Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,762   Posts: 1,516,178   Online: 1007

Results 1 to 8 of 8

Thread: maten?

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

maten?

Misschien een rare vraag, maar naar welke maat vergroot je eigenlijk?
    Een kleinbeeldnegatief heeft een verhouding van 2 op 3, maar lijkt mij meestal ga ik toch iets meer in de lengte werken...

Welke 'vaste' maten zijn zo gangbaar bij KB? En welke afspraken zijn er bij 6x6?
    Hoe 'vul' je een blad van 13/18 , 20/25 , 24/30 etc..
    Ik had daar tot nu toe nooit bij stilgestaan, maar wil wat regelmaat brengen in bepaalde series.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Ik werk meestal op 6/7 en druk dan af op standaard formaten. Op 30/40 wordt dat dan iets groter dan 24/28. Ik laat dus een flinke marge wit over. Ik druk altijd het gehele negatief. Het voordeel is dat je altijd dezelfde maat pasepartout kan snijden en je kunt ze vaak hergebruiken. En niet onbelangrijk, bij een expositie toont het zeker veel minder rommelig.

ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

keithwms's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Blog Entries
    20
    Images
    129
    Je kunt je eigen passepartouts snijden- niet moeilijk. Dan kan je je eigen keuze maken, wat vergroting en verhouding betreft.
    "Only dead fish follow the stream"

[APUG Portfolio] [APUG Blog] [Website]

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Akkoord, maar bestaan er gangbare afspraken?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB View Post
    Een kleinbeeldnegatief heeft een verhouding van 2 op 3, maar lijkt mij meestal ga ik toch iets meer in de lengte werken...

Welke 'vaste' maten zijn zo gangbaar bij KB? En welke afspraken zijn er bij 6x6?
    Ik had daar tot nu toe nooit bij stilgestaan, maar wil wat regelmaat brengen in bepaalde series.
    Ik denk niet dat er 'afspraken' zijn. Als het echter om een 'serie' gaat zou ik de serie op een formaat brengen. Als het om een 'portfolio' gaat lijkt mij wisseling in de formaten te prefereren.

Jed

Shooter
    ULarge Format

Volgens mij zijn er geen afspraken. Je kunt er voor kiezen het hele negatief te drukken. Dan hou je op de meeste formaten papier over, nog af gezien van brede of smalle marges. Papier dat je er vervolgens probleemloos van kunt afknippen. Je kunt er ook voor kiezen van het papierformaat uit te gaan. Dan kun je in de meeste gevallen niet het hele negatief afdrukken. Je kunt ook uitgaan van de uitsnede die het beste bij de betreffende foto past. Soms gebruik je dan een heel negatief, soms een heel vel papier en vaak geen van beide.
    Persoonlijk bepaal ik de compositie van een foto op het matglas of door de zoeker, of het nu kleinbeeld, panorama, 6x6 of 4x5 danwel polaroid is. Ik druk daarom bijna altijd het hele negatief, meestal met een mooi zwart randje. Wanneer een beeld echter beter tot zijn recht komt door een uitsnede te maken, dan vind ik dat geen enkel probleem.

Bij een tentoonstelling is het belangrijk dat er een eenheid in een serie zit. De keuze van het formaat kan een manier zijn om die eenheid te creëren, maar er zijn ook andere manieren, zoals gebruikte techniek, toning, onderwerp, wijze van presentatie, etc.

Huub

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

een visie:
    Je vergroot je negatieven "volledig" (met geen of minimale crop
    En je vergroot op papier dat een maat groter is dan je uiteindeljke vergroting.

Dus "rand" genoeg voorzien op je print.

AgX
    AgX is online now

Shooter
    Multi Format
    Was het Linhof `Idealformat´ niet geintroduceerd met betrekking tot papierformaten?

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin