Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,754   Posts: 1,515,949   Online: 963

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    35mm

Vergrotingen en belichtingstijden.

Hoi iedereen,

misschien weer een raar vraagje, ik ben nu al even bezig met het split grade printing, manueel dan, teststrookje voor het wit in de foto, teststrookje voor de zwarte, twee belichtingen en haast altijd een aanvaardbare beginafdruk.
    Nu zou ik enkele van die afdrukken nog wat groter willen afdrukken.
    Hoe bepaal de dan de belichtingstijd, of liever maal welke factor doe je dat? en hoe kan je die factor berekenen? Of moet je gokken en nieuwe proefstrookjes maken?
    als je van een 18*24 vergroting naar een 20*26 vergroting gaat (theoretisch voorbeeld he...) dan gaat de te belichten oppervlakte van 432 naar 520 vierkante cm. dus een toename met een factor 1.203 moet ik mij belichtingstijd dan ook gewoon maal 1.203 doen?
    Weet er iemand daar tabelletjes van staan of een of ander formuletje om dit makkelijk te weten te komen?
    Bedankt,

Tom

ps: schandalig dat ik dat na al die tijd doka werk nog niet weet... ik schrijf wel alles op maar maak zelde een nog grotere vergroting dan wat ik de eerste keer met de fotoos doe. Nu is het 13 en 14 oktober fototentoostelling van de fotoclub en wil ik snel nog wat grotere afdrukjes maken. Vandaar mijn vraag dus.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Tom,
    Volgens het nog steeds goede boek van Gerard de Jong (Handboek Zwartwitforografie): verlengingsfactor=(v+1) kwadraat, dus de vergrotingsmaatstaf + 1 in het kwadraat.
    Succes
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    4x5 Format
    In theorie is de verlengings factor kwadratisch met de lens afstand. als v1 de lens afstand bij de kleine vergroting, v2 de lens afstand bij de grote vergroting, t1 de tijd van de kleine vergroting. Wordt t(nieuw)= t1 X (v2/v1)2. De laatste 2 is een kwadraat. Jouw oppervlak berekening komt op 't zelfde neer. Alleen in de praktijk moeten grotere vergrotingen iets harder afgedrukt worden en omdat er ook nog iets als een schwarzschild effect optreed relatief wat langere belichtingstijd. En ga je kleine fouten in de belichtingstijd die je eerst niet zag uitvergroten.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Ja, en dus toch voor alle zekerheid maar een teststripje maken. Sommige vergroters (bijv. de Durst M605)hebben op de zuil merktekens staan die je kunnen helpen.

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    35mm
    Op de M607 staan er ook CM aanduidingen op de zuil. Zijn daar vaste waardes bij als je vb van 47 - 49cm hoogte gaat dat je tijden altijd maal 1.15 of zo zijn??
    Bestaan daar nergens tabellen over? ik werk alleen met kleinbeeld dus dat zou dan toch een constante verhouding moeten zijn of zie ik dat mis?
    Ik kan altijd alles eens in een excell sheet proberen te plaatsen. Ik heb nu een formule (bedankt Gary en Hans) dus zou het toch mogelijk moeten zijn om alles om te rekenen.
    Groetjes,

Tom

Shooter
    Medium Format
    In de handleiding van mijn vergroter (Opemus 5a) staat e.e.a keuring in een tabel vermeld.
    Ik neem aan dat dit ook in de handleiding van jou vergroter staat vermeld??

met vriendelijke groeten,

Theo Bartelings

Shooter
    35mm
    ik zal dan eens diep moeten gaan zoeken waar die handleiding steekt...
    Maar ik ga dan zeker eens zoeken...
    Hopelijk vind ik ze nog ergens.

Tom

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin