe kiepte ik altijd 1 maal per minuut maar omdat kodak een maal per halve minuut voorschrijft met x-tol dit gedaan.
    volgende keer weer 1 x per minuut .

standontw nog nooit geprobeerd.
    wel eens gehoord fp4 met microphen 18 min 1+3 waarvan 10 min kiepen
    1 x per minuut en daarna 8 min laten staan
    zou mooie grijstinten geven en toch pittig
    je kan echter niet alles proberen.
    uitwisseling daarom erg prettig.

Ruud.

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin