Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,940   Posts: 1,557,515   Online: 1034
      
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17
  1. #1

    Join Date
    Oct 2005
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    326

    gebruik kleurenkop bij zwart-wit

    Kleurenkop filtergebruik

    Kan iemand mij uitleggen wat het beste of juiste gebruik van de kleurenkopfilters bij zwart-wit afdrukken is
    Ik vraag dit omdat ik bij verschillende papiersoorten tabellen en losse tabellen vind die nogal verschillende waardes aangeven.
    Bv ilford gradatie 3 enkelvoudig 45M en meervoudig 34Y/45M
    Kentmere fineprint geeft aan gradatie 3 : 5Y+50 M
    Is het papier of vergroter afhankelijk.

    Wat geeft de voorkeur enkelvoudig of meervoudige filtergebruik

    Ook kreeg ik de tip C in te stellen voor een hardere gradatie

    Teveel om allemaal uit te proberen.


    Overigens gaf mij kentmere met amaloco 1001 zeer mooie afdrukken en prettig om mee te werken.

    Ruud.

  2. #2

    Join Date
    Dec 2004
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    2,146
    Beste Ruud,

    Iedere papiersoort reageert verschillend op eenzelfde gradatiefilter, vandaar de verschillende waarden die je opgegeven krijgt voor een bepaald papier in combinatie met een type (merk) vergroter.
    Je draait de filterwaarden best in volgens de tabellen die de fabrikant van je papier opgeeft. Ik kan volgens de tabellen op mijn Omega koudlicht kleurenkop bv. geen gradatie 5 bekomen. Niet dat ik die tegenwoordig nog nodig heb ;-) behalve dan voor splitgrade printen; ik gebruik daarvoor dan maar 4 1/2.

    Cyaan wordt naar verluid door sommigen wel al eens gebruikt als neutrale densiteitsfilter, omdat cyaan licht geen invloed heeft op het papier. Ik heb ooit zelf met het idee gespeeld om die daarvoor te gaan gebruiken, maar ben er nooit toe gekomen. Als je bij vergroten moet teruggrijpen naar een neutrale densiteitsfilter, dan betekent dat meestal dat je belichting van het negatief en/of de ontwikkeling niet correct is. Je vindt er hier wel ergens een thread over terug.
    Of cyaan helpt om een hardere gradatie te bekomen, kan ik bevestigen noch ontkennen.

    Groeten,
    G

  3. #3

    Join Date
    May 2006
    Location
    Zichem Belgium
    Shooter
    35mm
    Posts
    236
    Beste Ruud.
    Je kan inderdaad je kleurkop gebruiken om in gradaties af te drukken, en als je even surft zal je veel tabellen vinden die bij versch vergroters, verschillende lichtbronnen in je vergroter en zeker bij de verschillende papieren. Ik denk dat je het beste gewoon eens probeert en ook een foto afdrukt met een los filter zo kan je dan vergelijken welke instelling overeenkomt met welk filter.
    Wat ik je wel kan zeggen is dat ik manueel split grade toepas (en er tevreden over ben) en dat de Y instaat voor je lichten af te drukken (filter 00 in feite) en de M voor de zwarte op hun plek te krijgen, meer M geeft dus dieper zwart en meer contrast. Of een hardere gradatie dus.
    Wat de C doet op zwart wit papier zou ik niet weten.
    Ik dacht dat je alleen neutrale densiteit kreeg door de 3 filters samen te gebruiken. Maar daar kan ik natuurlijk fout in zijn.
    Groetjes,

    Tom

  4. #4
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Join Date
    Dec 2004
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    2,122
    Er zijn twee zaken die je uit elkaar moet houden;
    - ten eerste moet je weten welke type filters de kleurenkop gebruikt. Je hebt Durst-, Kodak en Meopta-waardetabellen. Als je een Durst- of Meoptavergroter hebt is het duidelijk maar voor andere vergroters moet je even in de gebruiksaanwijzing kijken of anders even (hier) vragen.
    -ten tweede (ook al door anderen aangegeven) de keuze van je papier. Bij elke papiersoort zit een tabel met opgave van de filterinstelling voor een bepaalde gradatie, dit zijn echter wel richtwaarden. Zoals jezelf ook al hebt ontdekt. Waarom zijn dat richtwaarden? Welnu elke vergroter, kleurenkop en lamp reageert anders. Eigenlijk moet je elke papiersoort die je gebruikt de verschillende filterinstellingen voor de bewuste gradatie testen. Ook hier komt de hulp van een stepwedge om de hoek kijken.

    Echter vind je ook vaak tabellen waar je twee waarden ziet staan. Uit je voorbeeld neem ik dat over 34Y/45M. Deze waarden kun je gebruiken als je niet telkens opnieuw je belichtingstijd wilt berekenen als je voor een andere papiergradatie kiest. Met andere woorden deze tabel is zodanig gekozen dat de verschillende waarden bijv Y45/M23 gradatie 2.0 en Y17/M33 gradatie 3,5 een gelijke hoeveelheid licht opslurpen waardoor de belichting gelijk kan blijven.

    Bij enkelvoudig filteren is er de vuistregel dat je doorgaans van filter 00 tot ca. 3 - 3,5 dezelfde tijd kunt aanhouden en voor 3,5 tot 5 de tijd met een faktor moet aanpassen. In de regel gaat dit niet altijd helemaal op.
    harry

    Release, the best you can do...

  5. #5

    Join Date
    Nov 2006
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    971
    't idee achter de tabellen met gebruik van Y + M is dat bij 't wisselen van gradatie de belichtingstijd gelijk zou moeten blijven. En omdat verschillende merken papier anders reageren is 't raadzaam als je van die gelijkblijvende belichtingstijd gebruik zou willen maken de tabel te gebruiken die bij 't papier hoort. n.b. de belichting voor midden grijs blijft gelijk. 't nadeel is dat je de tussen waardes moet interpoleren, en de beoordeling van de print in de donkere en lichte partijen plaats vind. niet in 't midden grijs. ( hier is natuurlijk ook splitgrade uit voortgekomen) Dus in de praktijk is 't werken met Y voor zacht en M voor hard even goed. Tenzij je een gekalibreerd systeem wilt hebben. Waarbij de gradatie papier A gelijk is aan gradatie papier B

  6. #6

    Join Date
    Oct 2005
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    326
    met de verschillende opmerkingen kom ik een stuk verder.
    ik had het idee dat zoals gary schrijft dat indien iik de zwarten te zwaar ( dicht lopen in de schaduw )had en de M lager instelde dat dat geen effect op de lichten had.maar het lijkt me logisch nu.
    inderdaad wat moeilijker in te schatten maar ik weet nu wat de verschillende invloeden zijn t.o.v. het losse enkelvoudige gebruik.
    zal eens wat testen doen met een ouder neg wat ik vroeger op de andere manier afdrukte.
    als het inderdaad als splitgrade te gebruiken is Y voor lichte tonen en M voor
    zwarte tonen zou je ze dan tegelijk kunnen gebruiken d.w.z.hoog Y en hoge waarde M in plaats van aparte belichting voor Y en M
    wordt natuurlijk minder beheersbaar maar toch
    interessant om te proberen of niet.

  7. #7

    Join Date
    Nov 2006
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    971
    als het inderdaad als splitgrade te gebruiken is Y voor lichte tonen en M voor
    zwarte tonen zou je ze dan tegelijk kunnen gebruiken d.w.z.hoog Y en hoge waarde M in plaats van aparte belichting voor Y en M
    wordt natuurlijk minder beheersbaar maar toch
    interessant om te proberen of niet.
    De meeste vergroters werken zo dat wanneer je b.v. M100 instelt er niet meer magenta licht komt maar minder van de andere keuren ! Uitzonderingen daargelaten (philips vergroters) Dus een hoge Y waarde zorgt er voor dat er weinig blauw (=M+C) door komt en een hoge M waarde weinig groen (=Y+C) . Ergo een hoge M en Y waarde komt er behoorlijk weinig licht om je papier te belichten.

  8. #8
    Willie Jan's Avatar
    Join Date
    Jun 2004
    Location
    Best/The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,911
    Images
    49
    Op gradatie 2 druk je af met 0M

    Eingelijk zou het zo moeten zijn dat je met 0M (0 magenta) een perfecte afdruk kan maken. Dan is namelijk je negatief optimaal belicht/ontwikkeld.
    Moet je op gradatie 3 afdrukken dan is je scene onderbelichting en/of de film ontwikkeling te kort. probeer om een zo optimaal mogelijk negatief te creeeren. dit voorkomt veel ergernis in de doka....

    Door nu nog de final touch aan te brengen kan je wat magenta toevoegen om de print helemaal te maken zoals je wilt qua contrast.

    Ik kom meestal tussen de 3M en 10M terecht. Voordeel hierbij is dat de tijdstoename door het toevoegen van 3 M genegeerd kan worden.

    over het punt van densiteit dmv Cyaan. Veel vergroters hebben een knop waardoor je de lichtintensiteit kan halveren....

    In het begin waren mijn prints veel te donker qua druk.
    Zorg ervoor dat je daglicht hebt in de doka (daglicht tl) om te beoordelen.
    Daarnaast ziet een droge print er anders uit dan een natte..
    En wanneer je koffie gaat drinken, daarna terugkomt en de print weer bekijkt, kan deze weer anders overkomen...
    Wat ik doe is de droge print op de vloer leggen en op 3 meter afstand ernaar kijken (dus onder een hoek). Als hij dan te donker is, dan lichter afdrukken.

    Mijn bevinding qua druk:
    Als een print uitkomt op middengrijs (zone V) dan is deze meestal te donker voor aan de muur. Ik heb een voorkeur voor zone VI (1 stop lichter).
    zet een grijskaart neer en meet met integraal de kaart. Onthoud deze waarde.
    Zet nu de print neer voor de grijskaart en meet met integraal de gehele print.
    Als deze hetzelfde diafragma/sluitertijd geeft als de grijskaart dan is hij te donker is mijn ervaring.

  9. #9

    Join Date
    Oct 2005
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    326
    Ik vond de afdruk ook te donker,hoewel het zwart heel mooi was
    de meting die je zegt geeft een gelijke waarde aan.
    dat klopt dus wel.
    filter ca 3 gebruikt
    ik ga aan de slag met alle informatie !!!!!

    groetjes

    ruud.

  10. #10
    Willie Jan's Avatar
    Join Date
    Jun 2004
    Location
    Best/The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,911
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Ik vond de afdruk ook te donker,hoewel het zwart heel mooi was
    de meting die je zegt geeft een gelijke waarde aan.
    dat klopt dus wel.
    filter ca 3 gebruikt
    ik ga aan de slag met alle informatie !!!!!

    groetjes

    ruud.
    Ik heb het wel een beetje kort door de bocht verteld...
    Het heeft me een half jaar gekost om uit te zoeken.

Page 1 of 2 12 LastLast


 

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:



Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin